Ascultă Radio România Cluj Live

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei

Din momentul implementării sistemului garanţie-returnare în România, au fost colectate peste 2.3 miliarde de ambalaje.

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Foto: Radio Cluj

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 1 noiembrie 2024, 12:16

În septembrie 2024 consumatorii au returnat 15 milioane de ambalaje pe zi, ceea ce însumează o rată de colectare de peste 80% în sistemul garanţie-returnare. Sunt numere foarte mari, ceea ce arată că programul are succes; la 11 luni de la implementare însă experienţa utilizatorilor rămâne anevoioasă. Ceea ce urmează e o relatare personală privind interacţiunea cu automatele de colectare a recipientelor incluse în sistem.

 

Din momentul implementării sistemului garanţie-returnare în România, au fost colectate peste 2.3 miliarde de ambalaje. Am adunat şi eu două sacoşe cu recipiente, dar am tot amânat să le returnez, auzind de cozi interminabile, automate capricioase ca o pisică şi saci zdrăngănitori, pe care oamenii trebuie să-i târască de la un supermarket la altul. Acum însă mi-am spus că e cazul să mă mobilizez, să nu stric statistica naţională.

Dilema colectorului

Întâi de toate însă, automatele de colectare nu sunt accesibile pentru persoanele cu deficienţe de vedere: diversele mesaje de eroare sunt afişate vizual, nu sunt rostite cu voce tare, iar bonul se eliberează apăsând pe un ecran tactil. Aşa că e nevoie încă de la început să recurg la metoda aceea ajutătoare din jocurile televizate: să sun un prieten.

Dilema colectorului de recipiente este: oare să merg mai des cu ele şi să stau la coadă de fiecare dată, sau să aştept să se adune mai multe, dar atunci devin incomode de transportat? Pentru foarte mulţi dintre noi nu e vorba tocmai de o decizie: preferăm să le punem într-un colţ până când lucrurile scapă de sub control, iar atunci treaba devine, ardeleneşte spus, musai.

Ca pieton situaţia e chiar mai enervantă, am prefera, dacă se poate, să agăţăm după noi o remorcă. Aşa că alegem, desigur, cel mai apropiat automat de colectare.

– Tu obişnuieşti să-ţi returnezi sticlele?

– De vreo două ori le-am adus, dar renunţ, că nu am nervi să mă tot plimb cu ele în braţe. Le voi spăla în continuare şi le voi pune afară, să le ia cine are nevoie.

Aparatul citeşte codul de bare de pe recipient, iar la finalul procesului eliberează un bon cu contravaloarea ambalajelor returnate. Automatele sunt însă temperamentale, iar interacţiunea cu ele aminteşte oarecum de natura superstiţioasă a unui jucător de noroc: omul trebuie să nimerească unghiul potrivit, viteza optimă; dar chiar şi când se respectă toate recomandările o parte din ambalaje vor fi refuzate, iar atunci începe căutarea frenetică de explicaţii, cu ochii la ceilalţi care aşteaptă la coadă.

– Să vedem dacă citeşte eticheta.

– Nu vrea.

– Da, o dă înapoi. Cică nu respectă standardele, deşi eticheta e ok.

– Dar are codul de bare; cum nu îndeplineşte standardele? Când am cumpărat-o le îndeplinea?

– Ceva nu e în regulă cu modelul de sticlă, cred.

– Avem aşadar o sacoşă cu 9 sticle refuzate. Pentru că suntem optimişti, mai încercăm la un aparat… O, aici e coadă!

Încăpăţânarea a dat rezultate: după câteva zeci de minute de stat la rând, am mai scăpat de 4 sticle:

Să facem bilanţul acestei expediţii: Am returnat două sacoşe de recipiente, exceptând 5, care se pare că sunt nonstandard, chiar dacă sunt inscripţionate cu codul de bare. Vorba aceea: ori farfuria nu e dreaptă, ori e supa strâmbă, ori e lingura cu gaură. Operaţiunea a durat o oră şi 10 minute, iar pentru tot efortul am câştigat în total 20 de lei.

După 11 luni de funcţionare, sistemul încă mai are sughiţuri; şi nu doar la sate, unde magazinele mici se află adesea în situaţia de a nu mai putea prelua recipiente. cei care se confruntă cu probleme privind sistemul garanţie returnare, care nu pot fi rezolvate de personalul magazinelor, pot trimite reclamaţii pe whatsapp la numărul de telefon 0726715142.

 

 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Cărți citite, cărți povestite
Reportaje vineri, 31 ianuarie 2025, 13:25

Cărți citite, cărți povestite

Cărțile au nevoie de un spațiu în care să povestești despre ele după ce le-ai citit, spune Bogdana Todoruțiu, o tânără absolventă de...

Cărți citite, cărți povestite
Park & ride-ul de lângă aeroport a fost dat în folosință | FOTO
Reportaje miercuri, 29 ianuarie 2025, 17:28

Park & ride-ul de lângă aeroport a fost dat în folosință | FOTO

Park and ride-ul de la Aeroportul Internaţional “Avram Iancu” din Cluj care deserveşte, în principal zona metropolitană, înspre Apahida şi...

Park & ride-ul de lângă aeroport a fost dat în folosință | FOTO
Finanțele în vremea lui Cuza
Reportaje vineri, 24 ianuarie 2025, 00:00

Finanțele în vremea lui Cuza

Unul dintre elementele definitorii ale epocii moderne în spațiul european este reprezentat de prezența băncilor și a sistemului de credit....

Finanțele în vremea lui Cuza
Inedit! O tânără de 15 ani duce mai departe munca lui Stan Ioan Pătraș, creatorul Cimitirului Vesel din Săpânța
Reportaje joi, 23 ianuarie 2025, 13:44

Inedit! O tânără de 15 ani duce mai departe munca lui Stan Ioan Pătraș, creatorul Cimitirului Vesel din Săpânța

O tânără de 15 ani continuă să ducă mai departe bogata zestre artistică a celui care a fost creatorul celebrului Cimitir Vesel din Săpânța,...

Inedit! O tânără de 15 ani duce mai departe munca lui Stan Ioan Pătraș, creatorul Cimitirului Vesel din Săpânța
Reportaje luni, 20 ianuarie 2025, 16:35

Să râdem în cea mai tristă zi a anului!

Ziua de 20 ianuarie este numită Blue Monday sau Lunea cea tristă. Este un nume dat zilei de luni din a treia săptămână a lui ianuarie,...

Să râdem în cea mai tristă zi a anului!
Reportaje luni, 20 ianuarie 2025, 13:59

„Habitatul lor sau al meu?” Când castorii devin vecini problemă | FOTO

Cică să nu deranjăm habitatul lor natural; păi şi cu habitatul meu cum rămâne?, se întreabă un clujean căruia castorii i-au distrus deja...

„Habitatul lor sau al meu?” Când castorii devin vecini problemă | FOTO
Reportaje sâmbătă, 18 ianuarie 2025, 00:00

MINA Cluj: locul unde arta și tehnologia se îmbină perfect

Cu o suprafață de peste 4.000 de metri pătrați, indoor și outdoor, cel mai mare centru de artă imersivă din Europa, MINA oferă vizitatorilor...

MINA Cluj: locul unde arta și tehnologia se îmbină perfect
Reportaje vineri, 17 ianuarie 2025, 10:58

Avem un castel, ce facem cu el?

Avem un castel proaspăt restaurat, ce facem cu el? Răspunsuri la această întrebare vom afla la Casa Tranzit, str. Barițiu, nr. 16, din Cluj...

Avem un castel, ce facem cu el?