Prima pagină » Campanii » Incluziv » Incluziv: Tactile Images se pregăteşte de upgrade: va deveni enciclopedie pentru copiii cu deficienţe de vedere şi de auz
Incluziv: Tactile Images se pregăteşte de upgrade: va deveni enciclopedie pentru copiii cu deficienţe de vedere şi de auz
Foto: Eren Li/Pexels
De câţiva ani, o asociaţie din Bucureşti lucrează la crearea de imagini tactile, care să fie folosite în educaţia copiilor cu deficienţe de vedere. Imaginile lor sunt deosebite pentru că sunt integrate într-o aplicaţie care să-i ajute pe copii cu informaţii atunci când le explorează. Proiectul se pregăteşte acum de un upgrade serios: să transforme aplicaţia într-o enciclopedie pentru elevii cu deficienţe de vedere, de auz şi de învăţare. Sistemul Tactile Images a fost folosit acum 2 ani pentru accesibilizarea a 8 monumente turistice din Oradea.
Articol editat de cristina.rusu,
20 februarie 2024, 06:00 / actualizat: 5 martie 2024, 12:01
De câţiva ani, o asociaţie din Bucureşti lucrează la crearea de imagini tactile, care să fie folosite în educaţia copiilor cu deficienţe de vedere. Imaginile lor sunt deosebite pentru că sunt integrate într-o aplicaţie care să-i ajute pe copii cu informaţii atunci când le explorează. Proiectul se pregăteşte acum de un upgrade serios: să transforme aplicaţia într-o enciclopedie pentru elevii cu deficienţe de vedere, de auz şi de învăţare. Sistemul Tactile Images a fost folosit acum 2 ani pentru accesibilizarea a 8 monumente turistice din Oradea.
Gabriel Victor Bâclea, coordonatorul proiectului:
Gabriel Victor Bâclea: Iniţial activitatea noastră se adresa persoanelor cu deficienţe de vedere; însă în timp ce am dezvoltat platforma Tactile Images, am vorbit cu mai mulţi profesori, care ne-au făcut să ne dăm seama că aceste materiale ar putea fi utile şi persoanelor cu deficienţe de auz sau de învăţare.
Andrea Nagy: Imaginile tactile pentru persoanele cu deficienţe de auz? Sună contraintuitiv.
Gabriel Victor Bâclea: Acestea sunt de fapt nişte planşe cu imagini simplificate. Avem catalog de grădiniţă, cu obiecte sau concepte pentru copiii cu vârsta între 4-6 ani; avem catalog de biologie, cu plante, insecte ş.a.m.d. Pentru o persoană nevăzătoare e foarte greu să atingă o muscă, să-şi dea seama câte picioruşe are. Şi atunci scopul acesta a fost, de a înţelege ceva ce nu poţi atinge. Mai avem cataloage de geografie, dar şi un caiet de fizică, despre curentul electric ş.a.m.d: iarăşi, concepte pe care nu poţi pune mâna. Aceste planşe au fost prezentate în şcoli speciale. Şi chiar unii profesori de la şcolile pentru cei cu deficienţe de auz au remarcat că aceste planşe te stimulează tactil; şi atunci se mai stimulează un simţ în procesul educativ, ceea ce i-a făcut să înţeleagă puţin mai bine ce era în imagine. Pentru persoanele cu sindrom Down sau cu deficienţe de învăţare, o profesoară cu care colaborăm ne-a sugerat să facem planşele color, să fie cât mai atractive.
Andrea Nagy: Dacă informaţiile sunt pe aceste planşe, ce este în aplicaţie?
Gabriel Victor Bâclea: Aplicaţia oferă suport în explorarea planşei. O persoană cu deficienţe de vedere va înţelege mai greu imaginea fără ca cineva să-i explice.
Andrea Nagy: Asta pentru că nu are sistem de referinţă, cu care să compare mental imaginea respectivă.
Gabriel Victor Bâclea: Ne-am gândit că ar fi bine ca persoanele cu deficienţe de vedere să poată explora imaginea în mod independent, fără să le explice cineva. Şi atunci aplicaţia, care momentan e disponibilă doar pe IOS, identifică planşa (noi am făcut peste 1700 de planşe); când utilizatorul nu înţelege ceva din planşă, indică cu degetul arătător partea respectivă, cu telefonul poziţionat deasupra, iar aplicaţia identifică partea pe care o explorează. Informaţia pe care o spune aplicaţia poate fi configurată de orice profesor; pentru că în final asta ne-am dori, ca profesorii să-şi dezvolte propriile lor planşe. Fiecare planşă are o zonă dotată cu un cod QR, unde noi am pus informaţii despre conţinutul planşei respective: de exemplu dacă planşa înfăţişează un porumbel, avem informaţii generice despre el, despre câte specii sunt ş.a.m.d. Asta era până acum. Ce ne dorim de acum încolo este să facem aplicaţia disponibilă şi pe Android, iar informaţiile pe care le oferă să fie accesibile şi pentru persoanele cu deficienţe de auz, cu video-uri explicative în limbaj mimico-gestual.
Andrea Nagy: Ai vorbit despre accesul la aceste planşe într-un cadru instituţional. Dar dacă un copil cu deficienţe de vedere va dori să le studieze în afara şcolii?
Gabriel Victor Bâclea: Tot ce am dezvoltat până acum se găseşte pe platforma www.tactileimages.org, de unde desenele pot fi descărcate. Ele pot fi printate la şcolile pentru nevăzători; dar dacă aceasta nu este o opţiune, pe site avem video-uri despre cum să facem planşe acasă, printându-le alb-negru şi făcând liniile în relief cu aracet.
Andrea Nagy: Pe când să ne aşteptăm la versiunea pentru Android?
Gabriel Victor Bâclea: În noiembrie plănuim să lansăm noua platformă, Tactile Education. Vom organiza atunci un curs la care vom invita să participe 60 de profesori, pentru a le arăta cum funcţionează acest soft, astfel încât ei să poată să-şi creeze aceste planşe ca suport la materiile pe care le predau.
Andrea Nagy
Foto: Eren Li/Pexels
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.