Acomodarea copiilor în primele zile de grădiniță
Acomodarea copilului în primul an la școală, grădiniță sau creșă este un proces a cărui durată și dificultate variază de la o situație la alta.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 4 septembrie 2024, 12:46 / actualizat: 4 septembrie 2024, 14:59
Trecerea de la vacanță la școală poate fi o perioadă marcată de stres, în special pentru cei mici care încep un nou ciclu de învățământ cum ar fi școala primară, grădinița sau creșa. După prima zi urmează perioada de adaptare, foarte importantă pentru un an școlar pozitiv.
Acomodarea copilului în primul an la școală, grădiniță sau creșă este un proces a cărui durată și dificultate variază de la o situație la alta.
Conform studiilor în domeniu, această adaptare poate dura până la șase luni de zile și se încheie atunci când copilul se simte confortabil în compania celor din grădiniță: colegi de grupă și educatori, ne spune consilierul educațional Geanina Apetrei care mi-a povestit și despre o tehnică folosită cu success de părinți pentru pregătirea celor mici:
Ce pot face pentru copilul meu care în curând începe grădiniţa?
- Pentru a vă ajuta copilul să se adapteze în noul mediu, e nevoie să vă analizați propriile emoții, gânduri, convingeri referitoare la această nouă etapa din viața copilului; dacă simțiți îngrijorare, anxietate, pentru început lucrați cu propriile dumneavoastră emoții și gânduri. Copilul simte emoțiile părinţilor şi dacă va observa că sunteți îngrijorat îşi va închipui că i se ascund lucruri grave. De aceea, în loc să se liniştească, va reacţiona mai rău.
- Momentul mersului la grădiniţă trebuie pregătit din timp. Un prim pas, pe care părinţii trebuie să îl facă este să îl anunţe pe copil despre schimbarea care va avea loc în viaţa sa: “Peste câteva zile vei merge la grădiniţă, într-un loc cu mulţi copii şi multe jucării, un loc unde o să te joci şi o să înveţi multe lucruri noi şi o să-ţi faci în timp mulţi prieteni. Acolo vei rămâne în grija d-nelor educatoare. O să stai la grădiniță cât timp, noi, părinții, vom fi la serviciu. Vom veni să te luăm acasă după masa de prânz/programul de somn. În primele zile, o să mai fie momente când o să-ți fie dor de noi, de casă sau o să te simți trist, speriat, însă… după ce te obișnuiești cu noul tău program și o să te împrietenești cu d-nele educatoare și cu colegii tăi, sunt convinsă că o să te simți foarte bine.” Subliniați faptul că în locul în care îl duceți este în siguranță și că aveți multă încredere în persoanele care vor avea grijă de el (educatoare, îngrijitoare,etc.).
- Asiguraţi-l de fiecare dată că îl iubiţi foarte mult şi că o să vă întoarceţi după câteva ore să îl luaţi acasă. Folosiți repere temporale pe care copilul să le înțeleagă, exemplu “Mă voi întoarce după tine după masa de prânz sau după somnul de prânz”.
Planifică în avans!
- O tehnică eficientă pe care puteți s-o utilizați în primele săptămâni, este tehnica ”Planifică în avans!”(anticipați ce se va întâmpla cât mai exact în fiecare zi și persoanele care vor avea grijă de el/ea. Puteți realiza împreună un orar ilustrat cu activitatile lui zilnice.)
- Formați-le copiilor hărți vizuale (pe covor cu cuburi și figurine) sau prin desen cu rutina zilnică.
- Povestiţi-i despre grădiniţă (cum arată o sală de grupă, cum decurge o zi la grădiniţă, etc.); povestiţi-i despre noul său program zilnic și despre activitățile pe care le va realiza la grădiniță (jocuri, activități de învățare, serbări, teatru de păpuși, excursii, etc.Prezentaţi-i activităţile desfăşurate la grădiniţă într-o lumină pozitivă şi optimistă, dar totodată realistă.
- Discutaţi cu el despre cele mai plăcute momente trăite de dumneavoastră sau alte persoane apropiate copilului, la grădiniţă.
- Citiţi-i poveşti amuzante despre grădiniţă, şi vizionaţi împreună emisiuni T.V., filme despre grădiniţă, apoi purtaţi anumite discuţii cu copilul, pe baza lor.
- Vizitaţi împreună cu copilul grădiniţa pentru a se familiariza cu împrejurimile.
- Explicați-i că toți copiii de vârsta sa își petrec timpul și cu alte persoane în afara de părinți; merg la grădiniță, pentru a-și face prieteni noi, a învăța lucruri noi și pentru a se pregăti pentru școală, participă la diferite cursuri, stau cu bunicii/ alte cunoștințe când părinții au activitățile lor. Accentuați că despărțirea este temporală, după care vă reîntâlniți. Oferiți-i copilului informații înainte de fiecare despărțire: unde va merge, cu cine va sta, când vă reîntâlniți.
