Lotul Chiribiș – Biharia: „Tânăr și neliniștit, episodul 600 și ceva”
Lucrările la tronsonul Chiribiș-Biharia vor începe în 2025. „Tânăr și neliniștit, episodul 600 și ceva", spune Grindeanu.
Articol editat de Carmen Sas, 11 august 2024, 15:18
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat vineri, la Oradea, că lucrările pe tronsonul de autostradă Chiribiș-Biharia, parte a Autostrăzii Transilvania, vor începe abia în 2025, în ciuda semnării contractului de execuție în acest an.
Grindeanu a comparat situația acestui tronson cu celebrul serial „Tânăr și neliniștit”, referindu-se la numeroasele complicații și amânări care au marcat proiectul.
„Lotul Chiribiș-Biharia, cred că știți mai bine decât mine, este o istorie, un foileton, un «Tânăr și neliniștit», episodul 600 și ceva”, a declarat Grindeanu, adăugând că situația a început încă de pe vremea fostului premier Ludovic Orban.
Ministrul a explicat că, în ciuda semnării inițiale a contractului în perioada guvernării liberale, lucrările nu au avansat din cauza neînțelegerilor legate de majorarea valorii contractului, cerută de asocierea inițială de firme, condusă de grupul Selina.
Neînțelegerile dintre Beneamin Rus, patronul Selina, și oficialii de la București au dus la anularea contractului și la deschiderea unui proces împotriva CNAIR. Licitația a fost ulterior reluată și atribuită în mandatul lui Grindeanu, dar lucrările vor începe efectiv abia în 2025, un an după semnarea contractului.
Ministrul a subliniat că această întârziere nu se datorează Ministerului Transporturilor, ci negocierilor cu Beneamin Rus.
”Este o dorință a oricărui ministru de bună-credință a Transporturilor: să facă lucrări!”
„Dacă vreți, o iau din urmă, pe de vremea lui Orban (n.r. – Ludovic Orban), când aceleași guverne de dreapta au venit aici și au semnat, cu mândrie patriotic, înainte de alegerile parlamentare din 2020, acest lot. Care ce să vezi, imediat după ce s-a semnat, cu anumite promisiuni, și-mi asum ce spun, făcute cum că: «hai să semnăm acum, că după, reglăm noi lucrurile care nu erau reglate. Și ce să vezi, acele lucruri nu s-au mai reglat.
Ceea ce trebuia să înceapă și să se execute nu mai încăpea în contract, în sensul de sumă. Cei de la CNAIR nu au vrut să-și assume anumite lucruri pe care domnul Orban, ca prim ministru atunci, le-a promis și cu care l-a asigurat pe cel care a câștigat acel contract. Și de acolo, întregile contracte pe care le știți. Inclusiv săptămâna trecută am avut o discuție cu managerul acestei companii.
Este o dorință a oricărui ministru de bună-credință a Transporturilor este să facă lucrări, nu să rezilieze contracte. Eu nu-mi doresc acest lucru, de aceea am și evitat atât cât am putut să fac aceste rezilieri. S-a ajuns la un punct comun, ca tot ceea ce era neclar în proiect, să se facă un calendar de execuție cu această companie. Eu îmi doresc să intre cât mai repede la execuție, îmi doresc să am cât mai repede compania câștigătoare pe ultima bucată necontractată din autostrada Transilvania – tunelul Meseș”, a spus Grindeanu.
Deși nu a oferit detalii concrete despre motivele pentru care lucrările vor începe doar anul viitor, Grindeanu a dat asigurări că dorește ca lucrările să demareze cât mai repede, atât pe tronsonul Chiribiș-Biharia, cât și pe alte tronsoane ale Autostrăzii Transilvania.
În ceea ce privește tronsonul dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș, unde CNAIR a semnat un contract cu Erbașu Construcții în această primăvară, Grindeanu a anunțat că acesta „va intra în lucru probabil în perioada următoare”, în prezent fiind în faza de finalizare a proiectării.
Ministrul și-a exprimat dorința ca, până la sfârșitul anului, România să aibă 400 de kilometri de autostradă și drum expres, comparativ cu aproximativ 210-215 kilometri, cât sunt în prezent.
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.