Astra Film Fest: trei filme despre viață, moarte și despărțire
Mi-am început programul la Astra Film fest cu trei filme aflate în competiția studențească și nici că puteam nimeri mai bine.
Articol editat de cristina.rusu, 25 octombrie 2024, 12:07
Mă interesează de fiecare dată foarte mult secțiunea Docschool, pentru că acolo ai ocazia să vezi scânteia talentului care capătă formă și coerență, își caută vocea și aduce o viziune proaspătă și curajoasă.
Am văzut joi la Astra Film Fest ”Basia: trei povești scurte” de Mateusz Pietrak (Polonia), ”Doamne, fă din leu dolar!” de Valentin-Rareș Fogoroș (România-SUA) și ”Bella și fiica ei”, de Amit Gavish și Yasmine Scheft (Israel).
Dacă ar fi să caut elementul comun al celor trei povești, probabil că ar fi grija cu care toți realizatorii își tratează subiecții și subiectele. Dat fiind că este vorba despre povești adevărate, spuse de protagoniștii lor, cred că pentru un realizator de documentare aici rezidă cea mai mare dificultate: cum să te apropii de subiect cu delicatețe, cum să-l faci să se deschidă și să fie sincer fără să-l pui într-o lumină nefavorabilă sau inconfortabilă.
În primul film este vorba despre Basia, o doamnă în vârstă, subțire, frumoasă și elegantă prezentată în ipostaza de soră, de bunică și de actriță. Basia locuiește singură și își petrece timpul gândindu-se la viață și la moarte, la trecut și la viitor, îmbinând seninătatea sfârșitului vieții cu angoasa morții apropiate.
Am admirat și apreciat delicatețea și discreția cu care realizatorul Mateusz Pietrak pătrunde în universul Basiei, modul în care reușește să creioneze o personalitate fermecătoare, care integrează firesc în viața de zi cu zi iubirea de viață, nostalgia, pasiunea și frica de sfârșit, de necunoscut și de moarte.
”Doamne, fă din leu dolar!” care în engleză poartă titlul ”There are no fir trees here” merge pe firul emigrației românilor ardeleni în America la începutul secolului XX. Se estimează că în acea perioadă în jur de 150.000 de oameni au plecat în căutarea bunăstării peste ocean.
Valentin Rareș Fogoroș spune povestea propriei familii, începând cu străbunicul său care a făct parte din acest val migrator, pornind dintr-un sat de la poalele Munților Făgăraș.
Demersul lui Fogoroș se înscrie în această preocupare a tinerilor cineaști de a investiga istoria propriei familii, combinând filmări din arhiva personală cu filmări recente și interviuri ale rudelor sale.
Având în vedere că atât de multe familii trăiesc divizate pe mai multe continente și în mai multe culturi, filmul lui Valentin Fogoroș este foarte valoros, pentru că ridică întrebări legate de felul în care se constituie identitatea unei astfel de familii, de relația pe care o construiește cu țara de proveniență și cu țara adoptivă. Niciodată nu știi cum e mai bine, să pleci sau să rămâi, spun membrii familiei lui Valentin Fogoroș, pentru că atunci când ești în America îți lipsesc brazii din Făgăraș, iar când te întorci acasă visezi la palmierii din Florida.
Dintre cele trei filme din competiția studențească cel mai tare m-a impresionat ”Bella și fiica ei”, de Amit Gavish și Yasmine Scheft, premiat la Festivalul de film Docaviv.
O tânără de 19 ani, cu ușoare deficiențe mintale, rămâne însărcinată, iar mama sa Bella trebuie să ia o decizie cu privire la sarcina Tzahalei. Un film în care apar exclusiv femei, bărbații se zăresc doar vag și doar în câteva cadre, femei care reflectează asupra celui mai delicat subiect dintre toate: maternitatea și decizia îngrozitor de grea privind întreruperea unei sarcini. Când devii de fapt mamă: când auzi pentru prima dată inima fătului bătând, sau instinctul matern apare ca urmare a unui proces de durată, oscilează și evoluează în timp? Delicat și sensibil, ”Bella și fiica ei” spune o poveste tulburătoare despre iubire, viață și decizii dureroase, despre frică și nesiguranță și despre grijă.
Doina Borgovan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.