Filarmonica de Stat Transilvania – concert vocal-simfonic 10 mai
Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”, sub bagheta dirijorului Anton Şaburov, dirijorul corului fiind maestrul Cornel Groza, alături de soliștii Brigitta Kele (soprană), Adorján Pataki (tenor) și Mihai Damian (bariton) vor interpreta o serie de lucrări aparținând compozitorilor ruși Musorgski, Rimski-Korsakov și Rahmaninov.
Articol editat de cristina.rusu, 7 mai 2024, 09:21
Puteți audia lucrări aparținând unor mari compozitori ruși: Modest Musorgski – Preludiul operei Hovanşcina, Nikolai Rimski-Korsakov – Suita operei Legenda orașului invizibil Kitej și a Fecioarei Fevronia și Serghei Rahmaninov – Clopotele.
Vineri, 10 mai 2024, cu începere de la orele 19.00, în sala Auditorium Maximum a Colegiului Academic
Despre lucrări
Hovanşcina este o operă, ce poartă subtitlul de dramă muzicală națională, în cinci acte de Modest Mussorgski.
Lucrarea a fost scrisă între anii 1872 și 1880 la Sankt Petersburg, în Rusia. Compozitorul a scris libretul pe baza unor surse istorice.
Opera a fost aproape finalizată în partitură pentru pian, când compozitorul a murit în 1881, orchestrația lipsind astfel în totalitate. Rimski-Korsakov a finalizat, revizuit și orchestrat Hovanşcina între anii 1881-1882.
În 1958, Dmitri Șostakovici a fost însărcinat să revizuiască și să reorchestreze opera pentru o versiune cinematografică, un film sovietic care a fost lansat în anul următor.
Legenda orașului invizibil Kitej și a Fecioarei Fevronia este o operă în patru acte de Nikolai Rimski-Korsakov.
Libretul a fost scris de Vladimir Belsky și se bazează pe o îmbinare a două legende rusești: cea a Sfintei Fevronia din Murom și cea a orașului Kitej, care a devenit invizibil atunci când a fost atacat de tătari.
Opera a fost finalizată în 1905, iar premiera a avut loc la Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg, la data de 7 februarie 1907, ultima din timpul vieții lui Rimski-Korsakov.
Clopotele este o simfonie corală de Serghei Rahmaninov, scrisă în 1913, a cărei premieră a avut loc la Sankt Petersburg, în același an, sub bagheta compozitorului.
Versurile sunt extrase din poemul Clopotele de Edgar Allan Poe, tradus în limba rusă de poetul simbolist Konstantin Balmont. Tradiționala melodie gregoriană Dies Irae este folosită frecvent în întreaga lucrare.
Clopotele a fost una dintre cele compozițiile preferate ale lui Rahmaninov și este considerată de unii ca fiind capodopera sa corală laică.
Rahmaninov a dedicat lucrarea dirijorului olandez Willem Mengelberg și Orchestrei Concertgebouw.
Premiera americană a lucrării a fost realizată sub bagheta dirijorului Leopold Stokowski și în colaborare cu Orchestra și Corul din Philadelphia (1920). Un an mai târziu a avut loc și premiera britanică avându-l ca dirijor pe Sir Henry Wood, alături de Orchestra și Corul Filarmonici din Liverpool.
Despre dirijor: Anton Șaburov
După ce a câștigat premiul I la cea de-a 9-a ediție a Jeunesses Musicales, concurs de dirijat de la București, în august 2018, Anton Șaburov este considerat unul dintre cei mai promițători tineri dirijori ruși.
Printre alte succese înregistrate în concursuri se numără și premiul I la Concursul internațional de dirijat Felix Mendelssohn din 2016, dar și Marele Premiu și Premiul special al publicului la Concursul de dirijat Ilya Musin, pentru întrega Rusie, din 2013.
În august 2021, Anton Șaburov a devenit dirijor principal și director artistic al Orchestrei Simfonice din Rostov (Rusia).
În 2019, orchestra Filarmonicii din Târgu-Mureș l-a ales pe Anton Șaburov în calitate de dirijor principal invitat. Din 2017, tânărul dirijor deține și funcția de dirijor invitat permanent al Teatrului Mariinsky (Vladivostok, Rusia).
În calitate de dirijor invitat, Anton Șaburov a concertat cu Orchestra Simfonică Mariinsky din St. Petersburg, Orchestra Filarmonicii din Moscova, Orchestra Simfonică de Stat din Moscova, Orchestra Filarmonii George Enescu din București, Orchestra Simfonică MAV din Budapesta, Orchestra Filarmonicii Kodaly din Debrecen, Orchestra Filarmonicii din Plovdiv, Orchestra Filarmonicii din Iași, Orchestra Filarmonicii din Sibiu, Orchestra Simfonică de Tineret a Uralului din Ekaterinburg, ș.a.
