Premieră în România. Aplicație electronică care permite aparținătorilor să știe tot despre starea pacienților din spital
Problemele de comunicare între medici și aparținătorii bolnavilor din Bihor se vor rezolva, în premieră în România, printr-o aplicație care a fost lansată de UPU SMURD Bihor. Aplicația a fost testată deja și lansată miercuri, 14 februarie, la Oradea.
Articol editat de cristina.rusu, 14 februarie 2024, 13:00 / actualizat: 14 februarie 2024, 18:39
Aplicația a fost finalizată în forma în care poate fi lansată în siguranță și către familiile pacienților, dar ea a fost testată și utilizată de către personalul medical din luna iulie 2023, a spus dr. Hadrian Borcea, șeful UPU SMURD Bihor.
Potrivit acestuia, aplicația rulează doar pe telefoanele mobile. Prin intermediul acesteia, aparținătorii pacienților UPU vor putea afla amănunte despre investigațiile efectuate, tratamente sau numele medicului curant.
Personalul medical este cel care a fost validat pentru utilizare, iar cei din familia pacientului, a unui anumit pacient, vor primi un cod QR care, prin scanare va permite vizualizarea axei timpului pentru pacientul respectiv, a informat dr. Borcea.
Astfel, aplicația va permite personalului medical să urmărească, în timp real, o axă a timpului pe care, începând cu momentul triajului pacientului, medicul curant va insera toate recomandările de evaluare și tratament și apoi, pe măsură ce asistentul medical le efectuează, ele vor apărea ca și proceduri efectuate, cu marcarea timpului exact de efectuare, mai explică medicul șef al UPU SMURD Oradea.
Detalii de la medici
Prin această aplicație aparținătorii vor putea afla, în timp real, informații despre pacientul din spital. Aplicația nu oferă informații de natură medicală avansată, cât un parcurs al pacientului în spital. Informațiile mai în detaliu le vor fi oferite în persoană de către medic.
Inserarea se face doar prin atingerea ecranului telefonului, afișarea fiind una grafică, pentru a permite vizualizarea mai simplă a informațiilor. Nu se vor introduce niciun fel de date medicale, ci doar informații generice. De exemplu: «tratament» fără a se indica ce tip de tratament a fost administrat. De asemenea permite schimbul unor informații importante între cadrele medicale care gestionează un anumit pacient, precizează dr. Hadrian Borcea.
Membrii familiei pacientului vor vizualiza aceeași axă a timpului astfel că vor putea urmări întregul proces de evaluare, tratament și evoluție a pacientului respectiv, inclusiv evoluția gradului durerii pe care o acuză, de la prezentare până la plecarea din UPU, a mai adăugat dr. Hadrian Borcea.
„apartinatori.ro”
Aplicația lansată se numește „apartinatori.ro” și a fost realizată de un grup de trei tineri IT-iști, orădeni care au munci la ea de mai bine de un an.
Aceasta s-a născut dintr-o necesitate, spune șeful UPU SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea.
În serviciul nostru, pacienții care ajung în zonele de tratament nu pot veni în contact cu aparținătorii, decât atunci când toate procedurile sunt făcute, când consultările de specialitate sunt realizate. Deseori, familiile care așteaptă în sala de așteptare au senzația că nu se întâmplă nimic, că sunt timpi morți. Astfel, ne-am gândit la un mecanism care să permită informarea continuă, în timp real, a familiilor bolnavilor, fără ca să ne pună colegii în dificultate, fără un efort în plus pentru ei. În 2022, am întâlnit trei tineri IT-iști, care auzind despre ideea aceasta, s-au oferit să înceapă dezvoltarea acestei aplicații. Aceasta asigură o axă a timpului, pe care se inserează momente de tipul: recoltare analize, consult cardiologic, consult chirurgical etc., fără foarte multe alte detalii. Nu vom stoca date despre rezultatele analizelor sau informații medicale detaliate. Acestea, în continuare, vor fi oferite de medicul curant al pacientului, a explicat dr. Hadrian Borcea.
Urmăresc fluxul pacienților
Aplicația mai are o componentă importantă pentru medici și asistenți: urmărirea fluxului pacienților în cadrul UPU SMURD.
De foarte multe ori un pacient are nu doar un singur medic curant. Sunt doi-trei asistenți care se ocupă de același pacient. Aplicația ne permite trecerea informațiilor legate de ceea ce s-a făcut deja între cadrele medicale. În plus, șefii de tură pot urmări dacă un pacient așteaptă de prea mult timp în triaj sau care este motivul dacă nu a venit rezultatul de la o analiză și atunci pot interveni mai ușor. La fel, la schimbul de tură, când medicii și asistenții pleacă acasă și intră colegii din noua tură, aplicația permite transmiterea tuturor informațiilor de la cei care pleacă către cei care vin, a mai precizat dr. Hadrian Borcea.
Crina Dobocan
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.