IdeileHackingWork: Noul faliment: clienți da, angajați ba
Iată cum sună un anunț postat într-un spațiu cu vizibilitate maximă, la intrarea într-un restaurant faimos din Cluj: ”Stimați clienți, vă rugăm să vă purtați frumos cu angajații noștri, fiindcă angajații sunt mai greu de găsit decât clienții.” Cu alte cuvinte, clienți avem pe stoc, însă angajați ioc.
Articol editat de cristina.rusu, 19 octombrie 2023, 06:00 / actualizat: 22 martie 2024, 14:23
Dincolo de ineditul și umorul situației, trebuie să remarcăm că mesaje similare au fost văzute și postate pe rețelele sociale din multe locuri, fie ele magazine, spații pentru servicii sau chiar birouri ale instituțiilor publice. Astfel că putem vorbi deja despre un fenomen, apărut nu doar la noi în țară, ci și pe plan internațional: angajatorii conștientizează cât le este de greu să atragă și mai ales să păstreze oamenii de calitate și, mai în glumă, mai în serios, încep să își schimbe mentalitatea și atitudinea în privința modului în care gândesc relația cu cei care muncesc.
Tot mai mulți antreprenori și manageri au descoperit că angajații sunt mai mult decât niște resurse, niște rotițe nesemnificative, fără identitate și personalitate, aruncate la întâmplare într-o mașinărie de făcut bani, care este firma pe care o conduc. Pe măsură ce au pierdut angajați valoroși și experimentați și au căutat fără succes să îi înlocuiască, proprietarii și managerii au înțeles că nu mai există clasicii 100 de doritori de joburi la ușă, că nu prea mai au puterea dominantă și discreționară de a defini doar ei relația cu angajații și că e foarte greu, tot mai greu, să găsească oamenii potriviți pentru munca din firma lor și mai ales să îi păstreze loiali și motivați pe cei care li se alătură.
Chiar și patronii cei mai rudimentari, lipsiți de educație și etică s-au prins de la o vreme că nu se mai pot purta precum stăpânii de sclavi pe moșie și că trebuie să își reseteze comportamentul, regulile și metodele dacă vor să mai aibă cu cine lucra. Drumul spre profit și spre inima clienților trece musai prin faza în care angajații sunt tratați cu respect și plătiți corect.
Dar cei mai mulți patroni și manageri au parcurs deocamdată doar un sfert sau maxim jumătate de drum în această fază evolutivă. În sensul că au acceptat să își îmbunătățească oferta salarială și pachetele de beneficii, pentru a se alinia la media pieței, dar nu pricep încă faptul că noua filosofie a relației cu angajații înseamnă nu doar o tranzacție materială ceva mai echilibrată, ci și o abordare modernă a rolului, responsabilităților, autonomiei și capacității de decizie ale oamenilor pe care îi angajează.
Chiar și în cele mai simple meserii, care presupun execuția repetată a unor rutine predefinite și un contact minimal sau inexistent cu publicul, nu îi mai putem privi pe oamenii cu care lucrăm ca pe niște executanți lipsiți de personalitate și inteligență. Dincolo de tranzacția simplistă în care omul îți dă timpul, priceperea și energia lui și tu îl răsplătești cu bani, bonuri și poate un cadou de sărbători, este esențial ca angajatorii să priceapă cât mai repede că relația cu angajatul nu mai poate fi doar una materială.
Oamenii au nevoie să se simtă respectați, înțeleși și ascultați, vor să știe ce sens are munca lor și ce contribuție aduce aceasta la bunăstarea societății, vor să poată contribui cu idei de îmbunătățire și să inițieze proiecte noi. Mai mult, vor să vadă că li se oferă un traseu ascendent în plan profesional, adică sunt susținuți și încurajați să învețe lucruri noi care îi fac mai valoroși și mai bine răsplătiți.
Vor să aibă colegi și șefi cu care să se înțeleagă bine și cu care să aibă relații sociale armonioase, să simtă că sunt o echipă în care oamenii se susțin, se ajută, se respectă și se înțeleg. Oamenii nu mai vor doar bani și bonuri, vor și să fie fericiți cu munca și profesia lor.
E foarte bine că angajatorii au descoperit că angajații sunt o marfă rară și prețioasă, de care ar fi bine să aibă grijă ca de un bibelou. Mai este însă ceva drum de parcurs, până când managerii și proprietarii de afaceri vor înțelege că oamenii nu mai sunt o resursă bună doar să execute, ci reprezintă un partener de afaceri, un furnizor de energie, idei, pricepere și conexiuni cu care trebuie să construiești relații umane foarte personalizate.
E bine că am înțeles că angajații sunt rari și greu de păstrat. Mai rămâne să descoperim la ce pot fi ei buni cu adevărat și cât de mult ne pot ajuta dacă știm să îi alegem și să îi tratăm corect, înțelept și modern.
Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Doru Șupeală și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții. Descoperă online newsletterul, podcastul și produsele multimedia Hacking Work. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.