A visat că vrea să zboare și a devenit instructor
În jur de 470 de km Cluj-București, de exemplu, îl face în maximum 2 ore. Un deținător de PPL poate să zboare cu un avion de 19 persoane. Cele mai mici avioane sunt pilot și co-pilot sau pilot și pasager, în jur de 900 lei un zbor până deasupra Tarniței și înapoi.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 10 noiembrie 2023, 06:00 / actualizat: 10 noiembrie 2023, 8:21
Reporter: Dat fiind traficul din Cluj și din marile orașe în general, urma să vă întreb dacă ați avut solicitări de traversare a orașelor?
Mattyas Levente: Da, nenumărate.
Reporter: Mattyas Levente are o licență PPL – pilot privat, recunoscută la nivel internațional, ceea ce îi permite să piloteze aeronave ușoare în scopuri private. Este și instructor de zbor. Și-a dorit foarte mult să zboare și nu l-a oprit nimic.
Mattyas Levente: La un moment dat, am avut ocazia să stau la o cafea cu un comandant de aerobază și îi spuneam: ce bine pentru el că la vârsta asta încă mai poate să zboare și ce rau mă simt că de fapt eu am pierdut această ocazie. Și el a spus nu: mă duc la medic, dacă obțin un certificat de clasă a 2-a, mă face pilot. Săptămâna imediat următoare m-am dus la Centrul Medical Aviatic, am obținut clasa a 2-a și m-am dus la el și i-am zis: iată-mă aici, am certificatul, vreau să fiu pilot!
Reporter: Așa pur și simplu oricine poate să meargă la Centrul Medical Aviatic?
Mattyas Levente: Da, dacă dorește să fie pilot.
Reporter: La ce teste ați fost supus?
Mattyas Levente: Presiune arterială, ca la toată lumea, nivelul colesterolului, echilibru, auz, vedere. Aveam 52 de ani. Astfel am început să citesc foarte mult despre aviație, toate acele nouă materii din care urma să dau examen, după care a început și zborul. A fost o senzație aparte. Am avut și momente în care am spus nu mai vreau să zbor, că nu este pentru mine, dar har Domnului, n-am făcut-o! (râde)
Reporter: Am auzit că experiența piloților se măsoară în ore de zbor, cam câte ar fi la dvs.?
Mattyas Levente: Ei, am zburat deja în jur de vreo 300 de ore. Nu sunt multe fiindcă sunt piloți cu mii de ore, dar depinde la ce nivel zbori. Ca să ajungi pilot trebuie să hotărăști cu ce fel de avion vrei să zbori, în ce condiții vrei să zbori, care sunt țelurile tale, o dată ce ai ajuns pilot. Am fost îndrumat să obțin licența de așa-zis PPL, deci private pilot licence, îmi dădea posibilitatea, dacă aș fi dorit, să ajung și pilot de linie dacă treceam prin acele așa-zise grade-uri. Primul avion pe care l-am cumpărat a fost un avion extra, de acrobație, fiindcă mi-am dorit foarte mult să fac acrobație.
Reporter: Care sunt costurile unui avion de felul acela?
Mattyas Levente: 20-30.000 de euro până la sute de mii sau chiar milioane.
Reporter: Acum sunteți pilot cu acte în regulă, cu avion în hangar, un avion de mici dimensiuni, de fapt am văzut chiar două.
Mattyas Levente: Unul este girocopter, este o combinație între avion și elicopter și este un avion clasic, cu un singur motor, un avion de școală, fiindcă pe lângă faptul că am această licență PPL am și o licență de instructor.
Reporter: Cine sunt în general cursanții dvs.?
Mattyas Levente: Mi-am dorit și îmi doresc să am cursanți de tipul de care am fost și eu, cei care vor să zboare din plăcere, între 35 și chiar 50.
Reporter: Cei care doresc să urmeze cursuri pentru a deveni piloți, unde vă pot găsi?
Mattyas Levente: Dezmir, Strada Planoarelor 49, aici este avionul și aici este și hangarul, aici este și pista și pe site-ul oficial dmcfly.ro.
Alina Vigoniuc
Editor online: Bianca A. Câmpeanu
Foto: Bogyó József László
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.