Prima pagină » Știri » Educaţie » Peste 60 de familii cer înfiinţarea unei şcoli speciale la Turda [AUDIO]
Peste 60 de familii cer înfiinţarea unei şcoli speciale la Turda [AUDIO]
Foto: Gerd Altmann / Pixabay
Copiii cu dizabilităţi grave din zona Turda – Câmpia Turzii învăţau până în vara aceasta în 2 clase speciale, care însă au fost desfiinţate pentru că imobilul în care funcţionau avea nevoie de renovări. Un protest în faţa Inspectoratului Şcolar Judeţean a avut loc cu câteva zile în urmă, organizat de reprezentanta părinţilor, Silvia Elisabeta Dandoczi.
Articol editat de cristina.rusu,
8 septembrie 2023, 16:29
Copiii cu dizabilităţi grave din zona Turda – Câmpia Turzii învăţau până în vara aceasta în 2 clase speciale, care însă au fost desfiinţate pentru că imobilul în care funcţionau avea nevoie de renovări. Un protest în faţa Inspectoratului Şcolar Judeţean a avut loc cu câteva zile în urmă, organizat de reprezentanta părinţilor, Silvia Elisabeta Dandoczi.
Părinţii sunt revoltaţi de faptul că au aflat abia la sfârşit de an şcolar de desfiinţarea claselor şi sunt nemulţumiţi de soluţiile propuse de Inspectoratul Şcolar Judeţean: integrarea copiilor cu nevoi speciale în învăţământul de masă sau să facă naveta la o şcoală specială din Cluj.
Silvia Elisabeta Dandoczi: Existau două clase speciale, dar am auzit un zvon prin luna mai că s-ar putea închide. Erau mai mulţi părinţi interesaţi în înfiinţarea unei şcoli pentru elevi cu nevoi speciale, care nu pot fi încadraţi în învăţământul de masă. Am apelat la Primăria Turda, iar domnul primar mi-a dat în scris (ceea ce am trimis către inspectorat, împreună cu lista părinţilor) că Primăria va face tot posibilul să nu trebuiască să plecăm din Turda; că ne va reloca într-o clădire unde vom avea condiţii în perioada în care Primăria îşi ia responsabilitatea să ne renoveze şcoala unde eram. De altfel am înţeles că demersurile erau făcute din luna ianuarie: era luată deja decizia pentru noi, dar noi am fost înştiinţaţi abia la festivitatea de încheiere a anului şcolar.
Andrea Nagy: Şi atunci care au fost soluţiile oferite de Inspectoratul Şcolar Judeţean?
Silvia Elisabeta Dandoczi: Să integrăm copiii în învăţământul de masă sau să-i aducem la şcoala specială Samus din Cluj. Dar eu din Câmpia Turzii, să ajung la Cluj în fiecare zi, ar trebui să trezesc copilul la 5 dimineaţa. Una din mămici şi-a lăsat copilul în internat, pentru că nu se poate integra în învăţământul de masă. Sunt copii care sunt încă cu scutece, care au nevoie de însoţitor la baie; copii care nu vorbesc, care ar sta în bancă fără să înţeleagă nimic; sunt copii care se agită foarte mult şi fac crize, iar sprijinul care se oferă e de 2 ore pe săptămână. Eu sunt de acord cu integrarea în învăţământul de masă, ar fi cel mai bine; dar sunt cazuri în care copiii nu merită să fie frustraţi, să se chinuie, când ar putea să petreacă timpul într-un ambient plăcut, să înveţe mai mult despre independenţă şi autonomie.
Noua lege a educaţiei încurajează integrarea copiilor cu dizabilităţi în învăţământul de masă şi chiar prevede o suplimentare cu 75% a costului standard pe fiecare elev integrat, însă şcolile nu dispun de suficienţi profesori de sprijin pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale.