Sistemul informatic al CNAS, afectat de defecțiuni majore: cauze și consecințe [AUDIO]
Acest sistem informatic unic și integrat, care nu este deloc unic și nu este integrat, din păcate, ne dă mari bătăi de cap și ne bulversează activitatea și programările la nivelul cabinetului medical, dar și îngreunează accesul pacienților la servicii medicale. Asta pentru că: nu funcționează cardurile de sănătate, nu se validează serviciile medicale, dar nu se validează nici rețetele compensate. Sunt rețete de valori foarte mari pe care noi, ca furnizori de servicii medicale, ni le asumăm atâta timp cât sistemul informatic nu funcționează. Noi, ca furnizori de servicii medicale, avem prevăzută în contract o clauză să raportăm serviciile în sistem în 72 de ore și să folosim cardul. Ori dacă sistemul chat al cardurilor de sănătate nu funcționează, nu ai cum să validezi serviciile, rețetele, trimiterile cu cardul, asta pe de o parte, iar pe de altă parte de multe ori nu am reușit să le validăm în primele 72 de ore. Au fost medici care au găsit fir verde, au încercat noaptea să stea și să valideze serviciile medicale, ceea ce nu este ok.
Articol editat de Andreea Leonid, 25 iulie 2023, 10:45 / actualizat: 26 iulie 2023, 14:05
Ați ascultat-o pe Emilia Costiug, președintele Asociației Medicilor de Familie din județul Cluj, invitată la Tema Zilei
Care este poziția CNAS ne spune purtătoarea de cuvânt a instituției, Larisa Mezinu-Bălan:
Larisa Mezinu-Bălan: În ceea ce privește platforma informatică de asigurări de sănătate, într-adevăr, în ultimele 3 săptămâni a prezentat unele disfuncționalități, asta nu înseamnă că…
Dan Horea: Doamna spunea că din aprilie au început problemele.
Larisa Mezinu-Bălan: Au fost ceva probleme în aprilie care au fost remediate în timp util. Noi am fost permanent în comunicare cu furnizorii, prin intermediul Caselor Județene de Asigurări de Sănătate. Sistemul informatic unic integrat a suferit în această perioadă de început de lună, el fiind mult subdimensionat. La începutul lunii, odată cu intrarea în vigoare a noilor reglementări, a contractului cadru, dar și a noilor contracte cu furnizori de servicii medicale pe toate cele 12 paliere de asistență medicală din România care trebuiau introduse ca și fluxuri de date în sistem, dar și raportările din această perioadă, pentru că este o perioadă de concedii de odihnă și majoritatea furnizorilor s-au grăbit să raporteze în prima parte a lunii, astfel încât personalul să poată pleca liniștit în concedii și din nefericire am ajuns în această fază. Sistemul prezintă disfuncționalități de 3 săptămâni, ele au fost investigate, s-au luat o parte din măsuri. La Casa Națională de Asigurări de Sănătate lucrează în prezent un singur expert IT. Sistemul informatic acesta unic integrat, are două decenii de funcționare pe echipamente învechite, de la nivelul anilor 2008-2010, prin urmare trebuie urgent redimensionat și retehnologizat, lucru pe care conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate l-a susținut. Acesta este motivul pentru care prin Planul Național de Redresare și Reziliență s-au prevăzut 70 de milioane de euro pentru acest proiect. Pentru că termenul de implementare a noii platforme informatice de asigurări de sănătate este 30/04/2025, sistemul actual va fi extins, spațiul de stocare mai exact, astfel încât să putem îmbunătăți timpii operaționali. Dar pentru situația pe care am avut-o aceste săptămâni există prevederi legale care permit utilizarea în modul offline. Se ridică restricțiile de transmitere a serviciilor raportate în termen de 3 zile și restricția de a valida serviciul respectiv cu cardul național de asigurări de sănătate. Lucrul acesta s-a întâmplat. Anunțul a fost publicat și pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, transmis și către furnizori pentru perioada iunie, când nu a funcționat sistemul, mai exact, pentru ziua de 30 iunie. Pentru luna iulie, adică începând cu 1 iulie și până la data repunerii în funcțiune a platformei informatice, se va emite un nou ordin al președintelui CNAS, astfel încât să poată toți medicii să raporteze în sistem serviciile acordate.
Dan Horea: Am o întrebare: în momentul în care va reporni sistemul, acel buffer sau depozit de informație primită va conține probabil zeci de mii, dacă nu sute de mii de rețete, de alte documente. Cine le va prelucra?
Larisa Mezinu-Bălan: Raportările, în primul rând, se vor face conform unui calendar, nu toate odată, astfel încât să nu mai existe blocaje și se validează în maniera automată.
Larisa Mezinu-Bălan, purtător de cuvânt la CNAS.
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.