Ascultă Radio România Cluj Live

Dana Bunescu: ”Faptul că am ales să fac film m-a scutit de experiența exilului”

Interviu cu Dana Bunescu, monteur de sunet și de imagine, membru în juriul competiției de documentare ”What’up, Doc” la TIFF 2024.

Dana Bunescu: ”Faptul că am ales să fac film m-a scutit de experiența exilului”
Foto: Dana Bunescu

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 22 iunie 2024, 14:21

De la ”Un cartuș de Kent și un pachet de cafea” și ”Moartea domnului Lăzărescu”, primele producții românești regizate de Cristi Puiu și recompensate la festivalurile de la Cannes sau Berlin, trecând prin ”Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” (r.Andrei Ujică), ”După dealuri” (r.Cristian Mungiu), ”Poziția copilului” sau Ana, mon amour (r.Călin Peter Netzer), ”Aferim!” (r.Radu Jude), ”Moromeții 2”(r.Stere Gulea) sau documentarul despre Nina Cassian ”Distanța dintre mine și mine” la care este și co-autor, numele Danei Bunescu apare în caseta tehnică a unei impresionante liste de filme românești excepționale.

 

Palmaresul premiilor câștigate de-a lungul carierei este de asemenea remarcabil, printre ele amintim Ursul de argint pentru contribuția tehnică în 2017 la Berlin (”Ana, mon amour”) și multe premii Gopo pentru sunet și/sau montaj, printre care cel pentru filmul documentar ”Colectiv. ”

Dana Bunescu este monteur de imagine și editor de sunet, iar anul acesta la TIFF a făcut parte din juriul competiției de documentare ”What’up, Doc”. Am stat de vorbă cu ea despre implicarea și pasiunea cu care face film și ne-a povestit că, în anii 80, se uita cîte un weekend întreg la filme pe care le difuza televiziunea iugoslavă.

Pentru că de multe ori profesioniștii din domeniu s-au plâns de subfinanțarea filmului documentar românesc și de statutul de ”Cenușăreasă” a genului, am întrebat-o pe Dana Bunescu dacă s-a schimbat ceva în ultima vreme în percepția asupra documentarelor de la noi:

 

Condiția de vehicul al unei ideologii pe care documentarul a avut-o multă vreme l-a pus pe coji de nucă și cumva a fost privit cu suspiciune. Ce este foarte important este că au apărut aceste festivaluri dedicate documentarului. Mai întâi Astra Film Festival la Sibiu, după care One World România, la București. Iată, TIFF începe să-și își centreze interesul spre documentar, în modul cel mai explicit cu putință. Există fARAD, un festival de film documentar la Arad.

Deci încep să apară aceste focare care centralizează interesul pentru documentare. Și care creează un public, îl generează și îl satisface, deci este schimbul ăsta energetic între cele două entități, organizatorii de festivaluri și publicul.

După care începe începe dezastrul. Da, publicul există, chiar dacă se numește public de festival. Ori aici începe întotdeauna discuția și negocierea cu autoritățile care spun că filmul românesc în general, nu numai filmul documentar, filmul românesc este dedicat festivalurilor. Nu publicului. Ca și cum publicul de festival nu este public.

Este un public mai pătrat. Este un public mai nepublic, nu știu, adică sunt niște noțiuni foarte confuze în capul celor care decid. Așa că filmul documentar rămâne în continuare subfinanțat și se vehiculează încă ideea că filmul documentar înseamnă o echipă formată din doi cetățeni care se duc de colo colo și aleargă câte un personaj cu cameră, cu microfoane, iar după aceea văd ei ce fac cu materialul. Montează pe genunchi, sonorizează tot așa, colorizează în baie și până la urmă ceva ceva tot iese… Cam așa se întâmplă. Tipul ăsta de haiducie.

Trebuie să recuperăm ”respectabilitatea” documentarului. Trebuie să continuăm să punem întrebări, să abordăm subiecte care sunt de interes public sau care devin de interes public. (Dana Bunescu)

 

Dana Bunescu spune că atunci când i se propune câte un proiect, lumea o cheamă pentru ce știe să facă. Dar ei nu îi place să facă ceea ce a făcut deja, vrea întotdeauna să descopere altceva, să își pună întrebări noi.

 

Puteți asculta aici interviul pe care l-a acordat pentru Radio Cluj:

 

 

Anca Mureșan Bota

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Mașinile au devenit principala sursă de poluare în Sălaj
Reportaje miercuri, 6 noiembrie 2024, 11:39

Mașinile au devenit principala sursă de poluare în Sălaj

Poluarea cauzată de maşini a devenit o problemă deosebit de gravă care afecteză nu doar mediul înconjurător, ci şi sănătatea oamenilor....

Mașinile au devenit principala sursă de poluare în Sălaj
Tânăra din Salonta care a cucerit juriul la „Vocea României” cu o piesă de la AC/DC
Reportaje sâmbătă, 2 noiembrie 2024, 11:50

Tânăra din Salonta care a cucerit juriul la „Vocea României” cu o piesă de la AC/DC

Vineri seara, 1 noiembrie, Narcisa Badea, o tânără de 25 de ani din Salonta, stabilită în Oradea, a electrizat scena de la „Vocea României”...

Tânăra din Salonta care a cucerit juriul la „Vocea României” cu o piesă de la AC/DC
Muzeul din bibliotecă | FOTO
Reportaje vineri, 1 noiembrie 2024, 13:40

Muzeul din bibliotecă | FOTO

Un simplu click poate deschide porțile Muzeului Virtual Emil Isac oferind vizitatorului o mulțime de informații despre viața și opera poetului....

Muzeul din bibliotecă | FOTO
Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Reportaje vineri, 1 noiembrie 2024, 12:16

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei

În septembrie 2024 consumatorii au returnat 15 milioane de ambalaje pe zi, ceea ce însumează o rată de colectare de peste 80% în sistemul...

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Reportaje miercuri, 30 octombrie 2024, 11:18

Inovație și creativitate: idei tech de la foarte tinerii programatori | FOTO

Sere inteligente, roboți care fac curățenie, site-uri care te ajută să-ți găsești un loc de muncă. Acestea sunt doar câteva din ideile pe...

Inovație și creativitate: idei tech de la foarte tinerii programatori | FOTO
Reportaje marți, 29 octombrie 2024, 13:11

Istoria povestită de Generația Z

În vremurile astea, când internetul a pus stăpânire chiar și pe pasiunile noastre, rar mai auzim de oameni uniți prin preocupări. În urmă cu...

Istoria povestită de Generația Z
Reportaje vineri, 25 octombrie 2024, 11:56

Târg de toamnă caritabil la Școala Altfel | FOTO

Programul Școala Altfel permite cadrelor didactice să organizeze activități foarte interesante nu doar pentru copii, ci și pentru părințiilor....

Târg de toamnă caritabil la Școala Altfel | FOTO
Reportaje joi, 24 octombrie 2024, 17:01

Războinici uitaţi şi podoabe eterne: bogăţiile aristocraţiei barbare, expuse în Cluj-Napoca

Cum arăta agrafa cu care-şi prindea veşmintele o prinţesă barbară, ce standarde ciudate de frumuseţe aveau hunii şi cum încercau...

Războinici uitaţi şi podoabe eterne: bogăţiile aristocraţiei barbare, expuse în Cluj-Napoca