Puterea bumerangului: când fostul angajator redevine atrăgător
Te-ai gândit vreodată să te întorci ca angajat la una dintre firmele la care ai lucrat înainte? Poate că ai plecat de acolo fiindcă ai fost nemulțumit sau pentru că ai primit o ofertă mult mai bună din altă parte, dar , după ceva vreme, privind în urmă, ideea de a lucra în acel loc, cu acea echipă, ți s-ar părea din nou o idee atractivă.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 18 ianuarie 2024, 06:00 / actualizat: 23 martie 2024, 13:27
Te-ai gândit vreodată să te întorci ca angajat la una dintre firmele la care ai lucrat înainte? Poate că ai plecat de acolo fiindcă ai fost nemulțumit sau pentru că ai primit o ofertă mult mai bună din altă parte, dar , după ceva vreme, privind în urmă, ideea de a lucra în acel loc, cu acea echipă, ți s-ar părea din nou o idee atractivă.
Ultimii ani au fost foarte agitați în piața muncii, relațiile dintre angajați și angajatori au fost deseori foarte tensionate. Am avut pandemie, muncă de acasă peste noapte, urmată de reveniri forțate la birou, am trecut prin Marea Demisioneală, urmată de fenomenul Quiet Quitting, au venit apoi valuri de concedieri, inflație, acum recesiune și instabilitate. Foarte multă agitație și multă tensiune, astfel că o privire nostalgică spre viața liniștită și armonioasă pe care o aveai la un angajator acum câțiva ani poate să se întâmple multora dintre noi. Azi aș vrea să descoperim împreună fenomenul angajaților-Bumerang și să înțelegem care sunt motivele și oportunitățile de a relua o relație de colaborare la care am renunțat cu ceva vreme în urmă.
Un studiu de piață desfășurat recent arată că 43% dintre oamenii care și-au schimbat angajatorul în pandemie sau imediat după aceasta, în cadrul fenomenului numit Marea Demisioneală, se uită cu regret la decizia pe care au luat-o și cu nostalgie la fostul lor angajator.
Din cei peste 4000 de angajați care au răspuns la acest sondaj, 20% spun că s-au și întors la fostul angajator, ilustrând astfel fenomenul bumerangului din piața globală a muncii. În multe companii din lume, angajații-bumerang reprezintă chiar o treime din angajările făcute în ultimii trei ani, iar perioada medie după care ei se întorc este în general de un an.
Practic, oamenii care au dat frâu liber frustrărilor acumulate în pandemie și înainte de pandemie și au demisionat de la angajatorii lor crezând că vor găsi locuri de muncă mai bune au constatat într-o foarte mare măsură că nu prea umblă câinii cu covrigi în coadă nici pe la alte firme.
De multe ori, cei care se întorc la foștii lor angajatori primesc roluri mai importante și mai bine plătite decât avuseseră înainte de a pleca. Angajatorii apreciază acum mult mai mult competența, cunoștințele, atitudinea și calitățile foștilor lor angajați, dar observă și că experiența pe care au acumulat-o muncind la competitori îi face mai valoroși și mai capabili decât erau când au plecat.
Un alt lucru valoros este că angajații bumerang cunosc deja organizația și afacerea unde se întorc, sunt familiarizați cu cultura, produsele, serviciile, furnizorii, clienții și structurile firmei și pot contribui cu idei proaspete de îmbunătățire, dar pot să își reia și relațiile de colaborare și deseori de prietenie cu colegii cu care au lucrat înainte, ceea ce are o contribuție pozitivă și semnificativă pentru motivația oamenilor și armonia echipelor.
Ce putem învăța din fenomenul angajaților bumerang? Sunt trei lucruri importante de reținut:
UNU: Lasă loc de bună ziua, chiar dacă te desparți de un angajator sau de un angajat. Chiar dacă relația se rupe astăzi pentru că una dintre părți este nemulțumită și crede că are variante mai bune, situația se poate schimba foarte curând. Așa că nu trânti ușa dacă pleci.
DOI: Păstrează legătura cu foștii colegi, mai întreabă-i de sănătate din când în când. Și dacă ai fost angajat și ai plecat de acolo, dar și dacă ești angajator și ți-au plecat niște oameni, încearcă să ții legătura cu ei, să vezi cum le merge, dă-le vești despre ce faci nou și bun și adu-le aminte care sunt lucrurile pe care le apreciai atunci când colaborați.
Și TREI: Dacă ești angajator, schimbă modul în care faci negocierile anuale de salariu și fă-le oamenilor oferte proporționale cu valoarea lor de piață. Uneori, va trebui să dai măriri mai mari decât cele standard, de câteva procente, așa cum alteori ar trebui să le spui angajaților care nu au mai învățat nimic nou și cam taie frunză la câini că ar trebui le îngheți sau chiar să le micșorezi salariile. Dacă ești angajat, caută să înveți continuu și să fii mâine mai bun decât azi și, chiar dacă nu vrei să pleci de la actualul tău angajator, mergi la interviuri și la teste ca să vezi cam care este valoarea ta profesională, astăzi, în piața muncii.
Să nu uităm de simbolistica bumerangului: este un instrument folosit la vânătoare, ceea ce ne sugerează pragmatism și un oarecare grad de periculozitate. Dacă este folosit cu îndemânare, se întoarce cu precizie la cel care îl mânuiește, ceea ce sugerează că angajatorii ar trebui să fie isteți și să îi înțeleagă adevărata valoare.
Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Doru Șupeală și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții, descoperă online podcastul și newsletterul Hacking Work. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă!
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.