Legitimația de Cafea: Cum să fii prezent la birou fără să fii cu adevărat acolo
Studiile arată că această practică, denumită popular „legitimație pentru cafea”, devine din ce în ce mai comună.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 24 octombrie 2024, 00:00
Bun găsit la întâlnirea cu ideile Hacking Work, eu sunt Ioana Szabo, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.
Imaginează-ți că îți începi ziua de muncă cu o vizită la birou: îți bei cafeaua, schimbi câteva vorbe cu colegii și apoi te faci nevăzut. Cam asta este esența trendului „legitimației de cafea” – practica prin care angajații își îndeplinesc obligațiile legate de prezența la birou date de șefi, dar petrec cât mai puțin timp posibil acolo. Altfel spus, o metodă creativă de a „fenta” obligativitatea întoarcerii la birou. Dar de ce se întâmplă asta?
Unele companii, mai ales din SUA, încearcă să readucă oamenii la birou, cerându-le să fie prezenți un număr minim de zile săptămânal. Angajații vin, dar atunci când consideră că și-au câștigat insigna imaginară de prezență, pleacă. Studiile arată că această practică, denumită popular „legitimație pentru cafea”, devine din ce în ce mai comună.
Practic, angajații vin la birou pentru o discuție scurtă și o cafea, după care pleacă, scopul lor principal fiind doar acela de a fi văzuți la birou. Un studiu recent arată că 58% dintre angajații în regim hibrid din SUA „gustă” această practică.
Deși angajatorii susțin că prezența fizică la birou ar crește productivitatea și colaborarea, multe studii contrazic această teorie. Conform economistului Nicholas Bloom de la Stanford, „munca hibridă este o soluție win-win-win pentru productivitatea, performanța și loializarea angajaților”.
Chiar și două zile de lucru de acasă îmbunătățesc satisfacția la locul de muncă și reduc fluctuația angajaților, în comparație cu cei care lucrează la birou cinci zile pe săptămână. În plus, pura invenția a acestui trend, prin care angajații se conformează cerinței de prezență la birou fără a petrece mult timp acolo, subliniază dorința oamenilor de a-și păstra flexibilitatea pe care au câștigat-o în timpul pandemiei.
O altă concluzie interesantă a studiului este că bărbații sunt mai predispuși să vină la birou și să plece mai devreme decât femeile (62% față de 38%). Milenialii sunt, în general, mai dispuși să adopte această practică, urmați de cei mai în vârstă, Generația X, și de-abia apoi de tineri – Generația Z.
Un alt studiu recent realizat de Gallup arată că doar puțin peste un sfert dintre angajații sub 35 de ani se simt cu adevărat mulțumiți și împliniți la locul de muncă. Această tendință ilustrează o schimbare mai amplă în piața muncii, unde angajații își prioritizează timpul și bunăstarea personală mai mult decât înainte.
Altfel spus, „cafeluța cu scandal” este un semnal clar din partea angajaților că piața muncii nu mai e aceeași cu cea de acum 10 ani. Pandemia a demonstrat că mulți angajați pot fi la fel de productivi lucrând de acasă, iar această constatare le-a crescut și mai mult așteptările față de o gestionare corectă a timpului și eficiență.
Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Ioana Szabo și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă!
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.