Apelurile false pun presiune pe serviciul de urgenţă 119
La Cluj, 119 funcţionează 24 de ore din 24, în Centrul de primire a copilului în regim de urgenţă.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 9 octombrie 2024, 14:47
La începutul anului 2022 a fost înfiinţat serviciul de urgenţă 119, destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare şi orice altă formă de violență asupra copiilor. Recent, pe reţelele de socializare au apărut mărturii conform cărora în marile oraşe, serviciul este acaparat de sesizările false făcute de vecinii care au ceva de împărţit.
Pentru că numărul de urgenţă 119 este administrat la nivel de judeţe, am contactat-o pe Nicoleta Molnar, reprezentantă a Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Cluj, pentru a ne spune cât de frecvente sunt la noi aceste apeluri false. Şi, cu toate că din fericire răfuiala prin servicii de urgenţă nu e o modă care să fi prins la Cluj, aceasta a atras atenţia asupra unui alt fenomen: clujenii confundă serviciul de urgenţă cu un serviciu de informaţii.
Nicoleta Molnar: De la începutul activităţii am reuşit, cu ajutorul lui 119, să identificăm foarte repede mai multe situaţii de abuz, atât în mediul familial cât şi în afara lui.
La Cluj, 119 funcţionează 24 de ore din 24, în Centrul de primire a copilului în regim de urgenţă. După ce ne-a fost adus un caz la cunoştinţă, echipa mobilă se deplasează pe teren în cel mai scurt timp, iar dacă distanţa este mare, colaborăm cu secţiile de poliţie din localităţile respective şi cu colegii noştri de la Serviciul Public de Asistenţă Socială.
Din păcate sunt şi multe apeluri care se dovedesc a nu fi reale.
Andrea Nagy: Ce fel de apeluri?
Nicoleta Molnar: Marea majoritate vor de fapt să sune în altă parte. Sau după ce ridici, omul îţi închide telefonul în nas, iar după reapelare (că reapelăm, pentru că ne gândim că s-a întrerupt din alte motive), îl închide. Sau sunt probleme care nu fac obiectul lui 119, în sensul că oamenii caută să se informeze despre un anumit serviciu din cadrul DGASPC.
Au fost uneori şi apeluri prin care ne-a fost sesizată o situaţie abuzivă, a mers echipa mobilă pe teren şi a constatat că de fapt nu se întâmplă nimic.
Aş face un apel: cei care văd, aud sau ştiu că un copil se află în pericol, începând de la neglijare şi până la violenţă, să sune la 119; de asemenea să folosească telefonul 119 doar atunci când este necesar, să nu ocupe linia când altcineva poate ar avea nevoie de ajutor.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.