TIFF 2024 – zile caniculare, filme și relații de iubire pentru cinema
În 2024, toată lumea a fost în relație cu cinema-ul.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 23 iunie 2024, 13:27
Primul film pe care l-am văzut anul acesta la TIFF, în prima zi de festival, s-a numit ”Să nu doarmă nimeni”. Am încercat totuși să nu iau ca îndemn personal titlul filmului spaniol și să mai fur câteva ore de somn pe ici pe colo. Deși, ce-i drept, se doarme destul de greu în nopțile tropicale. Și cum să dormi liniștit când oferta de filme e așa de generoasă? Încerci să vezi cât mai mult și regreți an de an că nu poți să vezi tot. S-au împărțit și s-au împărtășit ca de fiecare dată impresii și recomandări.
În 2024, toată lumea a fost în relație cu cinema-ul: o relație bazată pe afecțiune care continuă campania de imagine de anul trecut, după cum a explicat directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov:
Acel băiat care suferea de tot felul de lucruri și care se duce la medic și descoperă că doctorul suferea de aceeași maladie: dragostea pentru cinema. Anul acesta am continuat povestea și am mutat-o în felul în care comunicăm în era gadget-urilor. Sloganul ediției sună cam așa: ”Dacă eu îți trimit ție un reel și tu îmi trimiți mie un reel, înseamnă că suntem in a reelationship”. TIFF-ul e într-o relație cu Clujul, cu oamenii care lucrează la TIFF, cu publicul. Oamenii sunt într-o relație și prin felul în care își recomandă filmele care le plac pentru că îi leagă același lucru: dragostea pentru cinema. (Mihai Chirilov)
Vremea nu a dat anul acesta peste cap planurile la TIFF. A plouat zdravăn cu o zi înainte de deschidere, apoi serile cu filme în aer liber de la Bonțida, de la Castelul din Răscruci, din Piața Unirii, Parc Poligon Florești sau Iulius Park s-au desfășurat potrivit programărilor. Cu o singură excepție, sâmbătă seara. Dar nu vremea a fost responsabilă, ci Campionatul European de Fotbal. Microbiști și cinefili deopotrivă au venit cu miile să vadă pe cel mai mare ecran de la TIFF meciul cu Belgia. Din păcate, n-a fost să fie victorie, dar povestea naționalei de fotbal merge mai departe. La fel și poveștile de pe ecran.
Peste 200 de filme au fost programate în 2024 la TIFF. Întotdeauna e greu de ales și fiecare se orientează spre secțiunea preferată sau alege în funcție de inspirația de moment. Anul acesta, organizatorii au programat un Focus Japonia și au omagiat 3 regizori în secțiunea 3×3: Ryûsuke Hamaguchi, cineastul care a realizat, printre altele ”Drive my car”, regizorul francez Claude Sautet care a avut-o actriță-fetiș pe superba Romy Schneider și regizorul italian Daniele Luchetti. La TIFF.23, spectatorii au putut să vadă Școala (La Scuola, 1995), care prezintă destinele unor tineri dintr-un liceu de suburbie, Legături (Lacci, 2020), o dramă despre o căsnicie în criză, și Încredere (Confidenza, 2024), cel mai recent film al său. Toate sunt ecranizări după cărți scrise de Domenico Starnone, iar pe www.radiocluj.ro găsiți un interviu în care regizorul povestește despre relația de prietenie și colaborare îndelungată dintre cei doi. Lui Daniele Luchetti i s-a acordat la TIFF Premiul pentru contribuția sa la dezvoltarea cinematografiei.
