Incluziv: Primul concert-lecţie pentru copiii speciali
Primul concert-lecţie de muzică de cameră din Cluj, dedicat copiilor cu nevoi speciale şi familiilor lor, a avut loc la Academia Gheorghe Dima.
Articol editat de cristina.rusu, 28 mai 2024, 10:49
Copiii au avut ocazia să cunoască instrumente muzicale şi au putut asculta bucăţi din compoziţii celebre, de la Mozart la Berlioz, integrate în povestea muzicală Arca lui Noe.
Concertul face parte din proiectul Vreau să fiu independent! Împreună prindem aripi, derulat de Asociaţia Autism Transilvania.
Dirijorul Dalma Toadere:
Andrea Nagy: Arca lui Noe e un concert mozaic, cu bucăţi de la mai mulţi compozitori. Care e povestea ei?
Dalma Toadere: Are foarte mulţi ani, timp în care s-a metamorfozat foarte mult. Prima oară am prezentat-o într-un festival Mozart acum vreo 10 ani. Arca are şi o variantă simfonică, cu mai multe animale (atunci când avem la dispoziţie o orchestră simfonică). Pentru azi am adaptat foarte mult şi dramaturgia iniţială; cu foarte mari emoţii, pentru că nu am mai avut ocazia să lucrez cu copiii speciali. Ştiam totuşi câteva reguli la care trebuie să fiu atentă.
Andrea Nagy: De exemplu?
Dalma Toadere: Să nu fie prea mult text între lucrări, iar lungimea lucrărilor să fie digerabilă; să am grijă cum vorbesc (eu am tendinţa de a vorbi repede); dramaturgia să fie colorată şi interesantă, să nu fie monotonie.
Andrea Nagy: Lumea a fost surprinsă de buna primire pe care au avut-o tunetele, de care se temeau să nu sperie copiii.
Dalma Toadere: Copiilor le plac foarte mult instrumentele de percuţie. Există o ştiinţă întreagă în spatele acestui lucru.
Andrea Nagy: A faptului că încă din preistorie ne-a plăcut să batem în obiecte?
Dalma Toadere: Da, e ceva ce a prezervat cel mai bine cultura africană, faptul că oamenii nu despărţeau mereu muzica de mişcare.
Muzica era legată de tropăitul picioarelor pe pământ, nu exista muzică fără dans.
E ceva ce avem în sânge de fapt.
De aceea ne place şi basul inclusiv la muzica uşoară, ne place să bubuie muzica în jurul nostru. Aşa că instrumentele de percuţie vor avea cel mai mare succes la copii.
Andrea Nagy: Eu îmi amintesc de un singur concert educativ de când eram mică: era ceva numit Petrică şi lupul?
Dalma Toadere: Petrică şi lupul este cea mai faimoasă lucrare de acest gen.
Este scrisă sub forma unei melodrame, cu momente muzicale intercalate cu momente în care se vorbeşte.
E foarte bună lucrarea, dar acolo nu e nevoie de mediere, de ceea ce am făcut eu aici. că eu am luat muzică din repertoriul clasic şi am făcut o dramaturgie, prin care să evidenţiez câteva lucruri; dar nu prea didactic, ci să fie pur şi simplu o pătrundere în lumea copiilor, să pot să-i apropii de muzica clasică într-un mod personal.
Andrea Nagy: E mai greu azi să-i apropii pe copii de muzica clasică?
Dalma Toadere: Poate că da. Adevărul e că toată lumea se raportează la marele Leonard Bernstein, care a făcut concerte educative de succes, televizate în toată lumea.
Avantajul lui a fost că toţi copiii care participau la concertele acelea de la Carnegy Hall studiau un instrument sau făceau muzică acasă.
Ori acesta ar fi planul ideal, ca fiecare copil să studieze un instrument; nu ca să devină un muzician, ci pentru că se dezvoltă o parte a creierului care nu se dezvoltă altfel.
Şi pentru că astfel va fi un membru al publicului muzicii clasice, pur şi simplu o va aprecia altfel.
Ei, când nu avem asta la dispoziţie (şi evident că dacă nu e obligatoriu în şcoli nu toată lumea are acces), atunci venim noi şi facem mediere muzicală.
Şi încercăm măcar în experienţa de concert să creştem publicul şi să le arătăm de ce e frumoasă muzica clasică, de ce merită să fie consumată.
Andrea Nagy: Tu de ce ai mers pe linia aceasta educativă?
Dalma Toadere: Eu am visat să fiu dirijor iniţial, dar am simţit mereu nevoia de a face ceva pentru copii.
Chiar din liceu eu am avut aproape tot timpul cor de copii cu care am lucrat.
Cumva noi nu am participat când am fost copii la concerte special făcute pentru noi, ci la cele pentru adulţi.
Ori totuşi trebuie să fie o diferenţă, pentru că avem un alt nivel de înţelegere.
În 2012 mi-am găsit un mentor, pe doamna Ştefana Ţiţeica; ea este mediator muzical şi a ţinut un masterclass aici la conservator, unde ne-am cunoscut şi pur şi simplu s-au legat toate.
Medierea muzicală nu se poate face însă numai pentru copii: se face şi pentru adulţi, pentru că există un strat de public care nu a pus niciodată piciorul într-o sală de concerte.
Am avut pentru acest public un concert cu standup comedy şi a fost extraordinar.
Vă aşteptăm în 26 iunie la Opera Română, pentru că îl vom face în sfârşit şi la Cluj.
Andrea Nagy: Pentru un artist e destul de deranjant să lucreze într-o sală unde publicul e zgomotos. Ori la genul acesta de concerte de mediere muzicală, te poţi aştepta la asta din start. Te poţi detaşa încât să te concentrezi pe partea muzicală?
Dalma Toadere: De mai mult de 10 ani sunt pe scenă şi am observat că atunci când publicul de copii e prea cuminte, suntem şi noi mai intimidaţi şi mai reţinuţi.
Când ei sunt foarte implicaţi şi se bucură, până la o anumită limită e chiar binevenit şi ne motivează.
Sala de copii ideală nu e aceea în care se tace cap-coadă şi nu reacţionează la nimic.
Artiştii care nu au cântat în concerte educative şi e prima lor ocazie, au aceste prejudecăţi şi temeri; şi e interesant cum se deschid şi înfloresc, pentru că publicul de copii e foarte sincer şi foarte comunicativ, te face să te relaxezi.
E foarte fain să ai un public care nu are prejudecăţi, dar e sincer: asta nu vei găsi în altă parte, doar la publicul de copii.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.