Studiu Google: Potențialul adoptării inteligenței artificiale în administrația publică din România
Conform studiilor, inteligența artificială generativă poate fi utilizată pentru a spori eficiența în sectorul public şi în România și pentru a crește calitatea serviciilor oferite cetăţenilor.
Articol editat de cristina.rusu, 4 noiembrie 2024, 14:16
Aproape 70% dintre funcțiile publice ar putea beneficia de automatizarea oferită de instrumentele inteligenţei artificiale.
Conform studiilor, inteligența artificială generativă poate fi utilizată pentru a spori eficiența în sectorul public şi în România și pentru a crește calitatea serviciilor oferite cetăţenilor.
De curând, Google a dat publicităţii studiul „Oportunitatea adoptării inteligenței artificiale în administrația publică din România”, care arată că mai mult de două treimi din posturile din administrația publică românească ar putea beneficia de pe urma adoptării instrumentelor AI, în timp ce, în prezent, aproape un sfert din instituțiile publice din România au investit deja în soluții AI.
Inteligența artificială generativă poate aduce beneficii la toate nivelurile administrației publice din România, spun cei de la Google.
Studiul estimează valoarea acestor beneficii la 660 milioane de euro, potențialul de creștere a valorii adăugate brute, la finalul unei perioade de 10 ani.
Acest potențial poate fi atins în urma creșterilor de productivitate a muncii în sectorul public, după adoptare pe scară largă a AI-ului, prin îmbunătățirea calității și vitezei serviciilor publice.
Inteligența artificială are potențialul de a îmbunătăți majoritatea funcțiilor din administrația publică, de la cele interne până la cele care interacționează direct cu cetățenii, prin soluții personalizate și în timp real, poate eficientiza operațiunile administrative prin creșterea acurateței și reducerea timpilor de procesare.
De asemenea, poate oferi factorilor de decizie informații concrete pentru a fi luate decizii mai rapide și mai bine fundamentate, precizează Ana Pădurariu, manager de comunicare la Google România.
Un procent de 69% dintre locurile de muncă din administrația publică românească au potențialul de a utiliza inteligența artificială generativă în operațiunile derulate, ceea ce va crește eficiența și va permite angajaților să se concentreze pe rezolvarea problemelor complexe, se arată în concluziile raportului.
În plus, 8% dintre locurile de muncă pot beneficia de automatizarea prin AI a peste jumătate din sarcinile curente, eliberând astfel timp pentru activități cu valoare adăugată mai mare.
În același timp, 24% dintre locurile de muncă din sectorul public, respectiv cele care implică în principal interacțiuni directe cu oamenii sau sarcini fizice, vor rămâne neschimbate din cauza potențialului redus de utilizare a AI.
Studiul arată că o parte dintre angajații din administrația publică din România folosesc inteligența artificială generativă, însă este mai mult o opțiune personală de utilizare a tehnologiei, întrucât adopția la nivelul instituțiilor rămâne încă la un nivel incipient.
Datele unui sondaj realizat în rândul angajaților din administrația publică din România indică faptul că 54% dintre ei folosesc instrumente AI, în timp ce doar 23% dintre instituțiile din instituțiile din care fac parte au investit în soluții AI.
Conform studiului Google cu privire la implementarea inteligenţei artificiale în sectorul public, principalele impedimente menționate de o parte dintre angajaţi, sunt lipsa competențelor în utilizarea instrumentelor AI, costul acestor instrumente și îngrijorările privind securitatea.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.