În 2018, Anton Șaburov a luat parte la International Mariinsky Far East Festival din Vladivostok organizat de Valery Gergiev și la Festivalul organizat de Yuri Bashmet din Khabarovsk.
Între anii 2017-2020 Anton Șaburov a ocupat funcția de dirijor șef și director artistic al
Orchestrei Simfonice din Khabarovsk, Rusia.
În timpul activității sale acolo, dirijorul a reușit să îmbogățească repertoriul orchestrei cu piese de Paul Hindemith, Heitor Villa-Lobos, Walter Piston, Alfred Schnittke, Nikolai Tcherepnin, Vladislav Zolotaryov.
Anton Șaburov a studiat în două mari instituții muzicale rusești – Conservatorul de Stat Ural și Conservatorul de Stat Ceaikovski din Moscova. În Moscova a studiat dirijatul cu legendarul profesor Gennady Rozhdestvensky.
Dirijorul rus și-a început cariera în calitate de dirijor principal și director artistic al Orchestrei simfonice a Conservatorului din Ural, dirijând peste 40 de concerte și apariții în multe festivaluri dedicate lui Rahmaninov, Liszt, Ceaikovski, Șchedrin și Vladislav Zolotaryov.
În august 2016, orchestra mai sus amintită, sub bagheta lui Anton Șaburov a înregistrat cel mai mare triumf al său la Konzerthaus Berlin în cadrul Young Euro Classic Festival.
Interpretarea programului integral rusesc a avut un succes notabil și a fost întâmpinat cu multă căldură și de presa muzicală germană și rusă.
Acordând o mare atenție muzicii contemporane, Anton Șaaburov interpretează în mod regulat piese ale compozitorilor în viață.
El a dirijat premiera mondială a celui de-al doilea concert pentru vioară de Mikhael Tariverdiev, Simfonia nr. 3 de Leonid Klinichev, precum și piese de Olga Viktorova, Yuri Abdokov și Elvira Muratore.
Despre soliști: Brigitta Kele
Brigitta Kele a studiat canto în orașul natal, la Facultatea de Muzică a Universității din Oradea.
Dacă, la început, a fost membră a corului Operei Maghiare din Cluj Napoca, ulterior, datorită vocii sale excepționale de soprană, a ajuns să interpreteze roluri solistice pentru instituția mai sus amintită, devenind una dintre cele mai renumite și populare artiste din oraș.
În cariera sa de până acum, Brigitta Kele a interpretat roluri în opere precum Pamina (Mozart: Flautul fermecat), Mimi și Musetta (Puccini: Boema), Micaela (Bizet: Carmen), Amélia (Verdi: Bal mascat), ș.a., dar și în operete Bal la Savoy, Văduva veselă, etc. ) și în creații lirice contemporane Selmeczi: Sirena, Bizánc: Iréne și Levente Gyöngyös: A gólyakalifa.
Cariera sa i-a adus o serie de premii importante precum cel al Concursului Internațional de Canto Clasic DEBUT din Germania (2006), Premiul Ágnes Kriza acordat de Opera Maghiară din Cluj-Napoca (2007), Premiul de Excelență la Gala Operei Naționale București (2016) și Premiul pentru Cultură Contemporană Transilvană-Maghiară (2017).
Începând din 2012, a lucrat ca solistă invitată și a devenit membră a companiei Operei din Düsseldorf, unde a interpretat roluri precum Mimi (Boema), Nedda (Paiațe), Lauretta (Gianni Schicchi), Donna Elvira (Don Giovanni), Contesa (Nunta lui Figaro), Violetta (Traviata), Liú (Turandot), Micaela (Carmen) și Desdemona (Otello).
În ultimii ani, a cântat în teatre de operă renumite, precum Metropolitan din New York, unde a strălucit în rolul Musetta (versiunea lui Zeffirelli din 1982 a operei Boema), la Opéra Bastille din Paris, unde a cântat rolul Nedda (Paiațe) și Musetta, și a interpretat rolurile Nedda și Mimi la Opera d’Avignon.
A fost invitată la Opéra National du Rhin din Strasbourg pentru a cânta Suzel (Mascagni: L’amico Fritz), Nedda (Leoncavallo: Paiațe) și Cio-cio-San(Puccini: Madama Butterfly) și a fost, de asemenea, invitată la NCPA din Peking și la Festivalul Masada din Israel (Micalea – Carmen).