Un omagiu i s-a adus sâmbătă, la Gala de închidere de la Teatrul Național din Cluj, și minunatei actrițe Catrinel Dumitrescu. Surâzătoare, frumoasă și elegantă, a fost o prezență încântătoare la TIFF. I s-a decernat Premiul de Excelență, iar Catrinel Dumitrescu a fost vizibil emoționată de reîntoarcerea la Cluj, în teatrul unde a avut primul loc de muncă după ce a terminat facultatea:
Era un teatru cu tradiție, cu actori uriași: Silvia Ghelan, Melania Ursu, Gheorghe Nuțescu și mulți ani. Am fost tare mulțumită că Dumnezeu m-a așezat într-un asemenea loc. A fost prima scenă pe care am pășit ca actriță profesionistă și la primul spectacol, făcut de Alexandru Tatos pe un text de D.R.Popescu, n-am să uit cum mi-au tremurat genunchii. Dar după ce am ieșit de pe scenă. (Catrinel Dumitrescu)
Relația spectatorului de TIFF cu filmul românesc, apropo de reelationship, e una veche și solidă. Selecția Zilelor Filmului Românesc de la TIFF.23 a reunit câteva dintre cele mai relevante producții cinematografice din ultima perioadă. Dintre acestea, 12 lungmetraje și 10 scurtmetraje s-au luptat pentru cele trei trofee ale competiției ZFR. 𝐂𝐥𝐚𝐬𝐚𝐭 / 𝐃𝐢𝐬𝐦𝐢𝐬𝐬𝐞𝐝 (r. George ve Ganaeaard, Horia Cucută) a fost desemnat 𝐂𝐞𝐥 𝐦𝐚𝐢 𝐛𝐮𝐧 𝐟𝐢𝐥𝐦, 𝐀𝐥𝐢𝐜𝐞 𝐎𝐧 𝐚𝐧𝐝 𝐎𝐟𝐟 (r. Isabela von Tent) este 𝐂𝐞𝐥 𝐦𝐚𝐢 𝐛𝐮𝐧 𝐟𝐢𝐥𝐦 𝐝𝐞 𝐝𝐞𝐛𝐮𝐭, iar 𝐂𝐞𝐥 𝐦𝐚𝐢 𝐛𝐮𝐧 𝐬𝐜𝐮𝐫𝐭𝐦𝐞𝐭𝐫𝐚𝐣 este 𝐅𝐥𝐨𝐫𝐢, 𝐟𝐞𝐭𝐞 și băieți / 𝐓𝐫𝐮𝐭𝐡 𝐨𝐫 𝐃𝐚𝐫𝐞 (r. Simona Borcea).
Interesul pentru filmul românesc a fost mare și în afara competiției. A fost proiectat, cu casa închisă, Moromeții 3 (r. Stere Gulea), care încheie trilogia bazată pe romanele lui Marin Preda și a fost Cel mai popular film românesc la TIFF. Un alt film văzut în premieră mondială este Pelicule de familie (r. Dan Curean), un documentar care scoate la iveală comorile ascunse pe niște role de film uitate în mansarda unei case vechi din Cluj-Napoca. Toată lumea spune că e excepțional, mai multe despre film o să ne dezvăluie săptămâna ce vine Dan Curean, invitat joi, în 27 iunie, la Serile Radio Cluj.
Trei kilometri până la capătul lumii, al treilea lungmetraj regizat de Emanuel Pârvu, s-a văzut prima dată în România la TIFF după premiera din Competiția Oficială de la Cannes. E povestea lui Adi (interpretat de Ciprian Chiujdea, aflat la debut și aplaudat intens de publicul clujean), un adolescent care realizează că dragostea necondiționată a părinților e pusă sub semnul întrebării. La prima proiecție, din piața Unirii, a fost necesară suplimentarea locurilor, la cea de la Casa de Cultură a Studenților s-a așteptat îndelung la coadă la intrare, pe 34 de grade. Aplauzele de la final demonstrează că așteptarea a meritat. Emanuel Pârvu a mulțumit pentru ovațiile publicului și spune că are mereu încredere în spectatori.
Premiul Publicului la TIFF s-a acordat realizatorilor filmului 𝐅𝐫𝐚𝐭𝐞 𝐝𝐞-𝐨 𝐯𝐚𝐫ă / 𝐒𝐮𝐦𝐦𝐞𝐫 𝐁𝐫𝐨𝐭𝐡𝐞𝐫 (r. Joren Molter). Aceeași peliculă a fost premiată și pentru prestațiile actorilor 𝐉𝐚𝐫𝐧𝐞 𝐇𝐞𝐲𝐥𝐞𝐧 & 𝐉𝐨𝐞𝐥 𝐢𝐧 ‘𝐭 𝐕𝐞𝐥𝐝 cu o 𝐌𝐞𝐧ț𝐢𝐮𝐧𝐞 𝐒𝐩𝐞𝐜𝐢𝐚𝐥ă 𝐚 𝐉𝐮𝐫𝐢𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐂𝐨𝐦𝐩𝐞𝐭𝐢ț𝐢𝐞𝐢 𝐎𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐥𝐞.
