Ascultă Radio România Cluj Live

Drepturile pasagerilor în caz de anulări ale zborurilor: Legislaţia europeană şi realitatea companiilor europene

Foto: Jan Vašek /Pixabay

Legislaţia europeană oferă mai multe drepturi pasagerilor care se confruntă cu zboruri anulate sau cu întârzieri mari; în realitate însă companiile aeriene invocă tot felul de pretexte pentru a nu respecta legea.

Drepturile pasagerilor în caz de anulări ale zborurilor: Legislaţia europeană şi realitatea companiilor europene
Foto: Foto: Jan Vašek /Pixabay

Articol editat de cristina.rusu, 14 iulie 2023, 13:12 / actualizat: 23 iulie 2023, 11:33

Legislaţia europeană oferă mai multe drepturi pasagerilor care se confruntă cu zboruri anulate sau cu întârzieri mari; în realitate însă companiile aeriene invocă tot felul de pretexte pentru a nu respecta legea.

Despre drepturile pe care le avem şi în cât timp ne putem aştepta să le obţinem a vorbit Andrea Nagy cu avocatul Marian Eftenie:

Marian Eftenie: Legislaţia europeană oferă mai multe drepturi şi beneficii pentru pasagerii care se confruntă cu probleme de anulare zbor sau întârzieri mari, în situaţia în care zborul este efectuat pe teritoriul Uniunii Europene, este încheiat pe teritoriul Uniunii Europene sau cursa este efectuată de o companie înregistrată în Uniunea Europeană. În caz de anulare, se oferă o rambursare în termen de 7 zile a întregului cost al biletului. Se acordă bineînţeles un zbor de retur la punctul de plecare iniţial sau o redirecţionare către destinaţia finală cât mai repede posibil. Întretimp se oferă mese şi băuturi răcoritoare proporţional cu timpul de aşteptare; de asemenea pasagerii au dreptul la 2 apeluri telefonice gratuite şi de a trimite mesaje gratuit pe mail sau fax. Pe lângă aceste acţiuni (care ar trebui să fie fireşti, însă din păcate nu întotdeauna pasagerii beneficiază de ele), în cazul în care ziua de plecare programată pentru noul zbor este în altă zi faţă de zborul iniţial care a fost anulat, se oferă şi cazare la hotel şi bineînţeles transport gratuit între aeroport şi hotel. Pe lângă toate acestea, dacă zborul este de până la 1500 km, pasagerul are dreptul la o compensaţie de 250 de euro; în cazul în care zborul este pe o distanţă între 1500-3000 km, compensaţia este de 400 de euro; iar dacă distanţa până la aeroportul de destinaţie este mai mare de 3000 km, compensaţia este de 600 de euro.

Andrea Nagy: Doar dacă punctul de pornire este în Uniunea Europeană, sau compania este înregistrată în UE. Deci dacă eu mă duc în Australia, cu o companie înregistrată acolo şi se anulează zborul, nicio şansă să obţin toate aceste compensaţii?

Marian Eftenie: Dacă pleci din Cluj, atunci se aplică.

Andrea Nagy: Asta este regula; dar care e realitatea?

Marian Eftenie: Începând din pandemie există o criză majoră pe aeroporturi, foarte multe persoane se confruntă cu întârzieri majore sau anulări de zbor. La organele sesizate cu plângeri, precum Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (dacă zborul este din România), sau Centrul European al Consumatorilor (dacă un pasager român zboară între alte două ţări ale Uniunii Europene), timpul de aşteptare pentru soluţionare este destul de mare. Înainte de a se adresa autorităţilor, pasagerul trebuie să facă dovada că s-a adresat şi operatorului de zbor şi acesta fie a refuzat, fie nu i-a răspuns în niciun fel.

Andrea Nagy: Din experienţa ta, cât este în realitate acest timp de aşteptare?

