Ascultă Radio România Cluj Live

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei

Din momentul implementării sistemului garanţie-returnare în România, au fost colectate peste 2.3 miliarde de ambalaje.

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Foto: Radio Cluj

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 1 noiembrie 2024, 12:16

În septembrie 2024 consumatorii au returnat 15 milioane de ambalaje pe zi, ceea ce însumează o rată de colectare de peste 80% în sistemul garanţie-returnare. Sunt numere foarte mari, ceea ce arată că programul are succes; la 11 luni de la implementare însă experienţa utilizatorilor rămâne anevoioasă. Ceea ce urmează e o relatare personală privind interacţiunea cu automatele de colectare a recipientelor incluse în sistem.

 

Din momentul implementării sistemului garanţie-returnare în România, au fost colectate peste 2.3 miliarde de ambalaje. Am adunat şi eu două sacoşe cu recipiente, dar am tot amânat să le returnez, auzind de cozi interminabile, automate capricioase ca o pisică şi saci zdrăngănitori, pe care oamenii trebuie să-i târască de la un supermarket la altul. Acum însă mi-am spus că e cazul să mă mobilizez, să nu stric statistica naţională.

Dilema colectorului

Întâi de toate însă, automatele de colectare nu sunt accesibile pentru persoanele cu deficienţe de vedere: diversele mesaje de eroare sunt afişate vizual, nu sunt rostite cu voce tare, iar bonul se eliberează apăsând pe un ecran tactil. Aşa că e nevoie încă de la început să recurg la metoda aceea ajutătoare din jocurile televizate: să sun un prieten.

Dilema colectorului de recipiente este: oare să merg mai des cu ele şi să stau la coadă de fiecare dată, sau să aştept să se adune mai multe, dar atunci devin incomode de transportat? Pentru foarte mulţi dintre noi nu e vorba tocmai de o decizie: preferăm să le punem într-un colţ până când lucrurile scapă de sub control, iar atunci treaba devine, ardeleneşte spus, musai.

Ca pieton situaţia e chiar mai enervantă, am prefera, dacă se poate, să agăţăm după noi o remorcă. Aşa că alegem, desigur, cel mai apropiat automat de colectare.

– Tu obişnuieşti să-ţi returnezi sticlele?

– De vreo două ori le-am adus, dar renunţ, că nu am nervi să mă tot plimb cu ele în braţe. Le voi spăla în continuare şi le voi pune afară, să le ia cine are nevoie.

Aparatul citeşte codul de bare de pe recipient, iar la finalul procesului eliberează un bon cu contravaloarea ambalajelor returnate. Automatele sunt însă temperamentale, iar interacţiunea cu ele aminteşte oarecum de natura superstiţioasă a unui jucător de noroc: omul trebuie să nimerească unghiul potrivit, viteza optimă; dar chiar şi când se respectă toate recomandările o parte din ambalaje vor fi refuzate, iar atunci începe căutarea frenetică de explicaţii, cu ochii la ceilalţi care aşteaptă la coadă.

– Să vedem dacă citeşte eticheta.

– Nu vrea.

– Da, o dă înapoi. Cică nu respectă standardele, deşi eticheta e ok.

– Dar are codul de bare; cum nu îndeplineşte standardele? Când am cumpărat-o le îndeplinea?

– Ceva nu e în regulă cu modelul de sticlă, cred.

– Avem aşadar o sacoşă cu 9 sticle refuzate. Pentru că suntem optimişti, mai încercăm la un aparat… O, aici e coadă!

Încăpăţânarea a dat rezultate: după câteva zeci de minute de stat la rând, am mai scăpat de 4 sticle:

Să facem bilanţul acestei expediţii: Am returnat două sacoşe de recipiente, exceptând 5, care se pare că sunt nonstandard, chiar dacă sunt inscripţionate cu codul de bare. Vorba aceea: ori farfuria nu e dreaptă, ori e supa strâmbă, ori e lingura cu gaură. Operaţiunea a durat o oră şi 10 minute, iar pentru tot efortul am câştigat în total 20 de lei.

