IdeileHackingWork – Ce ne împiedică să facem inovație cu succes?
De foarte multe ori, afacerile suferă sau chiar dau faliment fiindcă încetează să evolueze, să se schimbe, să inoveze. Nemaifăcând față cerințelor și preferințelor tot mai diverse și mai moderne ale clienților, firmele pierd teren în competiția comercială și, încet-încet, se duc spre cimitirul ideilor cândva bune, care au refuzat să se adapteze.
Articol editat de cristina.rusu, 30 noiembrie 2023, 06:00 / actualizat: 22 martie 2024, 14:14
Ce ne împiedică să fim mai creativi și să găsim soluții inovatoare pentru problemele pe care le rezolvăm în business? Există mai mulți factori în cultura și activitatea organizațiilor, care blochează creativitatea și inovația și nu lasă ideile bune să se transforme în rezultate benefice.
Unii dintre cei mai creativi și performanți oameni de afaceri din lume, cei care au creat studiourile cinematografice și succesele de audiență Disney, Marvel și Lucasfilm, au făcut o cercetare la care au răspuns 5000 de angajați din grupul Walt Disney. Astfel au identificat cei mai importanți 5 factori care blochează inovația și compromit creativitatea pe termen lung în organizații.
Numărul unu: lipsa timpului. – Din păcate, cei mai mulți dintre noi, în cele mai multe organizații, trebuie să alocăm cele 8 ore ale unei zile de lucru strict pentru execuție, pentru a face lucrurile operaționale curente și nu mai avem timp să stăm pe gânduri, să explorăm idei, să discutăm între noi, să experimentăm, să facem scenarii și să le dezbatem. Toate aceste interacțiuni care ne-ar ajuta să filtrăm anumite idei și să descoperim direcții noi pe care putem să explorăm și să dezvoltăm noi linii de business nu au parte de timp suficient.
Pe locul al 2-lea este cu siguranță frica de a ne asuma riscuri, teama de a experimenta și a explora. ”Și dacă o să avem un eșec? Nu este un lucru prea riscant?” De cele mai multe ori asta ne întrebăm, iar întrebarea vine de foarte multe ori de la conducătorii noștri, de la șefii noștri. Este foarte limpede că fără a îți asuma anumite riscuri nu poți să fii inovativ cu adevărat. Inovația radicală, care produce schimbări profunde, care vine cu soluții originale pentru probleme existente și care, în timp, elimină din piață soluțiile clasice tradiționale are mare nevoie de o gândire care își asumă riscuri, care înțelege de la bun început că este foarte posibil să rateze și care acceptă că dintr-un număr de 1000 de idei testate probabil doar una sau două vor fi folositoare și poate doar una dintre ele se va transforma într-un succes de piață.
Pe locul al 3-lea se află structurile organizatorice, de fapt ierarhia din firmă, împreună cu procesele și procedurile interne care fac ca ideile să se blocheze, să se dilueze sau să moară pe fluxul în care sunt prelucrate în organizație. De foarte multe ori, ideile bune își pierd din consistență și din putere, pentru că de-a lungul prelucrărilor și implementării lor în interiorul organizației cei care lucrează cu ele nu reușesc să păstreze același spirit înalt și aceeași idee curajoasă pe care a avut-o echipa care a inițiat proiectul.
Al 4-lea lucru care compromite inovația și creativitatea este ignorarea sau utilizarea superficială a feedback-ului și informațiilor pe care le primim de la clienți. De cele mai multe ori, organizațiile noastre devin egocentrice sau se centrează pe produsul și serviciul propriu pe care îl consideră perfect și uită să asculte clienții și să prelucreze corect percepțiile, sentimentele, emoțiile, dar și informațiile practice pe care clienții și utilizatorii noștri le oferă despre experiența pe care o au cu produsele și serviciile noastre. Companiile devin arogante și spun că ”noi facem produsul, să facă bine clienții să-l folosească așa cum l-am făcut noi!” Mult mai bine ar fi să gândim invers: uite acolo sunt oamenii, aceasta este nevoia lor, hai să ducem noi produsul către ei și să facem să răspundă la toate așteptările și nevoile lor.
Și, în sfârșit, pe locul al 5-lea se află diferențele masive în modul în care oamenii dintr-o organizație percep inovația. De cele mai multe ori nu ne este clar ce înseamnă inovația pentru noi, avem fiecare definiții diferite și în consecință abordări diferite. Atunci când într-o organizație nu este o aliniere perfectă a tuturor componenților săi legat de conceptul de inovație, strategia de inovație și procesele și metodele pe care le aplicăm, lucrurile eșuează sau deviază și se pierde consistența și calitatea unor idei altfel foarte bune.
Nu uitați că viitorul în business, dar și în profesie aparține celor creativi, imaginativi, celor capabili să se schimbe, să se adapteze, să asculte clienții și piața și să evolueze, să răspundă în mod proactiv, creativ și profitabil la noile nevoi, tendințe, preferințe și așteptări pe care oamenii le au. Stilul nostru de viață se schimbă odată cu viteza cu care apar schimbările tehnologice și asta cu siguranță deschide foarte multe oportunități în zona de a inventa produse și servicii noi, care să răspundă așteptărilor oamenilor, să livreze bucurie, surpriză, entuziasm, satisfacție și împlinire, și, evident, să ne aducă profit. Trebuie însă să știm care sunt lucrurile care ne împiedică să transformăm ideile bune în succes și să eliminăm toate aceste piedici din drumul nostru spre performanță.
Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Doru Șupeală și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții, caută online podcastul și newsletterul Hacking Work. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă!
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.