Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Din momentul implementării sistemului garanţie-returnare în România, au fost colectate peste 2.3 miliarde de ambalaje.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 1 noiembrie 2024, 12:16
În septembrie 2024 consumatorii au returnat 15 milioane de ambalaje pe zi, ceea ce însumează o rată de colectare de peste 80% în sistemul garanţie-returnare. Sunt numere foarte mari, ceea ce arată că programul are succes; la 11 luni de la implementare însă experienţa utilizatorilor rămâne anevoioasă. Ceea ce urmează e o relatare personală privind interacţiunea cu automatele de colectare a recipientelor incluse în sistem.
Din momentul implementării sistemului garanţie-returnare în România, au fost colectate peste 2.3 miliarde de ambalaje. Am adunat şi eu două sacoşe cu recipiente, dar am tot amânat să le returnez, auzind de cozi interminabile, automate capricioase ca o pisică şi saci zdrăngănitori, pe care oamenii trebuie să-i târască de la un supermarket la altul. Acum însă mi-am spus că e cazul să mă mobilizez, să nu stric statistica naţională.
Dilema colectorului
Întâi de toate însă, automatele de colectare nu sunt accesibile pentru persoanele cu deficienţe de vedere: diversele mesaje de eroare sunt afişate vizual, nu sunt rostite cu voce tare, iar bonul se eliberează apăsând pe un ecran tactil. Aşa că e nevoie încă de la început să recurg la metoda aceea ajutătoare din jocurile televizate: să sun un prieten.
Dilema colectorului de recipiente este: oare să merg mai des cu ele şi să stau la coadă de fiecare dată, sau să aştept să se adune mai multe, dar atunci devin incomode de transportat? Pentru foarte mulţi dintre noi nu e vorba tocmai de o decizie: preferăm să le punem într-un colţ până când lucrurile scapă de sub control, iar atunci treaba devine, ardeleneşte spus, musai.
Ca pieton situaţia e chiar mai enervantă, am prefera, dacă se poate, să agăţăm după noi o remorcă. Aşa că alegem, desigur, cel mai apropiat automat de colectare.
– Tu obişnuieşti să-ţi returnezi sticlele?
– De vreo două ori le-am adus, dar renunţ, că nu am nervi să mă tot plimb cu ele în braţe. Le voi spăla în continuare şi le voi pune afară, să le ia cine are nevoie.
Aparatul citeşte codul de bare de pe recipient, iar la finalul procesului eliberează un bon cu contravaloarea ambalajelor returnate. Automatele sunt însă temperamentale, iar interacţiunea cu ele aminteşte oarecum de natura superstiţioasă a unui jucător de noroc: omul trebuie să nimerească unghiul potrivit, viteza optimă; dar chiar şi când se respectă toate recomandările o parte din ambalaje vor fi refuzate, iar atunci începe căutarea frenetică de explicaţii, cu ochii la ceilalţi care aşteaptă la coadă.
– Să vedem dacă citeşte eticheta.
– Nu vrea.
– Da, o dă înapoi. Cică nu respectă standardele, deşi eticheta e ok.
– Dar are codul de bare; cum nu îndeplineşte standardele? Când am cumpărat-o le îndeplinea?
– Ceva nu e în regulă cu modelul de sticlă, cred.
– Avem aşadar o sacoşă cu 9 sticle refuzate. Pentru că suntem optimişti, mai încercăm la un aparat… O, aici e coadă!
Încăpăţânarea a dat rezultate: după câteva zeci de minute de stat la rând, am mai scăpat de 4 sticle:
Să facem bilanţul acestei expediţii: Am returnat două sacoşe de recipiente, exceptând 5, care se pare că sunt nonstandard, chiar dacă sunt inscripţionate cu codul de bare. Vorba aceea: ori farfuria nu e dreaptă, ori e supa strâmbă, ori e lingura cu gaură. Operaţiunea a durat o oră şi 10 minute, iar pentru tot efortul am câştigat în total 20 de lei.
După 11 luni de funcţionare, sistemul încă mai are sughiţuri; şi nu doar la sate, unde magazinele mici se află adesea în situaţia de a nu mai putea prelua recipiente. cei care se confruntă cu probleme privind sistemul garanţie returnare, care nu pot fi rezolvate de personalul magazinelor, pot trimite reclamaţii pe whatsapp la numărul de telefon 0726715142.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.