Licitații pe toată Autostrada Transilvania – încă nu se vede granița cu Ungaria
În același timp, a fost semnat contractul de execuție pentru tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, realizat în proporție de aproximativ 50% de americanii de la Bechtel. Compania autohtonă Erbașu va finaliza aceste lucrări, firma câștigătoare fiind stabilită în baza unei licitații care a durat de aproape trei ori mai mult decât termenul contractual pentru finalizarea lucrărilor. Ministrul Sorin Grindeanu arată că societatea are la dispoziție doi ani pentru deschiderea circulației pe cei 26 de kilometri din Autostrada Transilvania:
Articol editat de cristina.rusu, 7 decembrie 2023, 12:17
Suma totală a contractului pentru lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș e de aproape 900 de milioane de lei. E o epopee de vreo șase ani, de când a început această licitație. În sfârșit am ajuns aproape de final. Acest contract este cu clauză suspensivă, dar eu sunt absolut optimist că lucrurile vor merge în direcția potrivită și, în sfârșit, intră intr-o zonă constructivă, după 20 de ani. (Sorin Grindeanu)
Și pe lotul vecin, Chiribiș – Biharia, a fost desemnat un câștigător, dar aici contractul va fi semnat abia după ce constructorul va accepta toate condițiile impuse în faza de licitație. Firma care trebuie să realizeze lucrările aparține aceluiași om de afaceri care, în trecut, a mai câștigat un contract pe acest lot, dar, ulterior, Compania de Drumuri a anulat înțelegerea, deoarece constructorul a încercat majorarea termenilor financiari. Ministrul Sorin Grindeanu a explicat că, în noua să formă, contractul are o clauză suspensivă care, în anumite situații, permite anularea automată a înțelegerii:
Eu cred că vom ajunge la un numitor comun, astfel încât să poată fi semnat acest contract. În acest moment, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis firmei care a câștigat care sunt limitele în care putem semna acest contract, constructorul urmând să-și facă o anumită analiză internă. E decizia lor. (Sorin Grindeanu)
În mod normal, până în 2026 se va circula pe A3 pe tronsonul de 150 de kilometri dintre Târgu Mureș, Cluj-Napoca și Zalău, la care se mai adaugă alți 75 de kilometri între Nușfalău și granița cu Ungaria.
Nefinalizată rămâne doar porțiunea de 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, care cuprinde și Tunelul Meseș. Ministrul Sorin Grindeanu apreciază că pentru acest lot, aflat în licitație, se va anunța un câștigător la începutul anului viitor:
Mai rămâne un singur lot, care cuprinde Tunelul Meseș, singura bucată necontractată din Autostrada Transilvania, care, în acest moment, se află în licitație. Sperăm ca la începutul anului viitor să putem avea un câștigător și acolo, astfel încât și Autostrada Transilvania să aibă cap, coadă, contracte de execuție pe toate loturile nedate în circulație în acest moment. (Sorin Grindeanu)
Șase companii participă la această licitație, înscrise fiind firma omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, o societate italiană și patru companii din Turcia. Potrivit termenelor stabilite în caietul de sarcini, tronsonul va fi gata abia în 2030, când Autostrada Transilvania va lega municipiile Târgu Mureș, Cluj-Napoca și Zalău de vama Borș II.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.