Filmul 𝐅𝐚𝐭𝐚 îndărătnică / 𝐓𝐡𝐞 𝐀𝐝𝐚𝐦𝐚𝐧𝐭 𝐆𝐢𝐫𝐥 (r. Vinothraj Palani) este câștigătorul 𝐏𝐫𝐞𝐦𝐢𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐒𝐩𝐞𝐜𝐢𝐚𝐥 𝐚𝐥 𝐉𝐮𝐫𝐢𝐮𝐥𝐮𝐢, iar actorul 𝐇𝐚𝐬𝐬𝐚𝐧 𝐏𝐨𝐮𝐫𝐬𝐡𝐢𝐫𝐚𝐳𝐢 din pelicula iraniană 𝐁ă𝐭𝐫â𝐧𝐮𝐥 𝐛𝐮𝐫𝐥𝐚𝐜 / 𝐓𝐡𝐞 𝐎𝐥𝐝 𝐁𝐚𝐜𝐡𝐞𝐥𝐨𝐫 a fost distins cu trofeul pentru 𝐂𝐞𝐚 𝐌𝐚𝐢 𝐁𝐮𝐧ă 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐫𝐩𝐫𝐞𝐭𝐚𝐫𝐞.
𝐂𝐞𝐥ă𝐥𝐚𝐥𝐭 𝐟𝐢𝐮 / 𝐓𝐡𝐞 𝐎𝐭𝐡𝐞𝐫 𝐒𝐨𝐧 (r. 𝐒𝐞𝐛𝐚𝐬𝐭𝐢𝐚𝐧 𝐐𝐮𝐞𝐛𝐫𝐚𝐝𝐚) a fost premiat pentru 𝐂𝐞𝐚 𝐦𝐚𝐢 𝐛𝐮𝐧ă 𝐫𝐞𝐠𝐢𝐞 din Competiția Oficială.
Cel mai râvnit premiu, Trofeul Transilvania, a ajuns anul acesta în India. Fetele tot fete/ Girls will be girls, regizat de Shuchi Talati, este un debut surprinzător de bun în lungmetraj premiat și la Sundance. Ea a spus că este recunoscătoare pentru premiu și acesta reprezintă recompensa după ani de muncă.
Povestea acestui film este foarte legată de India, dar am sperat întotdeauna că și oameni din afara acestui spațiu și timp foarte specific în care se desfășoară povestea vor rezona cu ea. Simt că acest premiu spune asta, a precizat regizoarea în video-ul prezentat la gală.
Este al treilea an în care secțiunea What’s Up Doc? are o competiție dedicată în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, iar juriul a avut de ales dintre cele 10 titluri selecționate.
Regizorii Bálint Révész și Dávid Mikulán l-au filmat timp de 12 ani pe protagonistul documentarului Kix, un puști din Budapesta forțat să se lovească devreme de duritățile vieții. Un film de toată lauda, premiat pentru cel mai bun documentar la Gala TIFF.
Tot la Gala de Închidere, președintele festivalului, Tudor Giurgiu, a fost decorat de ministrul culturii Raluca Turcan cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler, Categoria D „Arta spectacolului”.
Filmele fericiților câștigători ai premiilor de la TIFF au fost proiectate ca de obicei din nou, duminica. În 2024, am putea zice că toți cinefilii au câștigat ceva: o zi în plus. Bonus, ca să vedem ce n-am apucat. Luni seara, în 24 iunie, filmul care închide oficial festivalul din acest an este comedia franceză ”Fericiții câștigători”.
TIFF 2024 se închide așa cum îi șade bine: cu o poveste plină de zâmbete, numai bună să ne înveselească până la ediția următoare.
Anca Mureșan Bota
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.