Activități comune, activități individuale
- Discutați despre activitățile individuale ale membrilor familiei și despre activitățile comune. Explicați-i copilului dumneavoastră faptul că părinții și copiii au atât activități comune (ex. masa în familie, vacanțe și excursii cu familia, jocuri, mersul în parc, etc), dar și activități individuale în funcție de vârstă și preferințe (el merge la grădiniță, dumneavoastră, părinții, la serviciu, el se întâlnește cu prieteni de vârsta lui, dumneavoastră cu prieteni de vârsta dvs. etc.)
- Obişnuiţi copilul să intre în contact şi să îşi petreacă timpul şi cu alţi adulţi decât dumneavoastră părinţii (de exemplu: cu bunici, vecini, prieteni de familie, etc.). Încurajați-l să mănânce şi să se îmbrace singur, să îşi exprime nevoile fiziologice, astfel gradul lui de independenţă va creşte, iar dependența lui de alte persoane începe să se destrame, ceea ce va determina o adaptare mai uşoară la grădiniţă.
Înțelegere și încredere
- Oferiţi-i înţelegere copilului; în aceste momente are nevoie mai mult decât oricând de înţelegerea şi susţinerea dumneavoastră. Este important să aveți încredere în copilul dumneavoastră și să aceptați că fiecare copil are ritmul său propriu (unii se desprind din prima de părinți, alții NU, unii se implică din primul moment în activitățile propuse, alții stau și privesc la început,etc.)
- Amintiţi-i copilului de experienţe anterioare în care el a trăit emoţii similare, fireşti şi că apoi i-a plăcut şi s-a simţit confortabil. Prezentaţi-i un personaj cunoscut din desene animate sau poveşti care a trecut prin astfel de momente sau amintiţi-i de fraţi mai mari sau prieteni mai mari care merg deja la grădiniţă sau la şcoală.
- Lăsaţi-i copilului la grădiniță un obiect personal care-i va aminti de legătura dintre voi: o păpuşă, un ursuleţ de pluş, o păturică, etc., argumentându-i copilului ca acest obiect i-l oferiți pentru a-l ajuta să se simtă mai bine în momentele când îi va fi dor de dumneavostră sau va simți o emoție neplăcută.
- Evitați întrebările care se bazează pe aspecte negative: ”Ți-a fost dor de mine?”, ” Ai fost trist azi la grădiniță?”.
- Iniţiaţi un joc nou între dumneavoastră şi copil: „Povesteşte-mi ce ai facut azi la grădiniţă !”
Ce ți-a plăcut?
- După-amiază când vă întâlniţi spuneţi-i în câteva cuvinte, pe înţelesul lui, ce aţi facut în ziua respectivă şi antrenaţi-l şi pe el prin întrebări să vă povestească ce a făcut, ce i-a plăcut.
- Dimineața, aduceți copilul de mână la grădiniță (NU în brațe) și nu prelungiţi momentul despărţirii! Cu un zâmbet încrezător și cu fermitate îi comunicați că este timpul să vă despărțiți, însă nu înainte de a vă încărca de iubire care să vă ajungă până în momentul reîntânirii (îi oferiți o îmbrățișare mare); e important să îl asigurați că peste câteva ore vă reîntâlniți și să-i oferiți și repere temporale.
- Stabiliți rutine de rămas-bun: o îmbrățișare, pupic pe năsuc, bateți palma, semn cu mâna, să închidă ușa în urma dumneavostră, să vă spuneți ceva special, ”buzunarul cu pupici” etc. Faceți un ritual pe care să-l repetați în fiecare dimineață, dar și cu alte prilejuri de despărțire.
Și dacă este să vorbim despre grădiniță, am aflat câte ceva și de la Gabriela Florina Alexandru , director la Grădinița Poienița din Cluj-Napoca:
Intenția noastră este să creem o lume cu copii fericiți, încrezători, încurajați să cerceteze și să experimenteze, într-un mediu educațional securizat care le va asigura starea de bine, în cea mai importantă etapă de dezvoltare. Misiunea noastră, ca educatori, este de a le oferi o educație centrată pe copil, pe dezvoltarea lui și respectarea ritmului propriu de dezvoltare, oferind experiențe de învățare inedite într-un mediu armonios, cu activități variate și atractive. (Gabriela Florina Alexandru)
Numărul de grupe de grădiniță și creșă, în județul Cluj este mai mare anul acesta școlar, comparativ cu anul trecut. Există câteva situații de clădiri în care se desfășoară deja lucrări de reparații și reabilitare, însă activitatea copiilor nu va fi perturbată, a declarat Amalia Gurzău, purtător de cuvânt la Inspectoratul Școlar Județean Cluj.
Psihologii susțin că, pentru o adaptare cât mai bună a copilului, în grădiniță, creșă sau grupă pregătitoare, atitudinea părinților este esențială; însă aceasta este o altă poveste interesantă și o las pe o altă zi.
Alina Nechita
Foto: Pixabay
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.