Totul despre sistemul RO e-Factura
Până acum, abia 20% dintre firmele din țară s-au înregistrat în sistemul RO e-Factura.
Articol editat de cristina.rusu, 5 ianuarie 2024, 10:46 / actualizat: 6 ianuarie 2024, 14:35
Detalii despre acest subiect primim de la invitatul dimineții, managerul Direcției Regionale a Finanțelor Publice Cluj, Ioan Pop:
Tiberiu Crișan: Nu multe firme în acest moment au pregătit colaborarea cu ANAF. Statistica mea e 20% haideți să spunem pentru început care sunt pașii necesari?
În primul rând, aș vrea să încep cu o scurtă introducere, acest modul e-factura face parte din procesul de digitalizare a ANAF-ului, împreună cu alte module care se vor implementa anul acesta. Și aici aș aminti decontul de TVA precompletat care va intra de la 1 iulie 2024, introducerea raportării datelor contabile de la 1 iulie 2024, introducerea sigilului electronic pentru mărfuri și multe altele, toate cu scopul creșterii încasărilor și în special a încasărilor pe sursa TVA. Acest impozit indirect, care e un impozit pe consum, care este principala sursă de venit a bugetului de stat.
Tiberiu Crișan: Și la capitolul ăsta nu stăm în general foarte bine.
Din păcate da, dar, așteptările sunt mari în urma procesului de digitalizare. Revenim la a sistemul național de e-factura, a fost reglementat prin ordonanță de urgență 120 din 2021 și pe parcurs au tot fost aduse îmbunătățiri, inclusiv la celebra lege 296 pe 2023 și ultima ordonanță de urgență 115 tot din 2023. Cum se aplică? În prima etapă în perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 operatorii economici persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrați în scopuri de TVA, au obligația să raporteze, subliniez, în sistemul național privind factura electronică ro e-factură, toate facturile emise între agenți economici.
Tiberiu Crișan: Dacă cumpăr o pereche de pantofi și sunt persoană fizică, cei ce îmi vând pantofii nu trebuie să raporteze respectiva tranzacție?
Da. Și de asemenea, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopurile TVA în România au obligația de asemenea, de la 1 ianuarie să raportează în sistemul național ro e-factură toate facturile emise. Acuma în lege sunt definite și o serie de excepții, cum ar fi livrări de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizori sau de altă persoană, livrări intracomunitare de bunuri, etc.
Tiberiu Crișan: Am o întrebare apropo de excepții sau poate nu e o excepție și mă lămuriți dvs. Sunt PFA și emit o factură către o firmă sau către un alt PFA. Trebuie să transmit factura în sistemul RO e-Factura?
Da, sigur că da. Toate facturile care se emit vor fi transmise, ați văzut că am definit la început înregistrate sau neînregistrate în scop de TVA.
Tiberiu Crișan: Mai apare următoarea întrebare asociațiile de proprietari trebuie să se înroleze în spațiu privat virtual să folosească sistemul RO e-Factura?
Trebuie și asociațiile.
Tiberiu Crișan: Un alt exemplu. Mi-am notat câteva exemple aici poate se lămuresc cei ce au întrebări. Sunt o firmă de IT în România, lucrez cu străinătatea, cu Uniunea Europeană sau cu state care nu sunt membre în Uniunea Europeană și emit facturi către exterior. Ce fac?
Acuma trebuie să vedem acolo dacă se încadrează la excepții sau nu. Dacă sunt întrebări punctuale, rugămintea să le transmiteți și noi răspundem la fiecare, dar cazuri aparte e foarte greu de răspuns pe moment.
Tiberiu Crișan: Mă gândesc că spre exemplu, la Cluj-Napoca există o industrie IT puternic dezvoltată, companii mari, dar și mici care lucrează cu străinătatea?
Cu siguranță vor fi întrebări de genul acesta. Aici trebuie să verificăm într-adevăr dacă există această obligație sau nu.
Tiberiu Crișan: Așadar, pentru cei ce nu știu și sunt firme ori PFA-uri, care sunt pașii necesari pentru a transmite factura electronică spre ANAF?
