Radio Cluj…la modă: Imaginea de modă și cum este ea comunicată cu Maurice Munteanu
Am avut ocazia să asist zilele trecute la o conferință extrem de interesantă a cunoscutului stilist de modă Maurice Munteanu având ca temă imaginea de modă și modul cum este ea comunicată prin intermediul campaniilor publicitare ale brandurilor celebre sau de nișă.
14 martie 2024, 06:00 / actualizat: 3 aprilie 2024, 14:30Manifestarea, cu circuit închis, adresată studenților și masteranzilor de la Departamentul modă/design vestimentar din Universitatea de Artă și design Cluj-Napoca a fost gândită și organizată de, deja, binecunoscutul Departament de modă/design vestimentar împreună cu Asociația Departamentul Creativ în cadrul unei serii de evenimente UAD•FASHION•EXPERTS•CONFERENCES.
Maurice Munteanu este un nume care nu mai are nevoie de nici o prezentare- de ani buni de zile este redactor de modă al ediției române a unui celebru magazin de modă internațional, fiind cunoscut publicului și prin numeroasele sale apariții televizate la emisiuni care au ca subiect moda și stilul.
O persoană cu o cultură vizuală aparte, care contrazice din start prejudecata încă activă conform căreia moda ține de o zonă facilă, Maurice Munteanu a delectat auditoriul cu o prezentare punctuală, realistă și perfect coerentă, pe-alocuri ironic- sarcastică, în maniera care l-a consacrat despre modul cum sunt livrate public imaginile de modă.
O cheie de citire esențială pentru cei aflați încă în formare a fost axată pe trinomul, cine sunt, ce vreau să transmit și ce reușesc de fapt să transmit. Asta pentru că prin intermediul unei imagini de modă se targetează întotdeauna o piață sau un segment de consumatori.
În ce măsură imaginea unui produs prezentat în paginile unei publicații de modă pe o anume persoană, cel mai adesea selectată din rândul unor celebrități, pentru a atrage o masă cât mai mare de consumatori, reflectă cu adevărat realitatea din culise a brandului a fost tema de exploatat și de analiză interactivă împreună cu publicul prezent.
S-a constatat că multe dintre firmele celebre de fashion se servesc de aspectul notoriu al unor personaje pentru a atrage capital de imagine, îndărătul căruia produsele de modă nu servesc în fapt real, așa cum imaginea o sugerează, unei plaje democratice și extinse de tipologii.
În alți termeni, mai ușor de priceput Maurice Munteau a avut curajul admirabil, dintr-un sistem al modei pe care îl cunoaște foarte bine să ne spună ca în povestea celebră a lui H.C.Andersen că împăratul este cam goluț și mulți se fac că nu pricep.
Pasajul extrem de la preferința modei pentru modelele măsura 0 la modelele exagerat plus-size prezente acum pe mai toate podiumurile este tot o construcție falsă menită a convinge consumatorii de buna credință a brandurilor, la fel cu toate celelalte variante pe care ni le putem imagina ușor: rasă, vârstă, gen, devreme ce produsele nu există sau nu au fost modificate în consonanță cu imaginea promovată.
Influența rețelelor de socializare, aflată la apogeu- unde un personaj cu o cohortă de urmăritori devine notoriu doar prin cantitate și nu printr-o calitate intrinsecă, cu nume ca Ratajkowski sau Kardashian- nu va fi de lungă durată ne precizează stilistul.
Defileele de modă nu mai sunt la ora actuală importante pentru colecția sau ideea designerului ci au devenit pretextul perfect pentru celebrări mondene în care contează doar cine vine și ce creație poartă. Un fel de gossip generalizat în care truda și conceptul creatorilor sunt blurate în detrimentul imaginii.
Dar cine ar fi putut să o spună mai bine decât Baudrillard, cu un aer de prooroc al viitorului în tratatul său din 1981- Simulare și simulacre- că va veni o vreme când în spatele imaginii nu va mai exista nici o urmă a realității.
Dar viitorul este totuși promițător ne asigură Maurice Munteanu întrucât semnele schimbării există și sunt pozitive.
Conferința a fost extrem de interesantă, nu doar pentru studenții prezenți în număr considerabil, ci și pentru subsemnata, a cărei tinerețe studențească nu putea beneficia de acest tip de expunere folositoare.
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.