Învață să recunoști când ești manipulat
Google și Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) au lansat o inițiativă de combatere a dezinformării în perioada campaniei electorale.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 3 iunie 2024, 13:44
Dezinformarea a fost identificată de experți ca cel mai mare risc la nivel global în următorii doi ani. Pentru România și mare parte a Europei, dezinformarea este un subiect și mai sensibil în acest an electoral.
În acest sens, Google și Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) au lansat o inițiativă de combatere a dezinformării în perioada campaniei electorale. Aceasta presupune educarea publicului pentru identificarea tehnicilor de manipulare folosite în comunicarea online, indiferent de mediu și tip de conținut, de la presă clasică la social media și de la text la video. Totodată, publicul este instruit și despre modul în care să reacționeze și să respingă argumentele înșelătoare.
Campania de combatere a dezinformării în perioada alegerilor are ca bază o platformă pentru prevenirea manipulării online. www.prebunking.withgoogle.com/ro. Acest concept de combatere a dezinformării prin prevenirea manipulării este cunoscut sub numele de prebunking și presupune o serie de tehnici care să-i ajute pe oameni să identifice și reziste conținutului manipulator.
Despre ce anume se poate găsi pe noua platformă creată pentru prevenirea manipulării online, am aflat de la Ana Pădurariu, manager de comunicare la Google România.
Platforma Google detaliază cele mai uzuale tehnici de manipulare folosite în comunicarea online, explică cum și de ce funcționează, prezintă exemple concrete de mesaje și situații manipulatoare, iar la final oferă oamenilor soluții de cum să reacționeze și cum să respingă o astfel de manipulare.
Sunt detaliate 11 tehnici de manipulare, de la folosirea mesajelor emoționale sau a unor falși experți și până manipularea prin găsirea unui țap ispășitor, atacul la persoană sau scoaterea din context.
Cele mai frecvente 3 tehnici de manipulare – „scoaterea din context”, „discreditarea” și „găsirea unui țap ispășitor” – au fost exemplificate în video-uri animate, pentru un impact mai mare la nivelul publicului. (Ana Pădurariu)
De asemenea, platforma prebunking.withgoogle.com, oferă și un ghid practic pentru o campanie de prebunking, precum și resurse, studii de caz, jocuri educative și un test pentru a verifica cât de pregătită este o persoană să identifice tehnicile de manipulare folosite în dezinformare:
Dezinformarea a fost identificată de experți ca cel mai mare risc la nivel global în următorii doi ani. Pentru România și mare parte a Europei, dezinformarea este un subiect și mai sensibil în acest an electoral.
Pentru a combate manipularea pre-electorală, lansăm o campanie în care apelăm la unul dintre cele mai eficiente instrumente: educația. Abordarea pe care o folosim, prebunking-ul, este o tehnică de comunicare ce generează „anticorpi mentali”, ajutând oamenii să identifice și să respingă viitoare încercări de manipulare.
Obiectivul campaniei pe care am lansat-o alături de partenerul nostru, DNSC, este ca oamenii să învețe să identifice manipularea, să respingă dezinformarea și, astfel, să-și formeze propriile opinii bazate pe argumente solide. (Elisabeta Moraru, Country Director Google România).
Campania de prebunking lansată în România este parte a unui inițiative ample a Google în Europa, care are ca obiectiv protejarea integrității electorale în perspectiva alegerilor din Uniunea Europeană. Alături de România, astfel de campanii ale Google se desfășoară și în alte țări ca: Franța, Germania, Italia, Belgia sau Polonia, iar materialele sunt disponibile în toate limbile țărilor Uniunii Europene, dar și în rusă, arabă și turcă.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.