Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Dolce&Gabbana (II)
Cea de-a patra colecție prezentată este cea definitorie pentru ceea ce avea să devină marca incontestabilă a brandului. Lifestyle-ul sicilian cu toate ingredientele sale, surprins în campanii publicitare fotografiate în alb negru, ce evocă cinematografia italiană a mijlocului de secol XX, s-a dovedit a fi o rețetă de succes sigură în evoluția casei de modă.
Deși aparent colecțiile Dolce și Gabbana sunt flamboyante cromatic și din punct de vedere al printurilor, rămâne esențială, de-a lungul anilor, ca un contrapunct interesant, folosirea negrului. Negrul face referire nu doar la prototipul rochiei de doliu purtată de femeile siciliene ci este prin definiție opțiunea pentru seducție, mister și senzualitate pe care femeia imaginată de ei trebuie să o dețină. Rochia neagră, simplă, ce alunecă pe corp, cu bretele, sau varianta tip lenjerie, cu cupe și corset, provocatoare, rochia de dantelă austeră ca și linie dar în egală măsură seducătoare- sunt tot atâtea variante declinate ale așa numitei Sicilian Dress, un articol de succes al casei intrat în panoplia celor mai faimoase și de neuitat rochii din istoria modei așa cum au fost ele consemnate în cartea 100 Unforgettable Dresses de Hal Rubinstein.

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 23 noiembrie 2023, 06:00 / actualizat: 23 noiembrie 2023, 8:12
Anul 1991 le aduce colaborarea cu Madonna, căreia aceștia îi oferă un body corset brodat integral cu pietre pe care aceasta îl poartă la premiera documentarului Truth or Dare: In Bed with Madonna, moment ce se va dovedi esențial în conturarea prestigiului casei. Peste doi ani casa de modă va realiza nu mai puțin de 1500 de costume destinate turneului Madonnei Girlie Show, un real succes care va atrage, firesc și alte celebrități din lumea show-biz-ului către creația Dolce și Gabbana. Beyonce, Kylie Minogue, Mary J.Blige sunt doar câteva nume dintre acestea.
În anul 1990 Dolce și Gabbana lansează prima lor colecție masculină care se bucură de un succes instantaneu și primește un prestigios premiu în anul următor: International Woolmark Prize.
Linia secundară D&G este lansată în 1994, dorindu-se a fi varianta mai accesibilă, inspirată mult din stilul străzii și concepută pentru segmentul de piață mai tânăr. Cu toate că cele două linii au fost unificate ulterior, casa de modă continuă să creeze și să producă pentru segmente de piață extinse. La fel de celebre au devenit și produsele de parfumeria sau ochelarii de soare- simbol al unui status economic peste medie, pe care mulți și-l doresc.
Campaniile publicitare ale casei au suscitat de multe ori controverse și interpretări, comentarii sau diverse interziceri, cum de pildă a fost alungarea brandului din China pentru că aceștia portretizaseră într-una din campaniile lor video o chinezoaică ce se pregătea să mănânce pizza, spaghetti și cannoli cu bețișoarele lor specifice, cu o pronunție stricată ce unora li s-a părut a fi o batjocură la adresa limbii și poporului chinez.
Show-urile de modă haute couture marca Dolce&Gabbana sunt la ora actuală unele dintre cele mai spectaculoase, gândite în spații exotice, cu cheltuieli fabuloase în raport direct proporțional cu creația de modă și accesoriile prezentate. Poate că mai mult decât orice altceva, ceea ce face succesul Dolce&Gabbana este posibilitatea pe care orice consumator sau consumatoare de modă o poate avea, de a accesa visul și lumile fanteziei debordante prin intermediul achiziționării indiferent cărui produs de modă. O cheie pentru a visa, care le suplimentează anual veniturile cu multe zerouri.
Călina Langa, fashion designer
Imaginile provin dun următoarele publicații:
Fashion Designers from A-Z Ed. Taschen 2018
Le Musée de la Mode, Phaidon Press 2001
Vogue Italia sept. 2022, sept. 2004, martie 2007 și 2001
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.