Ascultă Radio România Cluj Live

Hacking Work – Încrederea este fundamentul performanței în orice echipă

Bun găsit la întâlnirea cu ideile Hacking Work, eu sunt Doru Șupeală. Explorăm idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.

Hacking Work – Încrederea este fundamentul performanței în orice echipă

Articol editat de cristina.rusu, 26 martie 2024, 12:02

Care crezi că este cea mai valoroasă calitate pe care o caută un lider la angajații săi? Experiența? Inteligența? Abilitățile tehnice? Sau poate creativitatea? Toate acestea sunt prețioase și relevante, dar există ceva și mai important. Conform unei echipe de cercetare de la Harvard Business School, faptul că sunt oameni de încredere este atributul esențial care îi face pe angajații valoroși să iasă în evidență.

 

Vorbim astăzi despre încredere și contribuția strategică a încrederii la obținerea performanței, în orice echipă. Să fii un om de încredere. Să îi convingi pe ceilalți că pot conta pe tine, în orice împrejurare. Pare logic. Dar oare ce înseamnă treaba asta?

Există două tipuri de încredere la locul de muncă – încrederea bazată pe caracterul individului  – „am încredere în caracterul tău că vei face ceea ce spui” și încrederea bazată pe competențele sale – „am încredere că ai abilitățile necesare pentru a găsi soluții”.

Trebuie să știm în același timp că încrederea este un drum cu două sensuri, fiindcă de încredere au nevoie nu doar angajații, ci și șefii. Cu alte cuvinte, atunci când există un sentiment de încredere, de el beneficiază atât șefii, cât și angajații, relația dintre cele două părți fiind mai armonioasă dacă încrederea este reciprocă.

 Încrederea nu este doar despre a crede că oamenii își vor face treaba bine. Pentru asta, trebuie să le oferi autonomie și încredere, adică spațiu să respire, să inoveze și să ia inițiative. Încrederea înseamnă să construiești un mediu profesional în care greșelile neintenționate sunt văzute ca oportunități de învățare și de descoperire a unor informații noi, nu ca motive de pedeapsă. Lipsa încrederii poate duce la un mediu de lucru toxic, în care zvonurile și neîncrederea subminează obiectivele companiei, la proiecte care stagnează și la un moral scăzut al angajaților.

Dar oare cum se câștigă încrederea la locul de muncă? Am să răspund folosind cinci idei majore extrase din cercetări academice recente.

  • UNU: Empatia în echipă face minuni: asta înseamnă să fii atent la trăirile și stările de spirit ale celorlalți, să le înțelegi cu adevărat emoțiile, temerile sau nevoile și să te arăți disponibil să îi sprijini atunci când par a fi în dificultate.
  • DOI: Este mai eficient să recunoști emoțiile negative, decât pe cele pozitive: atenția pe care o acorzi emoțiilor negative ale colegilor necesită mai mult timp și mai mult efort din partea ta, dar este percepută ca fiind mai profundă și arată că îți pasă cu adevărat. Oamenii vor fi mai dispuși să aibă încredere în tine dacă ești alături de ei mai ales când le este mai rău, nu când le este foarte bine.
  • TREI: Pune accentul pe emoții, nu pe situații: Oamenii apreciază mai mult când le recunoști direct emoțiile („Pari supărat”) decât atunci când spui ceva despre situație („Pare că ședința a mers prost”). În acest mod validăm trăirile interne ale colegului, făcându-l să se simtă văzut și înțeles.
  • PATRU: Observă constant și remarcă public reușitele și talentul celorlalți. Poți genera încredere prin aprecierea deschisă a muncii unui coleg. Când îi lauzi sincer și constant metodele și rezultatele, îl convingi că ești un aliat, nu o amenințare.
  • CINCI: Vulnerabilitatea nu este o slăbiciune, ci un mare atu. Mai ales când ești manager, un anumit gen de vulnerabilitate poate spori încrederea de care te bucuri: recunoașterea unei greșeli pe care ai făcut-o și prezentarea modului în care te gândești să acționezi pe viitor produc puncte majore de încredere între voi.

