Reorganizare la Serviciul de Înmatriculări Bihor!
Programări exclusiv online și măsuri stricte împotriva abuzurilor
Articol editat de Camelia Velțan, 2 octombrie 2024, 15:54
Începând de la jumătatea săptămânii viitoare, la Serviciul de Înmatriculări din Bihor, cetățenii și firmele vor putea accesa serviciile doar pe baza unei programări online, conform anunțului făcut miercuri, 2 octombrie, de prefectul Marcel Dragoș și de șeful serviciului, Cosmin Vasile Butnariu, în cadrul unei conferințe de presă.
Această decizie vine în urma unei analize detaliate, care a scos la iveală numeroase probleme legate de aglomerarea ghișeelor și utilizarea necorespunzătoare a programărilor online.
Am evaluat activitatea serviciului în zile diferite și am ajuns la concluzia că e necesar să întrerupem complet activitatea ghișeelor unde cetățenii se puteau prezenta fără programare.
În urmă cu cinci sau șase ani, Serviciul a funcționat exclusiv pe bază de programări online și acest sistem a permis evitarea cozilor. Vom reveni la această practică pentru a aduce lucrurile la normal, a declarat prefectul Marcel Dragoș.
Programările fictive, o problemă majoră
Una dintre problemele principale identificate a fost utilizarea unor serii de șasiu fictive la programările online, o practică folosită de persoane fizice și firme pentru a bloca locuri în sistem, pe care ulterior le utilizau pentru clienți reali.
În plus, existau persoane care nu onorau programarea ori o anulau.
Acest lucru a dus la scăderea numărului efectiv de dosare soluționate zilnic.
Prefectul Dragoș a precizat că, din 77 de programări făcute pentru o zi, doar 22 erau reale, restul fiind fictive.
Restul, diferența, dintre 55 și 77 au fost doar acele înregistrări normale, oamenii prezentându-se la ghișee, unde își rezolvau aceste probleme.
Dacă excludem acele înregistrări fictive, gândiți-vă că acea diferență de aproximativ 50 pe ghișeu se poate regăsi pe înregistrări normale, astfel încât într-o lună, o lună și jumătate, cât estimăm noi, să intrăm îrtr-un flux cât mai normal, a spus prefectul Dragoș.
Așa ajungem să avem timpi morți, iar activitatea funcționarilor este perturbată, a subliniat prefectul.
420 de dosare pe zi
Potrivit șefului Serviciului, angajații de la Înmatriculări ar trebui să soluționeze aproximativ 420 de dosare pe zi, însă din cauza programărilor nereale, anulate sau neonorate, numărul efectiv de dosare procesate este mult mai mic, între 290 și 350.
Prin blocarea locurilor în sistem, cetățenii de bună credință sunt cei care au de suferit, a adăugat șeful serviciului.
Măsuri stricte
Pentru a combate această practică, s-a decis blocarea adreselor de email ale celor care au făcut programări fictive.
De asemenea, persoanele care vor continua să abuzeze de sistem vor fi sancționate și reclamate la Poliție.
Cosmin Butnariu a subliniat că vor fi luate măsuri drastice împotriva celor care încearcă să ocolească regulile.
Cine se va prezenta la ghișeu fără o programare reală va fi refuzat.
În scopul prevenirii și descurajării unor astfel de situații, cât și eliminării perioadelor de inactivitate pentru lucrătorii din cadrul serviciului nostru, adresele de email respective au fost restricționate pentru efectuarea de programări online viitoare pe site-ul instituției.
Ca o măsură viioare, dacă persoana respectivă va continua cu această practică, folosind o altă adresă de e-mail, vom proceda la sesizarea organelor abilitate în vederea efectuării de verificări, potrivit Codului Penal.
Am identificat două infracțiuni prin care, dacă ne este blocată activitatea, organele abilitate din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean vor face verificări și vor identifica persoana pe bază de IP.
Mai departe fiecare va răspunde, dacă este vinovată.
Reiterez faptul că prin această practică, de a ocupa în mod în mod fictiv și artifical locurile disponibile în aplicația informatică, se facilitează accesul unor persoane fizice sau juridice la operațiunile derulate la nivelul instituției noastre în mod injust, fiind afectate interesele legitime ale persoanelor de bună-credință.
Revenirea la vechiul sistem implementat odată cu trecerea la noua versiune a bazelor de date, adică la online, respectiv primirea cetățenilor doar cu programare online, va contribui la eliminarea cozilor și a nemulțumirilor acestora.
Ei se vor prezenta la data și ora înscrisă în programare, vor fi identificați pe baza cărții de identitate și a seriei de șasiu menționată în programare (care va trebui să coincidă cu seria de șasiu din documentele vehiculului). Suntem optimiști, sperăm să revenim la normalitate.
O operațiune de înmatriculare în medie durează șase minute sau mai puțin, dacă documentele sunt în regulă, a spus Butnariu.
Deficit de personal
Un alt aspect important discutat a fost deficitul de personal cu care se confruntă serviciul.
Butnariu a menționat că din șase angajați necesari, doar cinci sunt disponibili constant, iar mulți dintre aceștia au zile de concediu restante sau se află în concedii medicale.
Această lipsă de personal a dus și la un program de lucru redus în comparație cu alte județe, cum ar fi Timiș, unde ghișeele funcționează până la ora 19.30.
În Bihor, programul de lucru se încheie la ora 16.30, cu excepția zilei de miercuri, când este prelungit până la 18.30.
Prefectul a dat asigurări că, în următoarele luni, timpul de așteptare pentru o programare va scădea semnificativ, estimând că în trei luni, cetățenii ar trebui să poată obține o programare în cel mult 10 zile.
Reprezentanții unor firme, nemulțumiți
La conferință au participat și reprezentanți ai unor birouri de copiat acte, care și-au exprimat nemulțumirile față de trecerea la un sistem exclusiv online.
Aceștia au susținut că cetățenii din mediul rural, care nu sunt familiarizați cu tehnologia, ar putea întâmpina dificultăți în a-și face programări.
De asemenea, ei au ridicat problema firmelor de transport sau de curierat, care au o flotă mai mare de mașini și au nevoie să-și obțină mai rapid documentele.
Totodată, reprezentanții societăților spun că au nevoie de o flexibilitate mai mare în obținerea documentelor, dat fiind că „unii nu știu din timp când vor primi actele necesare de la RAR.
În răspuns, prefectul Dragoș a declarat că vinerea va fi o zi dedicată special firmelor, care vor avea acces prioritar la ghișee pentru a-și rezolva problemele mai rapid.
În același timp, prefectul a încurajat respectarea regulilor.
Programările online sunt obligatorii pentru toți, iar acest sistem va permite un flux mai bine gestionat, este de părere prefectul Dragoș.
Prefectura și conducerea serviciului rămân optimiste că aceste schimbări vor aduce un plus de transparență și vor elimina cozile care au afectat în mod negativ relația dintre cetățeni și instituție.
Este timpul să respectăm regulile și să facem lucrurile așa cum trebuie, pentru ca serviciile noastre să funcționeze corect și eficient, a concluzionat prefectul Marcel Dragoș.
Crina Dobocan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.