Abonatul apelat nu vrea să fie contactat: telefobia afectează oameni și companii
Bun găsit la întâlnirea cu ideile Hacking Work, eu sunt Doru Șupeală. Explorăm idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.
Articol editat de cristina.rusu, 14 martie 2024, 06:00 / actualizat: 23 martie 2024, 13:22
În era digitalizării, în care pierdem șirul orelor petrecute pe telefon, apare un paradox care afectează atât oamenii, cât și organizațiile. Deși folosesc extrem de mult telefonul pentru a naviga prin aplicații, mulți oameni refuză să răspundă la telefon și evită să sune pe cineva, pentru o convorbire.
Această reticență sau teamă de a efectua sau primi apeluri telefonice este o realitate cu care ne confruntăm tot mai des în societatea modernă. Telefobia, cunoscută și ca anxietate telefonică, are rădăcini adânci, pe care încercăm să le deslușim în episodul de astăzi.
Odată cu progresul tehnologic, posibilitățile noastre de a comunica au devenit foarte variate. Însă vorbitul la telefon s-a transformat în bau-baul comunicării, iar când sună telefonul, creierul nostru crede că s-a întâmplat ceva rău, declansând o stare de anxietate. Frica de a răspunde la telefon afectează 76% dintre Mileniali și 40% dintre Baby Boomers. Fenomenul își are sursa în teama de a fi criticat, judecat sau respins, și intră sub umbrela anxietății sociale, care afectează 15 milioane de adulți numai în Statele Unite ale Americii.
Ca să pornim de la firul ierbii, încercând să aflăm sursa acestei frici, descoperim că unul dintre factorii cei mai vizibili care contribuie la acest fenomen este anxietatea față de aparițiile publice. Aproximativ 20% dintre oameni se confruntă cu această formă de anxietate, manifestată atunci când trebuie să apară și să facă niște lucruri în fața altora: discursuri, întâlniri cu clienți sau apeluri de vânzări.
O altă cauză este depresia, care afectează nu doar starea emoțională a oamenilor, ci și modul în care aceștia interacționează cu ceilalți. În timpul unui episod depresiv, retragerea socială, inclusiv evitarea apelurilor telefonice, este o manifestare foarte frecventă.
În același timp, Persoanele introvertite, care reprezintă aproape 40% din populație, pot experimenta telefobia ca rezultat al preferinței lor pentru comunicarea scrisă. Odată cu dezvoltarea rețelelor de socializare, ignorarea apelului telefonic a devenit mai ușoară, oferindu-le introvertiților posibilitatea de a evita această formă de comunicare. În cazuri extreme, telefobia poate fi declanșată de tulburarea de stres posttraumatic, iar persoanele care au primit vești proaste prin telefon, vor asocia sunetul apelului telefonic cu amintiri neplăcute.
Apelurile telefonice au un rol major în viețile noastre, dar hai să vedem ce impact are frica de a vorbi la telefon și pe plan profesional. Acest tip de anxietate afectează semnificativ mediul de business, 56% dintre angajați conștientizând că evitarea apelurilor telefonice le influențează negativ performanța, productivitatea și chiar avansarea în companie.
În mediul de afaceri, un apel telefonic reprezintă adesea prima interacțiune dintre oameni și organizație. Modul în care gestionăm aceste interacțiuni, are un impact direct asupra experienței clienților, iar prima impresie este de cele mai multe ori crucială.
Dar ce putem face pentru rudele, prietenii sau colegii noștri care experimentează această formă modernă de teamă de comunicare? În primul rând, programe de formare și sprijin pentru cei afectați; sesiunile de coaching, terapia cognitiv-comportamentală și programele de dezvoltare personală pot ajuta la gestionarea anxietății și la îmbunătățirea abilităților de comunicare prin telefon. Apoi, crearea unui mediu de lucru în care toți angajații sunt tratați cu empatie, se simt înțeleși și acceptați, poate reduce anxietatea și îmbunătăți comunicarea.
O metodă proactivă este antrenamentul, prin expunerea la situații incomode, care poate ajuta, în mod controlat, la depășirea treptată a telefobiei și la construirea încrederii de sine. În fine, utilizarea unor soluții tehnologice alternative precum implementarea asistenților virtuali și chatboților pate fi utilă pentru cei care nu se simt confortabili cu vorbitul la telefon.
Acum, că am aflat cauzele telefobiei și câteva soluții, trebuie doar să ne străduim să facem față oricărei situații, lăsând veștile să circule cu viteză prin toate canalele de comunicare.
Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Doru Șupeală și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții, descoperă online podcastul și newsletterul Hacking Work. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă!
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.