În primul rând, trebuie să fie înregistrați în spațiu privat virtual acel SPV, pentru înregistrare în spațiu operatori pot accesa informații disponibile pe site-ul anaf.ro la domeniu servicii online, secțiunea înregistrare înrolare persoane juridice sau fizice.
Tiberiu Crișan: Sunt înregistrat în spațiu privat virtual în SPV…
Acolo există un modul pentru factură electronică. Acum nu am în față aplicația, dar cu siguranță pașii sunt destul de accesibili. Adică nu văd ceva care să fie ieșit din comun.
Tiberiu Crișan: De ce pun întrebarea? Pentru că știu că unul din lucrurile de care trebuie să avem grijă este semnătura electronică. Ea se obține de la una din firmele ce oferă serviciul ăsta. În această perioadă a anului e atât de mare înghesuială, pentru că firmele nu și-au făcut treaba, încât se așteaptă mult pentru obținerea semnăturii electronice, uneori am citit, s-a așteptat și 8 zile. Haideți să vedem în cât timp de la emiterea facturii eu ca și firmă, trebuie să o transmit electronic spre ANAF?
În termen de 5 zile lucrătoare.
Tiberiu Crișan: Ce ar mai trebui să știm?
Sancțiuni în perioada 1 ianuarie-31 martie 2024 nu sunt. După care o să fie sancțiuni în funcție de categoria contribuabilului. Pentru mari contribuabili, între 5.000 și 10.000 sancțiunile sunt destul de dure, pentru contribuabilii mijlocii 2.500-5.000, iar pentru persoane fizice și contribuabili mici între 1.000 și 2.500.
Tiberiu Crișan: Avem așadar o perioadă de câteva luni să ne acomodăm și să ne integrăm în sistem. Apropo de sistem, apare această temere și cumva e justificată, dacă nu va funcționa, dacă va pica, așa cum s-a întâmplat de atâtea ori cu cel din sănătate, al cardurilor de sănătate. Cum estimați că sunteți pregătiți?
Cu siguranță, dacă vă uitați un pic în urmă, în data de 30 a fost o conferință de presă unde a participat dl. ministru, dna. președinte și încă câțiva colegi din ANAF, pe de o parte și pe de altă parte, reprezentanți STS, deci procesul e monitorizat, cu siguranță nu vor fi blocaje în sensul acesta.
Tiberiu Crișan: Asta ar fi o veste grozavă. Nu vor fi blocaje în acest sens. Folosiți cu încredere factura și, domnule Pop, încă ceva, ce se întâmplă dacă o tranzacție are loc la negru, fără emiterea unei facturi, implementarea nu va duce oare la creșterea cazurilor în care firmele nu emit facturi deloc ca să scape de bătaia asta de cap suplimentară?
Cu siguranță nu cred că cineva are curaj să facă evaziune fiscală în condițiile actuale în care se modifică și legea evaziunii fiscale. Ați văzut și sancțiunile care sunt destul de drastice. Ați văzut, că multe sancțiuni nu mai au jumătate din minim ca să plătești în 15 zile, așa cum era prevăzut în ordonanța 2 privind regimul contravențiilor, deci lucrurile trebuie să intre pe un făgaș normal fiecare să fie disciplinat, să respecte regulile de fiscalitate.
Tiberiu Crișan: Ce ar mai fi de spus?
Foarte important să se urmărească materialele informative și tutoriale care sunt disponibile pe site-ul ANAF-ului respectiv la secțiunea proiecte de digitalizare RO e-Factura, precum și pe site-ul Ministerului de Finanțe. Acolo sunt tot felul de ghiduri afișate, sunt pașii de urmat pentru a emite și a transmite facturile în sistemul electronic ș.a.m.d.
Tiberiu Crișan: 20% dintre firme s-au înrolat până în momentul de față. De ce credeți că s-au mișcat atât de încet? Se știa de ceva timp de sistemul acesta?
N-aș putea să vă dau explicații în acest sens. O să monitorizăm și noi mai cu atenție, o să mai transmitem materiale informative în sensul ăsta. Cu siguranță lucrurile se vor mișca în direcția în care se dorește până la urmă.
Tiberiu Crișan
Cristina Rusu (editor)
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.