Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Dolce&Gabbana (I)
Articol editat de cristina.rusu, 16 noiembrie 2023, 06:00 / actualizat: 16 noiembrie 2023, 9:25
Unii gustă designul casei de modă italiene, pe când alții îl consideră apogeul kitsch-ului vestimentar. Părerile sunt împărțite ca mai totdeauna când vine vorba de modă iar gusturile, asemenea.
Creatorii au recunoscut ei înșiși că palierul de inspirație feminin este generos și că au avut în vedere, de-a lungul timpului numeroasele tipologii feminine diverse care conturează prototipul femeii italiene.
La un moment dat Stefano Gabbana, creierul comercial al duo-ului a conturat mood board-ul/ planșa de atmosferă care stă la baza întregii creații Dolce&Gabbana. Acesta sugera imaginea unui balcon de la o casă din Napoli sau Palermo, în timpul unei procesiuni religioase cu toate atributele ce se înfățișează vederii: chic, cheap, kitsch, rich, pure, popular sau bitch.
Toate acestea, bineînțeles combinate cu anumite teme particulare ca obsesia pentru actrițele italiene ca Anna Magnani, Sophia Loren din filmele alb negru ale anilor ‘50, imageria de tip catolic, stereotipuri legate de machoism-ul de tip mafiot, prototipul văduvei siciliene, sau obsesia pentru clan cu ideea continuității prin intermediul maternității.
Că ne place sau nu, afacerea lor este una dintre cele mai prospere la ora actuală în lumea modei.
Cum a început totul? Stefano Gabbana s-a întâlnit cu Domenico Dolce într-un club de noapte la începutul anilor ‘80. O combinație puternică între un nativ din zodia Scorpionului- Gabbana este născut în 14 noiembrie și un nativ din zodia Leului- Dolce este născut în data de 13 august.
Creierul artistic al operațiunii este Domenico Dolce- sicilian de origine, fiu al unui croitor talentat, de la care acesta a învățat meserie, astfel încât la vârsta de șapte ani putea să facă singur un pantalon. De altfel una dintre caracteristicile majore ale creației duo-ului italian este tocmai măiestria tăieturii, a cut-ului, multe dintre piesele vestimentare, de-a lungul anilor fiind structurate și inspirate din garderoba masculină. A început ulterior cursurile Institutului de modă Marangoni, pe care le-a abandonat după doar 4 luni, considerând că se poate descurca singur.
Stefano Gabbana, originar din Veneto, dar născut la Milano, s-a îndreptat mai întâi spre designul grafic urmând cursurile ISIA- (Istituto Superiore per le industrie artistiche) din Roma. Amândoi au lucrat ca asistenți pentru designerul Giorgio Corregiare, nu foarte fainos cum avea să declare Gabbana într-un interviu din 2013, dar esențial pentru ei, deoarece i-a învățat ce să nu facă.
În anul 1983, cei doi își unesc forțele și pun bazele brandului ce astăzi nu mai are nevoie de nici o prezentare.
Capul de marketing și economic este Gabbana și tot el este cel responsabil cu conturarea identității firmei așa cum o cunoaștem astăzi. Inițial și cuplu în viața personală cei doi s-au separat în 2005 dar și-au continuat afacerea cu succes.
În anul 1985 sunt invitați de Beppe Modenese- figură emblematică pentru ceea ce avea să se contureze ca moda italiană- să participe la Săptămâna Modei de la Milano la secțiunea tinerelor talente. Astfel cei doi își lansează prima colecție în nume comun, integral realizată de ei înșiși deoarece fiind la începuturi nu-și permiteau să plătească mâna de lucru. La fel s-a întâmplat și cu cea de-a doua colecție intitulată Real Women din 1986, unde pe catwalk au defilat prietenele lor comune. De altfel unul dintre modelele vedetă ale casei și prietenă din tinerețe este actrița Monica Bellucci, care întruchipează perfect ideea de senzualitate feminină promovată de brand.
Cum potrivit se specifica într-un articol dedicat lor: cei ce căutați minimalism nu sunteți în locul potrivit la Dolce și Gabbana.
Mai multe detalii vom decripta săptămâna viitoare.
Călina Langa, fashion designer
Imaginile provin dun următoarele publicații: Fashion Designers from A-Z Ed. Taschen 2018/ Le Musée de la Mode, Phaidon Press 2001/ Vogue Italia sept. 2022, sept. 2004, martie 2007 și 2001
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.