Termen 2030 pentru finalizarea autostrăzilor din România
Rețeaua principală de autostrăzi din România, a cărei execuție este finanțată din fonduri europene, trebuie finalizată până în anul 2030. Aici sunt incluse Autostrada Sibiu – Pitești, Autostrada Moldovei, Autostrada Sibiu – Făgăraș – Brașov, dar și Autostrada Transilvania.
Articol editat de cristina.rusu, 21 martie 2024, 12:34
Prezent la Cluj, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, precizează că termenul de 2030 este o obligație pe care țara noastră și-a asumat-o în relația cu Uniunea Europeană:
Am adus în România 12 miliarde de euro, sunt foarte mulți bani, foarte multe proiecte. Până în 2030 sper să avem și autostrăzile. Există chiar și o obligație legală a statelor membre, inclusiv a României, ca până în 2030 să finalizeze rețeaua esențială de transport, aici intrând și autostrăzile. Oricum, aceste proiecte sunt în finanțare, există bani pentru majoritatea. De-a lungul timpului, am suferit la capitolul realizări în infrastructură, tocmai pentru că am pierdut mult din finanțările externe, pentru că nu am putut implementa. (Adina Vălean)
Proiectarea și execuția pentru cele mai multe autostrăzi din România au fost deja licitate și Compania de Drumuri a semnat contractele cu firmele câștigătoare.
La sfârșitul acestei luni urmează să se anunțe și constructorul care va realiza cei 41 de kilometri din Autostrada Transilvania, dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, care cuprind și Tunelul Meseș. Proiectul, în valoare de 7 miliarde de lei, este cea mai mare lucrare licitată vreodată de CNAIR.
Prezent la întâlnirea cu Adina Vălean, primarul Emil Boc asigură că vor exista bani și pentru terminarea acestui proiect, în așa fel încât să fie respectat termenul de 2030:
Bugetul Ministerului Transporturilor e format din surse europene în proporție de 60, 70 la sută și, în funcție de finalizarea licitațiilor, banii sunt utilizați pe principiul primul venit, primul servit. Cert este că toate proiectele de infrastructură, care astăzi sunt în licitație, au finanțare asigurată. La fel este și cu Autostrada Transilvania, pentru că aceste autostrăzi trebuie, până la urmă, terminate. (Emil Boc)
Singurul mare proiect de infrastructură rutieră care nu are sursă de finanțare asigurată este Autostrada Comarnic – Brașov. Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, apreciază că acest obiectiv poate fi realizat printr-un parteneraiat public-privat sau poate spera la obținerea unor fonduri europene după anul 2030:
Nu știu cum se va tranșa problema Autostrăzii Ploiești – Comarnic – Brașov. Nu este la finanțare europeană. Probabil că proiecte vor mai rămâne și pentru 2030, dar o să vedem atunci care vor fi fondurile la dispoziție și prin ce mecanisme putem să atragem cât mai mulți bani pentru proiecte de infrastructură. (Adina Vălean)
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.