Efectul muncii la distanță asupra bunelor maniere profesionale
Ai colegi care vin la birou în șlapi, tricouri transparente sau decoltate, pantaloni scurți sau în trening, deși aveți frecvente întâlniri cu clienții și partenerii și nu aceasta este eticheta agreată pentru spațiul vostru de lucru? Te-a surprins modul neprofesionist în care a fost scris un e-mail oficial de către un coleg? Te deranjează faptul că șeful tău nu te privește în ochi când discută cu tine?
Articol editat de cristina.rusu, 12 martie 2024, 06:00 / actualizat: 23 martie 2024, 13:23
Toate aceste întrebări reflectă realitatea unui nou peisaj în companii, unde liniile dintre profesionalism și comportamentul informal par să se fi estompat. Munca extrem de relaxată de acasă a devenit noua normalitate pentru mulți dintre noi, iar zilele în care muncim de la birou aduc deseori cu ele situații neașteptate – de la încălcări șocante de cod vestimentar până la dispariția unor elemente fundamentale pentru arta și eticheta conversației la nivel profesional. Azi vorbim despre nevoia de a redescoperi sau redefini bunele maniere profesionale, după pandemie.
Potrivit unui sondaj efectuat pe un eșantion de peste 1500 de manageri din lume, 6 din 10 companii vor oferi în anul 2024 cursuri de etichetă la birou pentru toți angajații lor. Cursurile sunt menite să acopere o gamă variată de abilități sociale și profesionale, de la purtarea unor conversații politicoase, adoptarea unui stil de îmbrăcăminte adecvat, scrierea de emailuri într-un mod profesionist, acceptarea criticilor constructive și menținerea contactului vizual în cadrul unui dialog, până la alegerea momentelor potrivite pentru pauzele de masă.
Hai să aducem în discuție câteva exemple din viața reală, care să ilustreze nevoia acestor cursuri. Să ne imaginăm că Ionel, angajat de curând, vine la birou în pantaloni scurți și șlapi, ca și cum ar lucra de acasă, și inițiază zgomotos discuții despre ultimul maraton de seriale pe care l-a văzut, în timp ce colegii săi încearcă să se concentreze pe deadline-uri strânse. Sau să ne gândim la Ana, care, încercând să fie amabilă, trimite un email plin de emoji partenerilor de afaceri, nerealizând că acest lucru poate fi perceput ca lipsă de seriozitate, maturitate sau profesionalism.
Situațiile acestea, deși amuzante la prima vedere, subliniază un decalaj important între standardele mediului de lucru de la biroul tradițional și noile obiceiuri formate în perioada muncii de la distanță. Este evident că pandemia a schimbat regulile jocului și a produs o confuzie între ce este acceptat în comportamentul profesional și ce nu se potrivește cu eticheta muncii, iar acest aspect determină companiile să ia măsuri pentru a readuce în prim plan bunele maniere la locul de muncă.
Încă din 2023, The Wall Street Journal titra: „Noii absolvenți nu știu să se comporte la birou”. Articolul constata că angajații care au urmat facultatea online și internshipuri la distanță ar avea nevoie să își îmbunătățească competențele soft – de la modul de redactare al unui e-mail până la conversația din lift și ținuta adecvată la locul de muncă.
Spre exemplu, gigantul din consultanță KPMG oferă noilor angajați cursuri introductive despre modul în care să poarte un dialog față în față cu un coleg sau un client, sfaturi privind nivelul adecvat de contact vizual sau pauzele dintr-o conversație. În același timp, competitorii Deloitte și PricewaterhouseCoopers oferă, de asemenea, traininguri similare încă de la începutul anului trecut.
Cursurile de etichetă la birou sunt o modalitate de a remedia aceste neajunsuri, dar și o oportunitate de a construi un mediu de lucru mai plăcut, respectuos și eficient. Ele reprezintă un pas spre redescoperirea unui echilibru între flexibilitatea adusă de munca remote și rigorile necesare într-un spațiu profesionist împărtășit cu alți colegi.
În fine, această inițiativă nu este doar despre a învăța când și cum să trimiți un email sau cum să te îmbraci pentru o întâlnire cu clienții. Este, mai degrabă, despre a cultiva o cultură organizațională în care fiecare membru înțelege și valorifică importanța respectului reciproc, a comunicării eficiente și a profesionalismului.
Prin urmare, fie că ești Ionel, Ana sau oricare alt angajat reîntors la birou sau nou-venit în peisajul companiei, asumarea unor norme firești de comportament, vestimentație și comunicare ar trebuie să fie farul călăuzitor către adaptarea reușită la noua normalitate a muncii moderne.
Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Doru Șupeală și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții, descoperă online podcastul și newsletterul Hacking Work. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă!
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.