Prima pagină » Reportaje » Festivalul Artă-n tren ne pune pe track-ul aventurii de Ziua Copilului
Festivalul Artă-n tren ne pune pe track-ul aventurii de Ziua Copilului
Foto: Facebook Asociația Mocănița Transilvaniei
Locomotiva este de fabricație poloneză și datează din 1949, iar traseul a fost construit între 1912 și 1914. Din 1915, a funcționat până în 1998.
Articol editat de Bianca Câmpeanu,
29 mai 2023, 13:55 / actualizat: 30 mai 2023, 11:07
Locomotiva este de fabricație poloneză și datează din 1949, iar traseul a fost construit între 1912 și 1914. Din 1915, a funcționat până în 1998.
Obiectivul celor de la Mocănița Transilvaniei este să repună în funcțiune 35 de km de cale ferată, pe care să se plimbe turiștii și de-a lungul căreia să se dezvolte business-uri și comunități.
Festivalul Artă-n tren, la care suntem invitați în gara Teaca, din județul Bistrița-Năsăud, în perioada 1 – 4 iunie, promite distracție, dar și contribuie la strângerea de fonduri necesare atingerii acestui obiectiv.
Despre Artă-n tren ne povestește Daniel Oltean:
Daniel Oltean: De 1 iunie am pregătit câteva lucruri foarte drăguțe pentru cei care ne vizitează Gara Teaca, și mici și mari, pentru că avem pregătite de evenimente și pentru cei mici pe timpul zilei, dar și seara pentru cei mari. Pe timpul zilei avem pentru copii Vagonul cu rime, unde pot și adulții să participe. Încercăm să creem catrene legate de mocăniță, ca ulterior să scoatem o broșură după 1 an de zile cu toate rimele pe care noi le facem și le generăm în timpul evenimentelor.
Reporter: Noi, participanții.
Daniel Oltean: Noi, participanții, bineînțeles. Mergem mai departe la Vagonul cu multimedia, unde avem pregătite câteva video-uri din activitățile noastre pe care le-am făcut până acuma: ce vrem să facem și cum o să le facem în perioada imediat următoare.
Reporter: Deci povești vizuale despre mocăniță.
Daniel Oltean: Da, exact. Încercăm să arătăm cât mai multe lucruri despre mocăniță, să-i facem pe oameni curioși, să vină să ne viziteze nu doar în asemenea evenimente, ci și atunci când trenul nostru mic din Câmpia Transilvaniei va merge.
Reporter: Sau și până atunci, că știu că aveți nevoie de voluntari.
Daniel Oltean: Da, avem nevoie de voluntari la fiecare acțiune. Cei care doresc să vină să ni se alăture ne găsesc pe mocănițatransilvaniei.ro. Și îi primim cu cel mai mare drag.
Reporter: Bun, mai avem vagonul multimedia unde rulează povești vizuale despre mocăniță – da’ de, se îndrăgostesc oamenii de ea, și mai avem un vagon.
Daniel Oltean: Și mai avem al 3-lea vagon. Da, este vagonul pentru artiști, practic e vagonul scenă unde vom avea teatru de copii, vom avea piese de teatru, nu neapărat pentru copii, vom avea muzică, artiști locali, vom avea DJ-ei, vom avea o trupă foarte cunoscută și foarte faină, după care mai avem ansamblul Cununa grâului din Ocnița. Practic, până în Gara Ocnița am reușit noi să curățăm traseul și unde încercăm să îl menținem pe cât de mult posibil și cumva am dorit să-i includem în programul nostru. Și unul dintre lucrurile cu care noi ne mândrim: o să avem amenajată în gara din Teaca (o gară care are peste 100 de ani), muzeul feroviar, cu toate obiectele pe care noi și colegii noștri le-am adunat pe parcursul celor 8 ani de activitate în cadru Asociației Mocănița Transilvaniei.
Reporter: Hai să facem un pic cunoștință cu mocănița, pentru că e de Ziua Copilului acest festival Artă-n tren, da, e și despre mocăniță, la care voi lucrați de foarte mult timp și încă mai aveți cale lungă de parcurs. De câtă vreme lucrați? Care-s provocările și ce nu știe, nu prea știe lumea despre mocăniță?