Marian Eftenie: În mod normal ar trebui să fie de 30 de zile, dar în realitate poate dura până la 3-4 luni. Aici vorbim de compensaţia aceea între 250-600 de euro; dacă eşti blocat undeva, celelalte beneficii trebuie să se acorde pe loc. Operatorului de zbor ne putem adresa prin e-mail, dar există şi un formular european de sesizare pe care-l putem completa în română sau în engleză, în funcţie de compania căreia ne adresăm. În cazul în care nu există un răspuns nici din partea operatorului, nici din partea autorităţilor, se poate formula o cerere de chemare în judecată.

Andrea Nagy: Ce pretexte invocă de obicei companiile aeriene pentru a nu respecta legea?

Marian Eftenie: Invocă circumstanţe excepţionale, care nu ar fi putut să fie controlate de ei; în sensul că s-a defectat o aeronavă şi a trebuit să fie înlocuită cu una mai mică, iar pasagerul în cauză nu a mai avut loc, însă acesta nu e un motiv întemeiat. Împrejurările excepţionale se referă la situaţii precum închiderea spaţiului aerian în Ucraina anul trecut, sau o calamitate naturală precum erupţia unui vulcan în Islanda, care afectează spaţiul aerian pe 4-5 ţări. Acestea sunt motive întemeiate, pentru care într-adevăr compania nu poate fi trasă la răspundere.


 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Etichete:
Mașină răsturnată într-o râpă
Social sâmbătă, 18 ianuarie 2025, 11:15

Mașină răsturnată într-o râpă

Patru persoane au fost transportate la spital în noaptea de vineri spre sâmbătă, după ce au căzut cu maşina într-o vale adâncă de trei...

Mașină răsturnată într-o râpă
Incendiu izbucnit la un utilaj industrial, stins după 8 ore
Social sâmbătă, 18 ianuarie 2025, 10:30

Incendiu izbucnit la un utilaj industrial, stins după 8 ore

Pompierii au reuşit după opt ore să stingă incendiul izbucnit la un utilaj industrial aflat în hala unui producător de componente auto din...

Incendiu izbucnit la un utilaj industrial, stins după 8 ore
Taxe pentru toate maşinile parcate pe domeniul public
Social vineri, 17 ianuarie 2025, 15:22

Taxe pentru toate maşinile parcate pe domeniul public

Edilul a anunţat vineri, 17 ianuarie, într-o conferinţă de presă, introducerea vinietei albastre, cu tarife diferenţiate pentru rezidenţi şi...

Taxe pentru toate maşinile parcate pe domeniul public
Sălaj: 100 de insule ecologice pentru colectarea deşeurilor
Social vineri, 17 ianuarie 2025, 14:41

Sălaj: 100 de insule ecologice pentru colectarea deşeurilor

O sută de insule ecologice digitalizate pentru colectarea deşeurilor au fost amplasate în municipiul Zalău.   Acestea beneficiază de...

Sălaj: 100 de insule ecologice pentru colectarea deşeurilor
Social vineri, 17 ianuarie 2025, 14:29

Oradea, promovată la Viena și Helsinki | FOTO

Visit Oradea își continuă strategia de promovare turistică a destinației la nivel internațional prin participarea la două târguri de turism...

Oradea, promovată la Viena și Helsinki | FOTO
Social vineri, 17 ianuarie 2025, 14:21

100 de containere speciale pentru colectarea deșeurilor textile

Primăria Oradea s-a pregătit pentru implementarea colectării separate a deșeurilor textile, amplasând încă de anul trecut 100 de containere...

100 de containere speciale pentru colectarea deșeurilor textile
Social vineri, 17 ianuarie 2025, 12:57

Poliţiştii protestează în Capitală

Angajaţi din apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, dar şi cei din structuri asociative ale rezerviştilor militari s-au strâns,...

Poliţiştii protestează în Capitală
Social vineri, 17 ianuarie 2025, 11:47

Cadavru pierdut pe șosea

Un cadavru a fost pierdut pe șosea de către un angajat al unei firme de pompe funebre. S-a întâmplat în  localitatea Tăuții de Sus, la...

Cadavru pierdut pe șosea