Am învățat azi împreună că este important să fii un om de încredere și să ai mare grijă cu încrederea, pentru că este fragilă: se câștigă greu, dar se pierde foarte ușor. Mulți angajați se concentrează pe competențe și încrederea bazată pe pricepere și neglijează încrederea bazată pe caracter și comportament, deși este nevoie de ambele pentru a atinge rezultatele dorite.

Ca să generezi încredere trebuie să fii nu doar priceput profesional, ci și empatic și transparent în interacțiunile cu ceilalți, să îi faci pe oameni să se simtă văzuți, auziți și respectați. Încrederea este condiția esențială pentru ca o echipă să funcționeze bine, pe termen lung. Iar pentru asta trebuie nu doar să fim foarte buni la ceea ce facem, ci și să fim buni, unii cu ceilalți.

Să ținem minte acest lucru: fiți buni nu doar în profesie, ci și cu cei din jur: așa le veți câștiga încrederea și apoi veți câștiga, împreună, toate meciurile și competițiile din viața profesională.

Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Doru Șupeală și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții, descoperă online podcastul și newsletterul  Hacking Work. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă!

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

 

Școala vieții ar trebui să-i învețe pe tineri la ce sunt bune cărțile
Hacking Work joi, 7 noiembrie 2024, 00:00

Școala vieții ar trebui să-i învețe pe tineri la ce sunt bune cărțile

Bun găsit la Hacking Work, eu sunt Tibi Grecu, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu...

Școala vieții ar trebui să-i învețe pe tineri la ce sunt bune cărțile
Joburile false, practică șireată de a „motiva” angajații
Hacking Work joi, 31 octombrie 2024, 00:00

Joburile false, practică șireată de a „motiva” angajații

Bun găsit la întâlnirea cu ideile Hacking Work, eu sunt Ioana Szabo, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii...

Joburile false, practică șireată de a „motiva” angajații
Legitimația de Cafea: Cum să fii prezent la birou fără să fii cu adevărat acolo
Hacking Work joi, 24 octombrie 2024, 00:00

Legitimația de Cafea: Cum să fii prezent la birou fără să fii cu adevărat acolo

Bun găsit la întâlnirea cu ideile Hacking Work, eu sunt Ioana Szabo, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii...

Legitimația de Cafea: Cum să fii prezent la birou fără să fii cu adevărat acolo
Cum ajuți un coleg depresiv de la locul de muncă?
Hacking Work joi, 17 octombrie 2024, 00:00

Cum ajuți un coleg depresiv de la locul de muncă?

Bun găsit la întâlnirea cu Hacking Work, eu sunt Tibi Grecu, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii harnici, ca...

Cum ajuți un coleg depresiv de la locul de muncă?
Hacking Work miercuri, 9 octombrie 2024, 00:00

Milenialii trag linie: „mă deranjezi cu mesaj seara, te deranjez cu demisia la prima oră.”

Bun găsit la întâlnirea cu Hacking Work, eu sunt Tibi Grecu, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii harnici, ca...

Milenialii trag linie: „mă deranjezi cu mesaj seara, te deranjez cu demisia la prima oră.”
Hacking Work joi, 3 octombrie 2024, 00:00

Liderul bun e aproape de oameni și îi ajută. 3 idei despre leadership de la Magor Csibi

Bun găsit la întâlnirea cu Hacking Work, eu sunt Tibi Grecu, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii harnici, ca...

Liderul bun e aproape de oameni și îi ajută. 3 idei despre leadership de la Magor Csibi
Hacking Work joi, 26 septembrie 2024, 00:00

Suntem egali în bani, dar nu și-n șanse și muncim mult în ore, dar puțin în ani

Bun găsit la întâlnirea cu Hacking Work, eu sunt Tibi Grecu, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii harnici, ca...

Suntem egali în bani, dar nu și-n șanse și muncim mult în ore, dar puțin în ani
Hacking Work joi, 19 septembrie 2024, 10:27

Shadow IT: De ajutor angajaților, dăunător companiei

Bun găsit la întâlnirea cu ideile Hacking Work, eu sunt Tibi Grecu, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii...

Shadow IT: De ajutor angajaților, dăunător companiei