Sistemul de reciclare RETURO la 3 luni de la implementare
Din 30 noiembrie 2023, sistemul Garanție-Returnare e funcțional. Cumpărătorii plătesc mai mult cu 50 de bani pentru băuturile îmbuteliate în recipiente reciclabile și recuperează banii prin returnarea ambalajelor la punctele special amenajate, în cadrul fiecărui magazin.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 12 martie 2024, 13:09 / actualizat: 12 martie 2024, 18:28
Proiectul denumit RETURO, are mai multe componente, așadar.
Mă opresc, pentru început, la comercianți. Cei cu magazine mai mari de 200 mp au propriile puncte de colectare. Ceilalți au spații organizate în interior sau aproape de intrare, la mai puțin de 150 de metri și care sunt gestionate în parteneriat cu autoritățile locale. Doar comercianții HORECA (baruri, restaurante, hoteluri) sau cei care vând exclusiv online nu sunt obligați legal să organizeze puncte de returnare.
În funcție de mărime și zona în care operează, comercianții pot opta pentru preluarea manuală sau cu ajutorul RVM-urilor (sisteme automate de preluare), însă trebuie să accepte toate ambalajele SGR returnate, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat şi fără a condiționa acceptarea ambalajului de prezentarea bonului fiscal.
Apoi, este vorba despre producători.
Producătorii, prin intermediul administratorului SGR, au obiective de reciclare clar stabilite, iar începând cu data intrării în funcțiune a SGR, 30 noiembrie 2023, nu mai pot introduce pe piață produse neinscripționate corespunzător pentru reciclare.
Și, în final, prevederile valabile pentru cumpărători.
Ideea nu este neapărat cât de eficient este un astfel de sistem din punctul de vedere al efortului depus pentru obținerea banilor plătiți drept garanție, ci, mai degraba, despre efortul minim pe care îl putem face pentru a reduce poluarea din cauza ambalajelor.
Cumpărătorii pot returna doar ambalajele pe care scrie “Ambalaj cu garanție”. Se poate returna, în schimbul a 50 de bani pentru fiecare bucată, orice recipient din plastic, sticlă sau metal în care au fost apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase. Volumele recipientelor returnate trebuie să fie între 100 ml și 3 litri.
Ambalajele pot fi returnate la orice punct amenajat în acest sens, nu neapărat cel de la care a fost cumpărat produsul, fără a fi nevoie să se prezinte bonul fiscal de la achiziție. La predare, ele trebuie să fie complet goale, intacte, nedeformate, nedegradate și cu eticheta completă, iar plata garanției se face, pe loc.
La trei luni de la implementare, sistemul Garanție-Returnare are câteva mici probleme care vor fi remediate, afirmă managerul Returo, Anca Marinescu.
Sistemul Garanție-Returnare, Returo a fost conceput pentru a colecta din piață și a introduce ambalajele reciclabile într-o economie circulară. Astfel, România are șanse de a atinge țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european, și anume: 77% din PET-urile puse pe piață, până în anul 2025, și 90%, până în anul 2029, 75% pentru sticlă și 60% aluminiu, începând cu anul 2030.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.