A colaborat cu regizori de operă renumiți, precum Giancarlo del Monaco, Vincent Boussard, Andreas Homoki, Kristian Fredrick și regizorul de film Mariano Pensotti.
Printre dirijorii celebri sub conducerea cărora a cântat se numără Daniel Oren, Marco Armiliato, Giordano Bellincampi, Enrico Dovico, Antonino Fogliani, Daniele Callegari, Paolo Carignani, Fabrizio Maria Carminati și Giuliano Carella.
Adorján Pataki
Născut la Târnăveni în 1981, Adorján Pataki și-a început studiile muzicale la Colegiul Reformat din Cluj-Napoca, pentru ca, din anul 1999, să studieze canto cu Marius Vlad Budoiu la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca.
El activează ca tenor solist la Opera Maghiară din Cluj-Napoca.
Începând cu anul 2005, Adorján Pataki a susținut concerte în compania orchestrelor Filarmonicilor din Arad, Oradea, Sibiu, Satu Mare, Brașov, Craiova, Veneția, Botoșani, precum și a Orchestrei de Cameră București și a fost prezent pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, a celei de la Timișoara, dar și pe cea a Operei Maghiare de Stat Cluj-Napoca.
De-a lungul carierei sale, tenorul clujean a efectuat turnee în Olanda, Austria, Elveția, Spania, Germania, Bosnia și Herțegovina, Norvegia, etc. Din anul 2011, este un invitat constant al Operei din Budapesta. De asemenea, interpretul clujean a colaborat și cu operele din Darmstadt, Chemnitz, Bonn, Aachen, Bergen, Como, Osijek, ș.a.
Repertoriul său însumează o serie de roluri importante în opere celebre printre care se numără Madama Butterfly, Boema, Tosca, Trubadurul, Rigoletto, Traviata, ș.a. Dintre lucrările genului vocal-simfonic, Adorján Pataki a interpretat Recviemul de Mozart, Simfonia a IX-a și Missa solemnis de Beethoven, Psalmus Hungaricus de Kodály, Strabat Mater de Rossini, Messa di Gloria de Puccini, ș.a.
Printre premiile obținute de Adorján Pataki de-a lungul timpului se numără premiul special al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (UCMR) în cadrul Concursului Internațional de Canto Traian Grozăvescu, premiul special pentru cel mai bun interpret de muzică de cameră la Concursul Internațional de Canto Ionel Perlea, premiul special al celui de-al IX-lea Concurs Internațional de Canto de Operetă Lehár Ferenc ș.a.
Mihai Damian
Mihai Damian este absolvent al Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specializarea dirijat, iar în prezent este student în cadrul aceleași instituții, specializarea canto, clasa conf. univ. dr. Cristian Hodrea și prof. univ. dr. habil. Iulia Suciu.
Obține rezultate deosebite dintre care amintim: Premiul I la Concursul Internațional de Intepretare Mozart (România), Marele Premiu și Premiul I de Excelență la Concursul Național de Canto Revelația Vocilor (România), Premiul I la Concursul Internațional de Interpretare Nouvelles Etoiles (Franța). Pe data de 11 februarie 2023, în cadrul Balului Operei, obține Premiul „Alexandru Fărcaș”, oferit de Opera Națională Română din Cluj-Napoca.
Pe parcursul perioadei de formare, participă la diverse masterclass-uri cu artiști consacrați, precum: Karola Theill (Germania), Vlad Iftinca (România), Roland Börger (Chile), Patrick Russil (Marea Britanie), Cristian Hodrea (România) și Veronica Anușca (România).
Din anul 2019 își desfășoară activitatea în calitate de bariton în cadrul Corului Filarmonicii de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca, colaborând de-a lungul anilor cu dirijori de renume mondial, amintindu-i pe: Lawrence Foster (SUA), Sascha Goetzel (Austria), David Crescenzi (Italia), Mihnea Ignat (România), și Cristian Spătaru (Republica Moldova).
Debutează în Carmina Burana de Carl Orff alături de Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” în 26 mai 2022 urmând diverse colaborări cu mai multe filarmonici din țară.
În 30 septembrie 2022 debutează pe scena Operei Naționale Române din Timișoara în rolul Contelui Almaviva din opera Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart, pe 23 octombrie în rolul lui Belcore din opera Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, iar pe 26 februarie 2023 în rolul lui Figaro din opera Bărbierul din Sevilla de Gioachino Rossini pe scena Operei Naționale Române din Iași.
Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.