O scurtă istorie: Black Friday
Black Friday este sinonim cu vânzările masive și ofertele de nerefuzat; puțini cunosc însă istoria acestei zile și cum am ajuns să ne batem pe reduceri într-o zi de vineri din luna noiembrie.
Articol editat de cristina.rusu, 7 noiembrie 2024, 14:47
Termenul „Black Friday” a apărut în Statele Unite, însă avea inițial o semnificație negativă.
În anii 1950, poliția din Philadelphia a folosit expresia pentru a descrie haosul care apărea în ziua de vineri de după Ziua Recunoștinței, când mulțimi uriașe de cumpărători și turiști veneau în oraș pentru a participa la parada tradițională de Crăciun și pentru a-și face cumpărăturile de sărbători.
Aglomerația făcea traficul insuportabil și crea probleme pentru polițiști, care erau nevoiți să lucreze ture suplimentare pentru a menține ordinea.
Termenul a început să fie folosit pe scară largă abia în anii ’60, iar retailerii au căutat o modalitate de a schimba această percepție negativă.
Au creat, astfel, o altă explicație – și anume, că „Black Friday” reprezintă ziua în care magazinele „intră în negru”, adică devin profitabile după o perioadă de vânzări mai scăzute.
Contabilitatea americană folosește termenii „black” pentru profit și „red” pentru pierdere, așa că retailerii au promovat ideea că Black Friday era ziua când profitul lor ajungea „pe plus”.
După această reorientare de marketing, Black Friday a început să devină o tradiție a cumpărăturilor de sărbători.
În anii ’80, retailerii americani au început să organizeze promoții masive în această zi, iar publicul a răspuns cu entuziasm.
Reducerile au devenit atât de populare încât Black Friday a depășit rapid alte zile de vânzări, devenind cea mai aglomerată zi de cumpărături din an.
Până în anii 2000, conceptul s-a răspândit dincolo de granițele Statelor Unite, începând să fie adoptat și de alte țări, în special de Canada și Marea Britanie, iar mai târziu de aproape toată lumea.
În România, Black Friday a fost introdus pentru prima dată în anul 2011.
În câțiva ani, conceptul a prins un avânt extraordinar, iar acum este adoptat de majoritatea retailerilor români, atât online, cât și în magazinele fizice.
Black Friday a evoluat în România într-o variantă specifică – majoritatea retailerilor aleg să organizeze evenimentul în diverse zile de vineri în luna noiembrie, probabil şi pentru a nu supraîncărca firmele de curierat, care spre sfârşitul lunii sunt deja puse la încercare de cei care fac comenzi pentru Crăciun.
Deși Black Friday este privit ca un festival al reducerilor, există și aspecte mai puțin plăcute asociate cu această zi.
În Statele Unite, aglomerația din magazine a dus la incidente regretabile, precum lupte între clienți și chiar accidente.
În plus, criticii Black Friday subliniază că această zi încurajează un consumerism excesiv, care afectează mediul înconjurător.
Pentru mulţi consumatori aceasta este ziua ideală pentru a achiziţiona cadouri de Crăciun sau produse de mult dorite la preţuri accesibile.
Asiguraţi-vă însă că reducerile sunt reale, că preţurile nu au fost crescute artificial înainte; şi fiţi atenţi în mod special ca în febra cumpărăturilor să vă folosiţi cardul doar pe site-uri de încredere, care acceptă garanţie şi retur şi care nu au un istoric de a dispărea atunci când consumatorul revine cu nemulţumiri.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.