Autostrada Transilvania cu Acces Interzis spre Oradea
Anul 2028 este termenul anunțat de Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru finalizarea A3 până la vama Borș.
Articol editat de cristina.rusu, 7 mai 2024, 11:59
A fost nevoie de 20 de ani pentru ca Autostrada Transilvania să unească primele reședințe de județ, Cluj-Napoca și Târgu Mureș.
Acum se lucrează pe porțiunea dintre Cluj-Napoca și Oradea, care, cel puțin teoretic, va fi terminată mult mai repede.
Autostrada Transilvania pare, în această perioada, un proiect abandonat.
De pe cele două tronsoane dintre Nădășelu și Poarta Sălajului au dispărut majoritatea utilajelor și mai pot fi văzuți doar câțiva muncitori.
Lucrările au început în prima parte a anului 2021 și, potrivit contractului inițial, ar fi trebuit terminate în 2024.
Ulterior au fost semnate mai multe acte adiționale, prin care termenele s-au prelungit până în 2026.
De la Nădășelu la Zimbor stadiul de execuție a lucrărilor se apropie de 75 la sută, în timp ce, de la Zimbor până la Poarta Sălajului firmele omului de afaceri Dorinel Umbrărescu au realizat doar 41 la sută din investiție.
Asociația Pro Infrastructură monitorizează marile proiecte rutiere.
Directorul ei, Ionuț Ciurea, arată că UMB a câștigat în prezent jumătate dintre loturile de autostrăzi și drumuri expres aflate în execuție în România, iar capacitatea sa de lucru a fost cu mult depășită:
Grupul de firme UMB are în portofoliu aproape 390 de km de autostradă în proiectare și execuție.
Iar capacitatea este mult sub acești 400 de km care trebuie să fie livrați până anul viitor. Și atunci s-a luat decizia de a se concentra în special pe Buzău-Focșani, autostrada 7.
Și toate celelalte șantiere, inclusiv Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului, suferă.
Pe Nadășelu-Zimbor-Poarta Sălajului se lucrează doar în câteva puncte și aici, în ritmul acesta, o să ajungem în 2026.
Situația nu este mai bună nici pe tronsonul dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, care cuprinde și Tunelul Meseș.
În valoare de patru miliarde de lei, licitația se află în evaluare la Compania de drumuri, care ar fi trebuit să anunțe un câștigător încă de acum șase luni.
CNAIR a amânat de mai multe ori desemnarea firmei care va primi proiectul, din cauză că participanții la licitație se contestă unul pe altul.
Ionuț Ciurea arată că va fi desemnat un câștigător abia după ce Curtea de Apel București va da un verdict, iar rezultatul Companiei de drumuri va putea fi, de asemenea, contestat:
Nu există posibilitatea în acest moment de a se desemna un câștigător, pentru că cei care se luptă pentru contract s-au dat unii pe alții în judecată.
În funcție de ce o să spună CAB, Compania de Drumuri o să dea un câștigător și după aceea, bineînțeles, o altă rundă de contestații.
Deci, la Meseș mai durează . Un termen realist, optimist pentru contractarea acestui lot lipsă de vreo 40 de km ar fi sfârșitul acestui an.
Pentru realizarea tronsonului Poarta Sălajului – Nușfalău, constructorul va avea la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție, ceea ce înseamnă că nu se va putea circula pe acest tronson de 41 de kilometri înainte de anul 2028.
Până atunci ar trebui terminate și cele două sectoare de autostradă din Bihor, realizate în proporție de 50 la sută de americanii de la Bechtel.
Între Nușfalău și Chiribiș se lucrează deja la proiectare, iar pe lotul vecin, Chiribiș – Biharia, a fost desemnat un câștigător, dar ordinul de începere a lucrărilor va fi dat abia în primăvara anului viitor.
Mihai Miclăuș
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.