Filmul de weekend: Barbie sau Oppenheimer? Sau amândouă?
Foto: Wikipedia
Se împlinește în 21 august exact o lună de la cea mai așteptată lansare cinematografică a anului. Așa cum știe deja toată lumea, Barbie și Oppenheimer, două filme complet diferite ca gen, au intrat simultan în cinematografe, deși mulți s-au îndoit la început de eficiența unei asemenea mișcări de marketing.
Articol editat de Bianca Câmpeanu,
19 august 2023, 00:00 / actualizat: 19 august 2023, 9:36
Se împlinește în 21 august exact o lună de la cea mai așteptată lansare cinematografică a anului. Așa cum știe deja toată lumea, Barbie și Oppenheimer, două filme complet diferite ca gen, au intrat simultan în cinematografe, deși mulți s-au îndoit la început de eficiența unei asemenea mișcări de marketing.
Era limpede din capul locului că cele două pelicule nu au nimic în comun, cu toate astea s-a mizat pe crearea acestui adevărat fenomen, consemnat deja ca atare inclusiv pe wikipedia (pentru cei care peste ani și ani vor căuta să afle ce a însemnat termenul ”barbenheimer”). Ba mai mult, s-a ales promovarea și mai îngemănată: publicul a fost îndemnat să vadă cele două filme în aceeași zi, iar pentru asta s-a recurs la nume grele ale marelui ecran. Bunăoară Tom Cruise a vrut să ne convingă că nu e o misiune imposibilă să vezi Barbie și Oppenheimer în aceeași zi. În fond și la urma urmei, de ce nu? din moment ce Quentin Tarantino a ales să dea curs acestei provocări, de ce n-am face și noi la fel?
Eu am ales totuși să nu le văd unul după celălalt – nici n-aș fi știut dacă există o ordine corectă: oare comedie urmată de thriller biografic sau invers? Te uiți cum mintea umană poate fi uimitoare și devastator de distrugătoare și apoi te relaxezi cu o satiră în roz bombon?
Le-am văzut la distanță de două zile, întîmplător Barbie primul, și-apoi Oppenheimer. După comedia cu Margot Robbie și Ryan Gosling am rămas cu cîteva scene la care am rîs sincer și pe care le-am admirat din plin. Filmul are tot sclipiciul din lume, toate clișeele unui film comercial pe care le observi, dar nu te deranjează, căci sînt asumate și-s bine făcute. Unele-s chiar inteligente. Un ochi de cinefil exersat va detecta cu încântare referințe la filme clasice SF, western, romantice sau musical. Chiar mi-au plăcut. Ce nu mi-a plăcut este că Barbie nu reușește un final valabil. Să iei în balon cu brio aproape 2 ore subiecte contemporane sensibile precum felul în care este percepută femeia în societate, dominația masculină, corporațiile, dezvoltarea personală și motivațională și să nu reușești în cele din urmă să ții ideea până la capăt mi se pare un eșec.
La Oppenheimer lucrurile-s mai clare. Un biografic corect făcut, incredibil de bine realizat tehnic și care pune probleme cu adevărat de meditat asupra lor. Alegând să prezinte viața savantului care a inventat bomba atomică, Christopher Nolan vorbește și despre implicarea politicului în această reușită, dar mai ales despre consecințele unei descoperiri științifice. Cine ar fi crezut că o asemenea reușită a minții umane poate să ducă la distrugerea lumii?
Se zice la un moment dat în film că mulți pot citi partitura, dar nu mulți aud muzica. Nu doar Oppenheimer a fost unul dintre cei capabili de așa ceva, am plecat de la cinematograf cu gîndul că și Christopher Nolan e la fel. Forța pe care Nolan o dă acelei unice și gigantice explozii din Oppenheimer e mai mult decît știință a utilizării imaginii și sunetului. E dincolo de faptul că în 2023 tehnologia și efectele speciale te ajută să faci orice. E o scenă de pus în manuale și de predat la școlile de cinematografie.
Filmul Barbie a fost interzis în Algeria, Vietnam, Kuweit și Liban. În restul lumii, continuă să atragă public și a depășit pragul de 1 miliard de dolari în încasări de la lansare. Cele mai recente date arată că Margot Robbie urmează să câștige aproximativ 50 de milioane de dolari, cumulând aici salariul pentru film și bonusuri din încasări, relatează BusinessInsider. Greta Gerwig, regizorul și co-scenarist al filmului, care a devenit prima femeie care a regizat solo un film de un miliard de dolari, va primi, de asemenea, bonusuri datorită succesului filmului.
Cât despre Oppenheimer, redefinește și el succesul pe care îl poate avea un blockbuster, depășind 650 de milioane de dolari din încasări.
Merită să le vedeți pe amândouă, fiecare dintre cele două filme e special în felul lui.
Anca Mureșan Bota
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.