O întâmplare cu Jazz – Mircea Sorin Albuțiu [AUDIO]
Una dintre cele 4 expoziții de fotografie din cadrul TIFF-ului o are drept personaj principal pe cea care a redefinit în mod fundamental vocabularul dansului românesc: Miriam Răducanu.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 10 iunie 2023, 19:13 / actualizat: 11 iunie 2023, 14:04
Una dintre cele 4 expoziții de fotografie din cadrul TIFF-ului o are drept personaj principal pe cea care a redefinit în mod fundamental vocabularul dansului românesc: Miriam Răducanu.
Autorul imaginilor, Mircea Sorin Albuțiu vine la TIFF și cu un film, realizat tot împreună cu Miriam Răducanu.
Filmat în locuința familiei Răducanu, scurtmetrajul O întâmplare cu Jazz ne-o prezintă pe inclasabila artistă în timp ce concepe o nouă coregrafie călăuzită de jazz-ul și trompeta lui Miles Davis.
Expoziția e deschisă pe toată durata festivalului la Muzeul de Artă, iar filmul va fi proiectat marți 13 iunie la Casa de Cultură a Studenților de la ora 18.
Citiți și ascultați mai jos dialogul pe care l-am avut cu autorul acestor proiecte – Mircea Sorin Albuțiu:
Tiberiu Crișan: Fotograful Mircea Sorin Albuțiu e la Cluj în aceste zile, stă de 1 an în Portugalia, dar are în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania programată o expoziție și de asemenea proiecția unui scurt metraj. Ambele au foarte mare legătură cu dansul. Te rog să-mi spui ce te-a atras la acest univers al dansului, la universul coregrafiei.
Mircea Sorin Albuțiu: Am fost foarte curios de viața pe care o au acești oameni și având aparatul la mine sau cum să spun, folosind aparatul ăsta ca pe un pretext de a intra în lumea lor, am reușit destul de ușor, m-au acceptat foarte repede și am petrecut 8 ani de zile cu ei într-un mediu foarte cald, un mediu foarte bun de creație, un mediu în care te puteai manifesta fără niciun fel de temeri. Și pe mine m-a ajutat foarte mult mediul ăla pentru a crește din punct de vedere profesional, să spun, în fotografie.
Tiberiu Crișan: Ai intrat în această lume a dansului, dar multe din imaginile tale nu sunt făcute din locul în care de obicei publicul vede spectacolele, ele multe sunt făcute din spatele scenei, în culise.
Mircea Sorin Albuțiu: Da, la un moment dat m-am gândit de ce merg eu în culise și tot gândindu-mă mi-am dat seama că în copilărie ascultam foarte mult teatru radiofonic, cu mama. Cred că acolo s-a născut curiozitatea asta, de ce anume este în spate, ce se întâmplă acolo. Și, mă rog, în liceu am avut la un moment dat o legătură cu teatrul, deci am început să văd anumite teatre, culisele lor și s-a păstrataceastă curiozitate până în 2011, când în sfârșit am ajuns să lucrez acolo, să particip la creația lor. Întrebarea e foarte bună: de ce nu merg în sală, nu merg în sală, pentru că din sală se vede ce a vrut să spună coregraful. Ori eu vreau să am coregrafia mea proprie. Până la urmă, imaginile sunt cu totul, n-au nicio legătură cu performance-ul lor din scenă.
Tiberiu Crișan: Ai cunoscut-o pe Miriam Răducanu, o doamnă a dansului și a coregrafiei din țara noastră, ai petrecut câțiva ani alături de ea și cred că despre imaginile pe care le-ai realizat în compania ei e vorba în expoziția de acum de la TIFF, așa-i?
Mircea Sorin Albuțiu: Da, așa este întâlnirea cu Miriam a fost ceva foarte benefic pentru cariera mea. Miriam știa de lucrările mele foto, din colaborările mele cu Gigi Căciuleanu și când ne-am întâlnit m-a invitat la dânsa și imediat mi-a arătat trei coregrafii scurte.
Tiberiu Crișan: Ea având atunci câți ani?
Mircea Sorin Albuțiu: Având 92, iar după 1 an am început să lucrăm la acest material. Nu știam că va deveni un film. În orice caz, erau niște întâlniri foarte interesante cu subiectul ”so what?” , adică era un fel de strigăt al lui Miriam către lume, pentru că așa simțea ea. A văzut un videoclip filmat în 1959 în New York și expresia feței, expresia ochilor lui Miles Davis a declanșat această dorință de a crea niște personaje. Am început să o filmez, pe urmă i-am arătat câteva secvențe și pe urmă ne-am decis că da, poate că o să ținem pasul ăsta cu filmările și o să facem la un moment dat ceva.
Tiberiu Crișan: Și a ieșit un scurt metraj pe care îl vedem la TIFF zilele acestea.
Mircea Sorin Albuțiu: Da, pe 13 iunie, la ora 18:00, la Casa de Cultură a Studenților. Este premiera filmului. Se numește O întâmplare cu GS. Titlul este dat de Cornel Răducanu, soțul doamnei Miriam. El a decedat anul trecut.
Tiberiu Crișan: Spune-mi cum e Miriam Răducanu?
Mircea Sorin Albuțiu: Miriam Răducanu este o artistă desăvârșită. Toată viața ei a însemnat artă. Soțul ei a însemnat un sprijin în artă pentru că a consiliat-o toată viața, în toate spectacolele pe care le-a ținut, a ajutat-o cu muzica. Deci au fost un cuplu special și eu am avut șansa să fiu atât de multe momente împreună cu ei. Nici nu mai conta altceva pentru mine î n momentul ăla, când eram acolo în sufrageria doamnei Miriam Răducanu, nu mai conta dacă se filmează, dacă am dat REC sau n-am dat REC, eram topit.
Tiberiu Crișan: Ai făcut și fotografii?
Mircea Sorin Albuțiu: Da, am făcut fotografii. Fotografiile sunt din perioada 2016-2017 și ceva 2018, din perioada de producție a filmului.
Tiberiu Crișan: Intrăm în curtea Muzeului de Artă, facem stânga și coborâm la demisol. Da, acolo sunt expuse imaginile pe care tu le-ai făcut cu Miriam Răducanu. Putem învăța ceva din respectivele imagini?
Mircea Sorin Albuțiu: Cred că fiecare o să simtă anumite lucruri. Da, imaginile sunt diverse. Am aranjat câteva secțiuni și mai intime și mai artistice, deci acoperă cumva ce am găsit eu în această locuință, locuință prin care s-au perindat cei mai mari actori ai țării acesteia. Pentru că Miriam Răducanu a ajutat foarte mulți actori buni să lucreze la actul artistic.
Tiberiu Crișan: Mulțumesc frumos că ai venit și abia aștept să-ți văd imaginile și filmul.
Mircea Sorin Albuțiu: Mulțumesc pentru invitație.
Text/audio: Tiberiu Crișan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.