După 11 luni de funcţionare, sistemul încă mai are sughiţuri; şi nu doar la sate, unde magazinele mici se află adesea în situaţia de a nu mai putea prelua recipiente. cei care se confruntă cu probleme privind sistemul garanţie returnare, care nu pot fi rezolvate de personalul magazinelor, pot trimite reclamaţii pe whatsapp la numărul de telefon 0726715142.

 

 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Bază sportivă modernă, inaugurată la Oradea | FOTO
Reportaje sâmbătă, 11 ianuarie 2025, 15:53

Bază sportivă modernă, inaugurată la Oradea | FOTO

În dimineața zilei de 11 ianuarie, la Oradea a fost inaugurată oficial o nouă bază sportivă tip I, realizată de Ministerul Dezvoltării, prin...

Bază sportivă modernă, inaugurată la Oradea | FOTO
Expoziția de Iarnă Brickenburg | FOTO
Reportaje vineri, 10 ianuarie 2025, 12:15

Expoziția de Iarnă Brickenburg | FOTO

Orășele de poveste surprinse în plină iarnă, clădiri impresionate, stațiuni turistice, secvențe din filmele Avatar sunt doar câteva din...

Expoziția de Iarnă Brickenburg | FOTO
Solidaritate pe pauză: promisiune amânată pentru persoanele cu dizabilităţi
Reportaje joi, 9 ianuarie 2025, 15:46

Solidaritate pe pauză: promisiune amânată pentru persoanele cu dizabilităţi

Printre cei afectaţi de „ordonanţa trenuleţ” sunt şi persoanele cu dizabilităţi. Indemnizaţia de solidaritate, intrată în...

Solidaritate pe pauză: promisiune amânată pentru persoanele cu dizabilităţi
Varadinum Foto Club Oradea – lider al artei fotografice din România
Reportaje miercuri, 8 ianuarie 2025, 16:50

Varadinum Foto Club Oradea – lider al artei fotografice din România

Sâmbătă, 11 ianuarie, de la ora 17:00, pasionații de fotografie și artă sunt invitați la expoziția anuală de fotografie „We Are Varadinum...

Varadinum Foto Club Oradea – lider al artei fotografice din România
Reportaje luni, 6 ianuarie 2025, 00:00

Boboteaza este ziua în care Hristos s-a descoperit lumii

Boboteaza sau Epifania este sărbătorită astăzi de către Biserica Ortodoxă și Biserica Catolică.   Boboteaza încheie ciclul celor 12...

Boboteaza este ziua în care Hristos s-a descoperit lumii
Reportaje marți, 31 decembrie 2024, 23:00

Superstiții de Anul Nou [AUDIO]

Mulți dintre voi știți că există niște superstiții legate de noaptea de Revelion. Se zice că trebuie să purtam ceva roșu, să avem bani la...

Superstiții de Anul Nou [AUDIO]
Reportaje luni, 30 decembrie 2024, 13:39

S-a lansat o carte digitală, gratuită, utilă pentru studenți și familiile lor

A fost un an plin de provocări și emoții intense pentru Denisa Cherecheș.   Tânăra absolventă a Facultății de Medicină și Farmacie...

S-a lansat o carte digitală, gratuită, utilă pentru studenți și familiile lor
Reportaje vineri, 27 decembrie 2024, 13:57

O nouă ediție a Festivalului de Datini și Obiceiuri de Iarnă „Marmația” | FOTO/AUDIO

O nouă ediție a Festivalului de Datini și Obiceiuri de Iarnă „Marmația” se desfășoară vineri 27 decembrie, în a treia zi de Crăciun,...

O nouă ediție a Festivalului de Datini și Obiceiuri de Iarnă „Marmația” | FOTO/AUDIO