Incluziv: UBB lansează un studiu privind accesibilitatea vieţii de student
Scopul proiectului este de a înţelege mai bine nevoile şi experienţele studenţilor cu dizabilităţi, spune Marian Pădure, interlocutorul nostru de astăzi.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 22 octombrie 2024, 17:24
Universitatea Babeş-Bolyai pregăteşte un studiu amplu privind accesibilitatea propriilor sale servicii, la care invită să contribuie actualii şi foştii studenţi cu dizabilităţi. Chestionarul va fi publicat în curând pe pagina de socializare a Centrului pentru Studenţi cu Dizabilităţi din cadrul UBB.
În cadrul aceluiaşi proiect se va alcătui un dicţionar cu termeni economici în limbaj mimico-gestual, în contextul în care tot mai multe persoane cu deficienţe de auz aleg acest domeniu, spune coordonatorul centrului, Marian Pădure.
Marian Pădure: Scopul proiectului este de a înţelege mai bine nevoile şi experienţele studenţilor cu dizabilităţi şi cerinţe educaţionale speciale, pentru a ne permite să îmbunătăţim serviciile şi sprijinul academic pe care-l oferim în cadrul universităţii.
Avem deja nişte filmuleţe create cu studenţi sau absolvenţi cu dizabilităţi în care i-am întrebat despre activitatea lor de la universitate, cum s-au simţit la UBB, care au fost provocările sau care a fost relaţia cu profesorii. Vom avea cursuri de sensibilizare, adresate atât studenţilor tipici cât şi personalului, prin care încercăm să-i învăţăm despre ce înseamnă dizabilitatea, ce suport pot oferi, ce înseamnă accesibilitatea mediului; să le creem un nivel de empatie pe partea aceasta care ţine de accesibilitatea mediului şi despre cum să abordăm persoanele cu dizabilităţi.
În acest sens, pregătim şi nişte ghiduri cu informaţii despre ce înseamnă să ai un coleg cu o anumită dizabilitate: cu dislexie, tulburări de comportament, autism, ADHD, deficienţă de vedere sau de auz. Tot odată vom realiza şi un dicţionar online cu termeni economici în limbaj mimico-gestual, pentru că numărul studenţilor surzi care se îndreaptă către ştiinţele economice este în creştere.
Andrea Nagy: Cu ce fel de provocări specifice se confruntă un student cu dizabilităţi?
Marian Pădure: Exact acesta este nodul central al acestui proiect, din punctul meu de vedere: o analiză de nevoi, pe care vom începe să o facem în această săptămână. Îi vom contacta pe actualii şi foştii studenţi şi-i vom ruga să ne completeze anonim un chestionar.
Suntem foarte interesaţi să ştim care le sunt provocările, care le sunt nevoile, ce ar schimba sau cum am putea să îmbunătăţim incluziunea.
Sunt de exemplu studenţi care nu-şi comunică dizabilitatea către profesor, care nu ştie ce are de făcut şi cum să ajute; sau sunt persoane care încearcă să fie foarte sociabile cu colegii tipici, care reacţionează ciudat, pentru că nu ştiu cum să se comporte cu colegul lor.
Acestea sunt situaţii pe care le ştim dinainte. Dar acum vrem să avem o analiză amplă, care să cuprindă inclusiv relaţia cu profesorii şi cu colegii, relaţia cu spaţiul, trăirile emoţionale din timpul studenţiei, dacă şi-au găsit de lucru după facultate etc. Şi sperăm ca din cei 600 de studenţi cu dizabilităţi pe care-i avem în baza de date, măcar jumătate să ne răspundă la acest chestionar.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.