Oficiul poştal nr. 1 din Cluj-Napoca, accesibilizat cu sistemul Step Hear
Sistemul presupune amplasarea în teren a unor mici dispozitive, care transmit prin tehnologie bluetooth alerte şi indicaţii de orientare pe telefonul utilizatorului. Alertele sunt recepţionate prin aplicaţia Step Hear, care poate fi descărcată din App Store sau Google play. În fiecare reşedinţă de judeţ a fost ales câte-un oficiu poştal pentru a testa sistemul: în Cluj-Napoca îl puteţi încerca la oficiul poştal nr. 1, situat pe str. Regele Ferdinand.
Articol editat de cristina.rusu, 16 februarie 2024, 15:57
În toată ţara vom avea puncte de acces pentru persoanele cu deficienţe de vedere. Ne-am concentrat pe accesul în interiorul oficiului poştal: persoanele nevăzătoare îşi descarcă aplicaţia pe mobil, iar când ajung în raza de acţiune a acelui senzor, prin aplicaţie vor primi toate indicaţiile pentru a intra în clădire şi pentru a ajunge la ghişeul cu informaţii”, Mihaela Pop, director regional al Poştei Române.Primele două butoane de pe ecranul aplicaţiei oferă indicaţii, în timp ce butonul numărul 3 dezvăluie poate cel mai util aspect al sistemului de ghidaj: activează un semnal sonor amplasat pe uşa de la intrarea în oficiul poştal. Pentru persoanele cu deficienţe de vedere exact asta e cel mai greu de găsit de multe ori: uşa de intrare în diversele instituţii. De asemenea aplicaţia indică faptul că lângă intrare pe perete, chiar înainte de a urca treptele, există un buton de apel prin care persoanele cu dizabilităţi pot chema un angajat al poştei care să le ofere ajutor.
Acest aspect a fost gândit având în minte persoanele cu deficienţe de vedere, totuşi având în vedere dificultatea de a accesibiliza clădirile vechi, ne imaginăm că butonul ar putea fi util şi pentru cei în scaun rulant sau cu mobilitate redusă, cărora le e greu să intre în oficiul 1. Cam aceleaşi aspecte le-a sesizat şi Florentin Rădulescu, preşedintele filialei clujene a Asociaţiei Nevăzătorilor.
E un avantaj faptul că există semnalul acela sonor, prin care putem identifica repede intrarea. Sunt câteva detalii legate de mesaj unde se mai poate lucra, se mai pot face ajustări. Găsesc că ar fi util un feedback: în momentul în care nevăzătorul apasă pe butonul de afară, să ştie că urmează să fie preluat. Am mai făcut câteva sugestii vizavi de amplasarea unui marcaj tactil care ar ajuta la găsirea ghişeului şi un marcaj pentru semnalarea treptelor, Florentin Rădulescu.Tehnologia Step Hear are anumite limitări. Senzorii amplasaţi în teren au o rază de acţiune de câteva zeci de metri, ceea ce înseamnă că nu s-ar putea amplasa câte unul la fiecare ghişeu, pentru că s-ar crea confuzie. De asemenea ar mai fi de lucru în ce priveşte lungimea indicaţiilor şi funcţionarea aplicaţiei. Probabil că nu va fi niciodată o variantă pentru navigarea complexă indoor, nu va putea ghida nevăzătorul de la un ghişeu la altul de exemplu. Totuşi în felul în care a fost implementat de Poşta Română este într-adevăr un instrument util în orientare. În Cluj-Napoca există un număr mare de clădiri oficiale, obiective turistice, cămine studenţeşti, ş.a.m.d, în a căror identificare aplicaţia ar putea fi de folos.
La Cluj, aplicaţia a mai fost testată acum 2 ani într-un proiect pilot al Primăriei. Pe atunci rezultatele nu au fost grozave, ne bucurăm să constatăm că între timp s-au făcut progrese în ce priveşte implementarea. Puteţi citi despre testul nostru AICI:
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.