Radio Cluj…la modă: cronică pariziană (II)
Capitala modei, Parisul concentrează pe lângă multele sale atracții turistice și o cantitate considerabilă de expoziții de modă, așa cum am precizat data trecută.
Articol editat de cristina.rusu, 23 mai 2024, 06:00
Este uimitor pentru un est european să constate câtă atenție se acordă acestui domeniu, ajuns proaspăt dintr-un loc ca al nostru, unde cu strădaniile binevenite ale unor idealiști și iubitori, moda abia încearcă să dea din coate ca să fie văzută, luată în seamă și tratată cum se cuvine- un domeniu vast care dă seama despre nivelul de civilizație al unui popor, o marcă finalmente identitară a unei nații.
Pentru că nu este vorba doar despre haine, lucru pe care cei de la Muzeul de Arte Decorative din Paris au încercat să-l evidențieze cu ajutorul unui parcurs intitulat Mode. Bijoux. Design, e expoziție foarte frumoasă care contextualizează diferite direcții în tot ceea ce înseamnă orice tip de design-fie ca vorbim de designul interior, cel vestimentar sau cel al bijuteriei.
În funcție de diferitele tematici alese pentru sălile expoziției, creațiile vestimentare sunt așezate ca niște contrapuncte binevenite sugerând cumva și ideea unor obiecte vestimentare ce-și pierd funcția primară, acea de fi purtate în favoarea celei de a fi admirate ca orice obiect artistic.
Creații ale caselor de modă Balmain, Schiaparelli, Rochas, Stephane Rolland, Paco Rabanne, Issey Miyake, Junya Watannabe, Helmut Lang, Galliano, Valentino sau Lanvin sunt astfel vizibile puse în ecuații estetice cu exponate ale unor designeri cu nume mai puțin cunoscute.
M-a amuzat astfel să văd două dintre costumele futuriste realizate pentru filmul din 1966 “Who are you Polly Magoo?” în regia lui William Klein și creațiile din folie de aluminiu ale fraților Bernard și Francois Baschet, designeri ai epocii, foarte preocupați de acustica unor anumite materiale.
În acest caz rochiile par aproape imposibil de purtat datorită rigidității excesive dar în filmul cu pricina ele sunt îmbrăcate de modelul celebru pe atunci – Donyale Luna și de actrița Dorothy McGowan.
La Palatul Galliera este în curs o altă expoziție interesantă intitulată ‘’Mode en Mouvement’’ cu trimitere evidentă la Jocurile Olimpice de la Paris din vara aceasta. O istorie a modei cu accent pe partea de mișcare și de sport, începând din sec. XVIII pune în valoare piese inedite în care evoluția hainelor de timp liber sau sport merge mână în mână cu transformările sociale, ideologice și de mentalități ale epocilor traversate.
De la evantaiul cu cravașă, gândit astfel doi în unul pentru doamnele călărețe, la fusta asimetrică pentru călărie, până la așa numitul manteau guérite al creatorului Jacques Heim- un fel de pelerină supradimensionată cu glugă în dungi late alb albastru ce preia modelul cabinelor de schimb de pe plaje, destinat exact aceleiași operațiuni, însă la purtător- care se poate ulterior transforma în cearșaf de plajă- putem vedea cum creativitatea și ingeniozitatea au îmbrăcat diverse forme de-a lungul epocilor, fiind cu absolut nimic mai prejos decât azi.
Expoziția are fără îndoială și o tentă amuzantă de-a lungul parcurgerii sale sistematice în care strădania pentru comoditate și practicabilitate poate stârni azi surâsuri.
Costumele de baie sunt și ele un capitol foarte interesant căruia i s-a acordat un spațiu special și pot fi văzute acele piese care nouă, cei mai mereu dezbrăcați pe plajele de pretutindeni ni se par hilare, caraghioase sau de-a dreptul contrariante, executate din jerse de lână, greoaie sau pe alocuri incomode.
Un câștig, nu doar estetic ci și informațional, mai ales, expoziția pune în valoare, așa cum am mai precizat evoluția moravurilor, adaptabilitatea la transfomările epocilor, și creativitatea intrinsecă.
Text/ Foto: Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.