Șoferia, de la necesitate la pericol public
Ionuţ Petruţă: Legea prevede ca, în cazul persoanelor care conduc autovehicule pe drumurile publice fără să deţină permis de conducere, se lasă cu închisoare de la 1 an la 5 ani. În primele 9 luni, la nivelul judeţului Cluj au fost depistaţi de către poliţiştii rutieri 111 conducători auto care au condus fără permis de conducere şi 62 de conducători auto care au condus cu permisul suspendat sau anulat.
Dan Horea: Cât de frecvent faceţi acţiuni din acestea şi cu ce amploare?
Articol editat de cristina.rusu, 27 septembrie 2023, 11:10
Dan Horea: Cât de frecvent faceţi acţiuni din acestea şi cu ce amploare?
Ionuţ Petruţă: Poliţiştii rutieri acţionează atât în cazul acţiunilor zilnice pentru depistarea conducătorilor auto care conduc fără permis de conducere, cât şi în cadrul unor acţiuni care se desfăşoară la nivelul întregului judeţ. Cel puţin săptămânale sunt acţiunile organizate de noi, uneori avem şi de două ori pe săptămână.
Dan Horea: Câte echipaje puteţi scoate simultan?
Ionuţ Petruţă: În funcţie de zilele săptămânii şi de durată, pot fi scoase 10-20 de echipaje. Dar mai avem şi Poliţia de Ordine Publică, cu competenţe de poliţie rutieră.
Dan Horea: În momentul în care un cetăţean e prins cu permis nevalabil sau fără permis, ce urmează?
Ionuţ Petruţă: Se întocmeşte un dosar penal, după care se va da o soluţie legală sub supravegherea procurorului.
Dan Horea: Sunt foarte multe accidente pentru că, dacă la început erai pedepsit pentru că vorbeşti la telefon, acum s-a trecut la citit şi scris pe telefon în timpul conducerii.
Ionuţ Petruţă: Legea prevede că vorbitul la telefon în timp ce conduci se sancţionează cu o amendă, iar dacă este în concurs cu o faptă privind o regulă de circulaţie a vehiculelor se sancţionează cu o amendă şi reţinerea permisului de conducere.
Dan Horea: Păi omul nu a vorbit: omul scria pe chat.
Ionuţ Petruţă: Acolo avem o prevedere, în care desfăşori activităţi de natură a distrage atenţia de la condus. Este o sancţiune contravenţională.
Dan Horea: Deci nu infracţiune?
Ionuţ Petruţă: Nu.
Dan Horea: E greu să dovedeşti că nu a dat prioritate fiindcă era cu ochii în telefon.
Ionuţ Petruţă: Dacă poliţistul constată, se poate aplica.
Dan Horea: Camerele de supraveghere în ce măsură vă ajută?
Ionuţ Petruţă: În măsura în care se pot corobora şi cu alte mijloace.
Dan Horea: Deci nu sunt probe clare în instanţă?
Ionuţ Petruţă: Ba da, dar trebuie coroborate, să nu fie doar imaginile.
Dan Horea: Era o discuţie în mediul online, că poliţia a luat urma unui individ care condusese nebuneşte; şi pe baza filmării unei camere de bord l-au depistat şi i-au luat permisul. E posibil?
Ionuţ Petruţă: În mediul online mai apar uneori şi filmări mai vechi. Şi atunci trebuie făcute investigaţii, să vedem când s-a făcut: să stabilim data, ora, locul.
Dan Horea: Există prescripţie pentru aşa ceva?
Ionuţ Petruţă: În termen de 6 luni de la săvârşire se poate constata fapta.
Dan Horea: Amenzile au un cuantum variabil, pentru ca poliţistul să poată sancţiona contravenientul în funcţie de gravitatea contravenţiei. Dacă omul are dreptul ca în 15 zile să plătească jumătate din minim, se anulează de fapt efectul acestei variaţii.
Ionuţ Petruţă: Momentan în Codul Rutier avem o singură excepţie, la contravenţia privind necomunicarea datelor la solicitarea Poliţiei Rutiere. Acolo nu se poate plăti jumătate din minim, ci se plăteşte amenda stabilită de agentul constatator.
Dan Horea: Cu ocazia asta să lămurim un lucru: dacă eu dau maşina cuiva, iar respectivul face un accident cu ea, am obligaţia legală să anunţ poliţia cine a fost la volan?
Ionuţ Petruţă: Conducătorul auto are obligaţia de a se prezenta. Iar dacă nu se prezintă, veţi fi contactat de poliţie şi va trebui să comunicaţi datele persoanei care a folosit maşina. Este o obligaţie legală.
Dan Horea: E obligat să prezinte poliţistul implicat într-un filtru un ordin de serviciu sau legitimaţie?
Ionuţ Petruţă: Dacă e în uniformă şi dacă are insigna în piept, poliţistul nu este obligat să prezinte legitimaţia de serviciu. În rest, nu este obligat să prezinte un ordin de serviciu.
Dan Horea: Dar certificat metrologic pentru radar?
Ionuţ Petruţă: Acelea sunt documente interne care sunt în fiecare autovehicul; se prezintă instanţei în eventualitatea unei plângeri contravenţionale.
Dan Horea: Care sunt dintre drumurile din judeţul Cluj cele mai predispuse la accidente?
Ionuţ Petruţă: Cel mai predispus la accidente este DN1, la limita dintre Cluj şi jud. Bihor, dar şi DN1C. Acestea sunt drumurile cu cel mai mare flux de autovehicule. Principala cauză a accidentelor este viteza neadaptată la condiţiile de drum sau neregulamentară. Pe DN1 înspre Huedin sunt foarte multe curbe, care sunt periculoase dacă sunt luate cu viteză prea mare.
Dan Horea: Educaţia rutieră cum se face?
Ionuţ Petruţă: Încercăm să ajungem la cât mai multe şcoli pentru a efectua o educaţie rutieră. Pe cei mici îi învăţăm cum să traverseze strada, iar pe cei mai mari reguli privind folosirea bicicletelor şi trotinetelor. La clasele de liceu sunt deja care-şi doresc să obţină permisul de conducere, iar acolo vorbim despre regulile de circulaţie adresate conducătorilor auto.
Dan Horea: Apropo de trotinetişti şi biciclişti: creează într-adevăr atâtea probleme?
Ionuţ Petruţă: Sunt pe locul 4 la accidente. Anul acesta am avut până acum 159 de accidente grave, dintre care 17 au fost cauzate de trotinete şi biciclete.
Dan Horea/ Andrea Nagy
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.