Radio Cluj… la modă: Colecții remarcabile la RFW 2023
Desfășurate în două reprize în cursul după amiezii și serii, prezentările au fost astfel împărțite încât seara publicul se putea delecta cu admirarea colecțiilor designerilor consacrați, iar după masa cu vizionarea show-urilor tinerilor designeri emergenți.
Este foarte dificil ca după un astfel de experiment să păstrezi intact în memorie tot parcursul vizual al unui astfel de eveniment, de aceea este perfect justificat să reții pe retină și-n memoria afectivă doar acele acte artistice care rezonează de departe cu percepțiile tale subiective.

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 29 iunie 2023, 06:00 / actualizat: 29 iunie 2023, 9:03
Cu toate acestea voi încerca să fiu cât se poate de obiectivă în analiza unor colecții care mi-au captat atenția și interesul.
Ultima seară a evenimentului a adunat la un loc, ca într-o veritabilă grand finale, colecțiile cele mai reușite din cadrul evenimentului. Este foarte adevărat, însă că și primele două seri au deținut nume de rezonanță pentru moda românească, iar distribuirea lor echitabilă de-a lungul celor trei zile a oferit publicului iubitor de modă momente memorabile.
Una dintre cele mai admirate colecții sfârșite cu aplauze furtunoase și urmată de reacții în lanț pe social media a fost cea semnată de Lucian Broscățean, designer cunoscut și cadru didactic universitar la departamentul de modă al UAD din Cluj.
Ajuns la o chintesență a maturității artistice, Lucian Broscățean a prezentat o colecție cu referințe subtile la prima scenă din celebrul film a lui Visconti “Ghepardul” din 1963, realizat după romanul omonim al lui Giuseppe Tomasi di Lampedusa. “The Silence of Prayer/ Il Silenzio de la Preghiera”, ca un fel de stare obligatoriu meditativă desfășurată în solitudine ce conduce inevitabil, la o transcendență a planului concret, imediat.
Atmosfera aparent restrictivă era perfect simulată de-a lungul întregului show, cu o coloană sonoră de excepție, cu fragmente îmbinate din compoziții la pian semnate de Chopin și cântece semnate Yvat&Emil- esențială în perceperea corectă a semnificației colecției. Siluete în negru sau griuri, cu accente de alb pe alocuri, sobre dar nuanțate ca materialități și detalii s-au oferit privirii spectatorilor, oferind la o analiză mai atentă surprizele vizuale ale unor combinații rafinate de texturi contrastante, în linii de croi perfect executate.
Suprapuneri de texturi, voal peste mătase, decupaje și șlițuri profunde ce dinamizau alura, construcții volumetrice dozate cu atenție și ajutate de creațiile pălăriilor Fandacsia, vibrația de excepție în printuri digitale a non culorilor alb si negru- marca inconfundabilă a creatorului, styling-ul obținut prin machiaj și coafură- toate acestea au contribuit într-o măsură semnificativă la conturarea unor tipologii feminine diversificate prin vârste și proporții, aparținând, poate ca și în filmul sus numit unei lumi aflată pe granița dintre a fi și a dispărea- cu o sobrietate existențială ce maschează în adâncuri de nedeslușit posibile beatitudini existențiale.
Mai mult decât un simplu show de modă, colecția prezentată de Lucian Broscățean avea acest registru filmic indiscutabil, în care puteai citi obsesiile creatorului, așa cum a mărturisit chiar el însuși – puse în termenii unei ecuații estetice perfect coerente alcătuită de muzică, video și vestimentație.
O a doua colecție prezentată în acea seară a fost cea a Smarandei Almășan, cadru didactic universitar si ea la Departamentul de modă al UAD. Diversificată ca ofertă de articole vestimentare – rochii, veste lungi tip redingotă, salopete, pantaloni – punctul comun al acestora era dat de printul digital și suprafețele paietate imprimate cu motive florale ce te trimit indiscutabil cu gândul la tipul desenului de factură japonez specific chimonoului.
Impecabil executată, formată din produse dezirabile, luxoase din zona evidentă a unui pret-a-porter de lux, cu accente feminine și romantice – remarcabile bonetele de pe cap – ce făceau trimiteri la un soi de intimitate specifică budoarului din alte vremuri, colecția este una ce poate fi de îndată accesibilă consumatorilor în magazinele de lux, un punct câștigat pentru designul românesc.
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.