Uitați de întârzierile constructorilor de autostrăzi, noua modă e întârzierea licitațiilor
Cei 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău sunt cea mai costisitoare porțiune din Autostrada Transilvania.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 4 septembrie 2024, 12:19
Lotul de 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, care cuprinde și Tunelul Meseș, mai așteaptă desemnarea firmei care îl va construi. Stabilirea câștigătorului ar fi trebuit realizată în decembrie anul trecut, dar, de atunci, Comisia de licitație a amânat de mai multe ori finalizarea procedurii. Cel mai nou termen este sfârșitul acestei luni, dar nu există o garanție că de data aceasta va fi stabilit un constructor.
“Complicat”. Acesta este cuvântul invocat de directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, atunci când explică prelungirea termenelor de evaluare a ofertelor.
… În momentul de față încă sunt în analiză, urmând ca în perioada imediat următoare să desemneze acest câștigător.
Licitația pentru construcția lotului cu Tunelul Meseș a fost lansată în 2020, dar doi ani mai târziu procedura a fost anulată, iar apoi reluată de la zero. Cei 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău sunt cea mai costisitoare porțiune din Autostrada Transilvania, realizarea tronsonului fiind evaluată la 4 miliarde de lei, din care un miliard costă tunelul de 2,8 kilometri.
Pentru finalizarea procedurilor de licitație, directorul Companiei de Drumuri, Cristian Pistol, sugerează că nu există un orizont de timp pentru anunțarea câștigătorului:
După ce Uniunea Europeană a acceptat ca Autostrada Transilvania să fie trecută în lista proiectelor rutiere care vor fi finanțate din fonduri comunitare, reprezentanții Companiei de Drumuri au anunțat că termenul pesimist pentru realizarea șoselei este 2028. Mai mult, pe site-ul CNAIR este trecut anul 2027 pentru finalizarea acestui proiect.
Acum însă, directorul Cristian Pistol vorbește de anul 2030 și doar ca posibilitate de a se putea circula pe Autostrada Transilvania de la Târgu Mureș la Borș:
Este o lucrare foarte complicată. Tunelul Meseș nu este o lucrare simplă. Eu cred că este posibil ca in 2030 să circulăm pe toată autostrada, de la Borș la Târgu Mureș. (Cristian Pistol)
Complexitatea tunelului care trece pe sub Meseș e invocată atunci când este explicat ritmul lent de avansare a proiectului dintre Poarta Sălajului și Nușfalău. În lungime de 2,8 kilometri, acesta va fi cel mai lung tunel rutier din România.
Pentru standardele europene însă, un tunel de 3 kilometri are cel mult o lungime medie. Numai în spațiul ex-Iugoslav, în state precum Slovenia și Muntenegru, există zeci de construcții care au o lungime similară cu cea a Tunelului Meseș.
Mihai Miclăuș
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.