Daniel Oltean: Am început acum 8 ani de zile pentru a promova linia de mocăniță, ne-am dorit să rămână în viață și cumva suntem, să zicem, specialiști în partea asta de promovare, pentru că colegul meu Cristi a lucrat multă vreme în televiziune și în perioada respectivă și eu lucram tot în televiziune și cumva aveam cunoștințele astfel încât să putem să promovăm evenimentele noastre, să aducem oamenii să cunoască zonă. Ulterior a trebuit să preluăm noi linia de mocăniță în 2018 și atunci am dat de alte provocări…
Reporter: Ați devenit specialiști și în alte domenii…
Daniel Oltean: Da, aveam nevoie de specialiști și pe partea tehnică, de cum se repară o locomotivă, cum se lucrează la calea ferată, cum se curăță verdeața, cum se schimbă traverse. Practic, au fost niște activități pe care noi nu le stăpâneam și ne-am luat o perioadă destul de lungă de timp ca să realizăm în ce ne-am băgat și să căutăm soluții pentru a rezolva problema. Din păcate, una dintre marile probleme a fost subfinanțarea, pentru că noi tot ce am făcut am făcut pe bază de donație și un prim eveniment pe care l-am făcut a fost construcția depoului, pentru că noi nu aveam unde să ne ținem sculele, nu aveam unde să ținem mașinuțele cu care circulăm noi pe calea ferată, fiind mai ușoare. Și așa am reușit să adunăm prima parte de finanțare și ulterior am tot construit bucățele. Iar acuma ca să putem să circulăm pe primii 3,5km – pentru că ăsta-i dorința noastră principală pe anul ăsta – am dat drumul la o campanie, Adoptă o traversă. Cu 100 lei poți să-ți adopți traversa ta pe care noi o să o cumpărăm și o să schimbăm în cale. Și avem pregătiți pentru cei care ne susțin un panou unde punem toate traversele pe care ei le-au donat și o să fie expus în gară și în muzeu.
Reporter: Și de altfel, cei care vin la eveniment, prin participarea lor pun umărul la înaintarea traseului mocăniței.
Daniel Oltean: Așa este. Practic încercăm ca fiecare eveniment pe care noi îl organizăm în cadrul mocăniței noastre, asociației, toate fondurile să meargă către repararea căii ferate, schimbarea traverselor și să putem să începem să plimbăm turiștii cât mai repede posibil.
Reporter: Cu locomotiva cu aburi sau cu cea diesel?
Daniel Oltean: Păi, acuma pentru evenimente o să avem o locomotivă închiriată diesel pentru că e mult mai ușor de gestionat și mult mai ușoară ca și greutate. Locomotiva cu aburi vrem să o pornim cât mai repede posibil. Din păcate, n-o să putem circula pe ea pentru că trebuie să schimbăm traversele. Locomotiva fiind destul de grea, are undeva la 30 și ceva de tone, nu suportă traversele greutatea respectivă și este și mult mai greu de gestionat, de pornit. Ca să vă faceți idee, mecanicului îi ia undeva la 5 ore ca să bage apa în tender, să facă focul și să fie pregătită pentru circulație.
Reporter: Mai ai și alte lucruri din acestea la care puțini s-ar gândi, legate de mocăniță, să ni le dezvălui?
Daniel Oltean: Da, în sensul cum ne-am îndrăgostit noi de linie – prin simplu fapt că noi ne-am dus pe traseu ca să vedem cum este și atunci am descoperit frumusețea lui prin toate animalele sălbatice pe care noi le vedem pe traseu, de fiecare dată: căprioare, vulpi, fazani, iepuri, chiar și urși, mistreți. Am avut parte o singură dată, ce-i drept, și de urși, dar cu siguranță nu o să avem de furcă cu urșii. Situația e sub control.
Reporter: Ce vârstă are Mocănița?
Daniel Oltean: Locomotiva e de fabricație poloneză și este din 1949, deci are undeva la 70 de ani, iar traseul căii ferate a fost construit între 1912 și 1914 și din 1915 ianuarie a circulat până în 1998, când a fost închisă din rațiuni economice. Ulterior s-a încercat valorificarea traseului printr-un traseu turistic. Din păcate nu au reușit să-l întrețină corespunzător și au renunțat după 3 ani de zile.
Reporter: Care e obiectivul vostru ultim, suprem?
Daniel Oltean: Noi avem o glumă între noi: că obiectivul nostru e să meargă trenul! Ca să-l detaliez puțin – practic noi avem 35km de cale ferată pe care vrem să-i repunem în funcțiune. Deocamdată încă nu știm cu ce resurse, și mai avem încă 70km unde nu mai este cale ferată și unde ne dorim să facem piste de biciclete, practic să legăm prima localitate de unde pleacă trenul, din Lechința până în Târgu Mureș, pe piste de biciclete. Și pe lângă traseul nostru, practic, noi cum vedem: vedem coloana vertebrală a tot ce înseamnă dezvoltarea de sud a județului Bistrița-Năsăud și partea de nord-vest a județului Mureș, pentru că poate conecta comunitățile, poate reîntoarce oameni în zonele respective astfel încât să dezvolte business-uri și să colaborăm pentru a dezvolta zona și a aduce cât mai mulți turiști.