Majorarea prețurilor la gaze și carburanți – încă o povară pentru români
Vom discuta pe această temă cu senatorul USR de Cluj, Cristian Bordei, specializat în chestiuni care țin de domeniul energiei:
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 3 iulie 2024, 17:31
De la 1 iulie plătim mai mult pentru gazele naturale consumate, dar și pentru carburanți. Care sunt cauzele reale care au dus la aceste noi majorări care împovărează și mai mult cetățeanul, am aflat de la senatorul Cristian Bordei:
Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei a aprobat miercurea trecută o creștere medie de la 1 iulie de 19% a tarifelor reglementate de distribuție a gazelor naturale aplicate consumatorilor de gaz, beneficiari serviciului de distribuție.
Conform unui comunicat, modificarea acestor tarife este determinată de creșterea costului serviciului de distribuție gaze naturale cu inflația prognozată pe acest an, de 4,6% creșterea costurilor de capital în urma realizării în anul trecut a unui volum mare de investiții atât în racordări de noi consumatori, cât și în extinderi de sisteme de distribuție și ca urmare a reducerii cantității de gaze distribuit anul trecut cu 8% față de 2022.
Vom discuta pe această temă cu senatorul USR de Cluj, Cristian Bordei, specializat în chestiuni care țin de domeniul energiei:
Reporter: Mai întâi, racordarea prețului la inflație. Păi, salariile n-au crescut chiar toate veniturile, mai exact. De ce la prețurile gazului se ține seama, cu atât mai mult cu cât parcă era vorba de o plafonare până în 2025?
Cristian Bordei: Asta e o taxă care intră în prețul final al gazului. Deci nu e vorba de acel tarif care este plafonat pentru consumatorii finali. Acest tarif reglementat din care practic își obțin veniturile companiile care se ocupă cu distribuția de gaze, care au în întreținere rețeaua fizică de transport al gazelor, ele sunt reevaluate anual, se includ diverse cheltuieli suplimentare care apar în cursul unui an…
Reporter: Eu înțeleg asta. Sunt chestiuni de bucătărie internă, dar pentru cetățean, crește prețul?
Cristian Bordei: Crește, dar e o creștere marginală, în sensul că chiar am văzut un calcul pentru un apartament cu trei camere care consumă undeva la trei megawați oră pe lună, adică aproximativ vreo 300m³, prețul crește cu 2,50 lei. Prețurile depind totuși de evoluția burselor.
Reporter: Și asta e ciudat pentru că pe bursele din Europa prețurile sunt mici la ora asta și noi mergem înainte cu niște prețuri de parcă am fi săraci lipiți, n-am avea gaze, am fi departe de magistralele europene, nu știu de ce.
Cristian Bordei: Bine, la noi prețul este reglementat pentru consumatorul final, e un preț fix. Acuma e de discutat dacă această plafonare își mai are sau nu rostul, în momentul în care prețurile pe piață scad. A fost o măsură inițial bună, dar apoi prelungirea ei a fost destul de controversată, pentru că plafonarea trebuia să expire undeva în august 2023, ori ea a mai fost prelungită până în 2025, în condițiile în care, într-adevăr, prețurile pe piață sunt în continuă scădere și din punctul acesta de vedere, chiar dacă se mărește acel tarif reglementat de transport, dacă prețul gazului scade pe piață, ar fi posibil ca la consumatorul final să ajungă chiar un preț mai mic.
Reporter: Legat de carburanții auto, din nou s-au scumpit.
Cristian Bordei: De la 1 iulie, guvernul a decis mărirea accizelor și, spre deosebire de prețul gazului sau a curentului electric, unde acele tarife reglementate reprezintă un procent destul de mic din prețul final al gazului sau al curentului electric, la carburanți, taxele, accizele, TVA-ul reprezintă cam două treimi din costul final.
Reporter: Dar acciza aceasta nu era definită ca o taxă pe produsele de lux?
Cristian Bordei: Ba da, dar există o acciză și la carburanți, iar creșterea care a intrat în vigoare de la 1 iulie nu are o cauză obiectivă. E vorba doar de foamea de bani la buget, pentru că organismele statului care sunt însărcinate cu colectarea taxelor sunt incapabile să colecteze la modul realist și corect aceste taxe. Și există o gaură uriașă la buget care iată, iarăși se acoperă pe spinarea consumatorului. Chiar zilele acestea am văzut un raport al corpului de control al primului ministru care a efectuat un control la ANAF, la acel departament care se ocupă cu marii contribuabili și rezultatele sunt absolut devastatoare. S-au constatat că acei funcționari plătiți cu salarii foarte mari pur și simplu nu și-au făcut datoria, au acționat ca și cum ar fi fost angajați, nu ai statului, ci a unor grupuri economice și nu au încasat la bugetul statului sute și sute de milioane de lei. Și de aici rezultă această foame imensă de bani la buget, care cel mai ușor se rezolvă mărind astfel de taxe, cum e și acciza la carburant, care reprezintă un venit sigur la bugetul statului.
Reporter: Da, dar e sărăcirea, pentru că să nu uităm, trebuie reamintit: în momentul în care crește prețul benzinei și al motorinei, automat explodează și toate celelalte prețuri, inclusiv la alimente.
Cristian Bordei: Da. Și dacă vor crește prețurile la produsele de bază, vor crește și încasările din TVA la bugetul statului. E o metodă absolut deplorabilă de a crește încasările la bugetul statului, pe spinarea cetățeanului.
Dan Horea
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.