Școala vieții ar trebui să-i învețe pe tineri la ce sunt bune cărțile
Tu cum stai cu cititul? Cât de des îți faci timp să deschizi o carte? Știai că România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește lectura?
Articol editat de cristina.rusu, 7 noiembrie 2024, 00:00
Bun găsit la Hacking Work, eu sunt Tibi Grecu, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.
Tu cum stai cu cititul? Cât de des îți faci timp să deschizi o carte? Știai că România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește lectura?
Deși pare șocant, acest fapt doar subliniază o realitate mult mai adâncă, una care a caracterizat evoluția educației și a culturii noastre timp de zeci de ani. Haideți să vedem despre ce este vorba.
Suntem o țară care se confruntă cu analfabetismul încă din perioada interbelică. Atunci, 8 din 10 români nu știau să scrie sau să citească. Azi avem vreo 135.000 de analfabeți în țară, adică mai puțin de 1% din populație, dar statisticile estimează că 50% dintre elevii de gimnaziu sunt analfabeți funcțional.
Cu alte cuvinte, deși tinerii știu să citească, nu înțeleg ceea ce citesc. Aici intervine problema cu adevărat gravă: nu doar că există o mare parte din populație care nu are acces la informație prin lectură, dar cei care au acces nu o pot procesa eficient.
Cu adevărat tragic e că nu vedem datele astea ca fiind o problemă reală. Barometrul Tinerilor 2024 arată că 79% dintre tineri sunt mulțumiți de nivelul lor de educație, dar doar 44% sunt mulțumiți de veniturile lor. Când vine vorba de găsirea unui loc de muncă, doar 29% dintre ei cred că nivelul de studii contează cu adevărat. În schimb, majoritatea pun mai mult preț pe pregătirea profesională (68%) și pe experiența acumulată (51%).
Deci, în mod periculos, tinerii români consideră că nivelul studiilor nu influențează câți bani fac din munca lor, deși foarte multe cercetări arată contrariul.
Școala și familia nu au reușit să le explice tinerilor legătura dintre lectură și dezvoltarea personală care, în final, îi face mai valoroși în piața muncii. În același timp, tinerii își doresc educație practică, adică își doresc să urmeze cursuri de calificare și orientare în carieră, și simt că școala nu le antrenează competențele care le sunt necesare pentru o viață profesională de succes.
În concluzie, ne aflăm într-o situație paradoxală: tinerii noștri sunt conștienți de nevoia unei educații practice, dar rămân captivi într-un sistem care nu le dezvoltă competențele esențiale pentru a naviga cu succes pe piața muncii. Dacă nu intervenim cu programe educaționale adaptate realităților contemporane și nu creăm o legătură clară între educație, lectură și succesul profesional, vom continua să perpetuăm acest ciclu, în care educația formală își pierde relevanța, iar potențialul tinerilor rămâne neexploatat.
Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work.
Eu sunt Tibi Grecu și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă, servus!
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.