„Ce s-a-ntâmplat”, cum poate fi bullying-ul dezamorsat
Foto: Mikhail Nilov/Pexels
Sute de adulți și-au povestit, în două luni de campanie desfășurată de programul Școala Încrederii, experiențele legate de bullying. Sunt povesti care vin și din alte vremuri, când fenomenul încă nu avea această etichetă.
Sute de adulți și-au povestit, în două luni de campanie desfășurată de programul Școala Încrederii, experiențele legate de bullying. Sunt povesti care vin și din alte vremuri, când fenomenul încă nu avea această etichetă.
Școala Încrederii și-a propus să strângă aceste povești, să tragă niște concluzii și să se apropie mai mult de soluții în toate școlile care deja colaborează în acest program și în cele care ar dori să se implice. Letiția Suciu,, director executiv, ne povestește:
Letiția Suciu: Eu sunt mamă și cel mai mult m-au impresionat poveștile părinților, mai ales ale mamelor care au copii în acest moment în școala românească. Și mi-a rămas în suflet povestea unei mame, a unui băiețel de clasa a 4-a victimă și a violenței fizice și a bullying-ului. Un copil care este ciupit la baie de un grup de alți colegi, care este împins, căruia îi este luat pachețelul cu mâncare și de care unii colegi râd pentru că poartă ochelari. Și m-a impresionat disperarea mamei care nu știe cum să-și sprijine copilul, care s-a lovit de opacitatea și neputința școlii, care nu știe dacă e mai bine să-și mute copilul la altă școală, pentru că nu are garanția că în altă școală nu se va întâmpla același lucru. O poveste cu foarte multă neputință, singurătate și foarte multă tristețe.
Reporter: Este doar una dintre sutele de povești strânse în campania derulată de Școala Încrederii. O campanie ale cărei rezultate subliniază că bullying-ul e mai vechi decât eticheta pe care o poartă de câțiva ani în România, e mai profund decât arată statisticile și, din păcate, în creștere, spune Letiția Suciu, director executiv al programului Școala Încrederii.
Letiția Suciu: Este trist să vedem statisticile care sunt absolut îngrijorătoare și știm că fenomenul este oricum sub-raportat, pentru că dacă ne uităm, anul trecut, IPJ-urile au raportat 10.000 de cazuri de violență. În România, sunt peste 3 milioane de copii în sistemul de educație. Fenomenul este sub-raportat. Partea bună, dacă putem spune așa, este că vedem că începem să dăm atenție acestui fenomen. Acum 20 de ani, intra sub această umbrelă generală a frazei: ”așa sunt copiii”. Acum ne uităm. Încă suntem, din păcate, în locul în care blamăm și nu generăm neapărat soluții sau vrem soluții rapide. Însă întreg acest fenomen de bullying are nevoie de niște soluții sistemice, care iau niște timp, dacă vrem o însănătoșire de lungă durată.
Reporter: Ca să vindece o problemă trebuie să mergi la cauze și iată cauzele bullying-ului.
Letiția Suciu: Aceste comportamente nedezirabile care apar și sunt din ce în ce mai dese sunt rezultatele unor nevoi emoționale neîmplinite, sunt rezultatele unei incapacități de creare de relații sănătoase, de menținere de relații sănătoase și de reparare sănătoasă a lor atunci când se întâmplă rupturi în relație.
Reporter: Din păcate, nu există soluții care să funcționeze peste noapte. Din fericire, există soluții. Letiția Suciu ne vorbește despre acestea:
Letiția Suciu: Pot să vă împărtășesc ce ne străduim noi să facem în Școala Încrederii, în programul pe care îl derulăm, în care acum lucrăm cu 284 de școli și grădinițe de stat din 37 de județe și municipiul București, aducem în aceste școli o abordare care este utilizată internațional în sute și sute de școli – se numesc abordările restaurative – o abordare care se uită în primul rând la cum construim relații, relații la clasă, cum adulții din școală sprijină elevii în a construi relații sănătoase între ei, în a le da abilitățile de management sănătos al conflictelor, cum adulții, prin comportamentul lor modelează pentru elevi comportamente sănătoase, cum creează spații în care oferă sprijin copiilor, astfel încât copiii să se simtă în siguranță, să exprime ceea ce simt. Este un program care aduce, aș putea să zic, literație emoțională, pentru că nu avem deprinderea de a vorbi despre emoții, de a le identifica și de a exprima ceea ce simțim. Și în primul rând este despre adulți, care sunt modele pentru copii în comportamente. Pentru că un copil la care se strigă va striga, un copil care este pedepsit, va pedepsi, un copil care este rușinat, va rușina la rândul lui. Noi spunem în Școala Încrederii că atunci când adulții sunt bine, copiii sunt bine.
Reporter: Am rugat-o pe Letiția Suciu să ne spună care ar fi cheia cu care faci un copil, un adolescent să se deschidă:
Letiția Suciu: Să mergi înspre el cu curiozitate, cu blândețe și el să simtă că nu-l judeci, ci că doar ești acolo pentru el. Decizi tu, ca adult, să afli ceea ce într-adevăr se întâmplă și poate fi început cu o singură întrebare: ce s-a întâmplat? Doar atât.
Anca Brășfălean
Foto: Mikhail Nilov/Pexels
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.