Filmul de weekend: The Substance. Abuzul se pedepsește de către… propria persoană!
The Substance se oferă cinefililor dornici de senzații tari!
Articol editat de cristina.rusu, 9 noiembrie 2024, 00:00
Când singurul lucru care contează e frumusețea propriului trup, e doar o chestiune de timp până când efectele vârstei își spun cuvântul. Iar problema e cu adevărat acută dacă ți-ai construit întreaga carieră pe forme perfecte, înnebunind o națiune cu emisiunile tale de aerobic.
Pentru că, odată atinsă borna critică de 50 de ani, producătorul show-ului e nemilos și-ți face vânt, căci publicul are nevoie de ceva mai apetisant.
Așa că eroina filmului The Substance – Elisabeth Sparkle – jucată fără cusur de către Demi Moore – se trezește brusc trasă pe linie moartă și primește din partea echipei o carte de bucate, ca să aibă totuși o ocupație. Un cadou umilitor pentru o femeie strălucitoare până atunci, mereu ocupată până peste cap de cariera sa.
Soarta îi întinde repede o mână salvatoare, ceea ce se traduce prin posibilitatea de a deveni o versiune mai bună a propriei persoane. Adică – în cazul nostru particular – o versiune mai tânără, mai fragedă, mai plină de viață, mai frumoasă.
Poate totuși nu a fost soarta cea care a servit – pe sub mână – soluția miracol. După cum vor evolua lucrurile, cred că mai degrabă diavolul a livrat pachetul cu substanța verzuie.
E un elixir al tinereții care nu dă timpul înapoi, ci produce o clonă mai tânără a ta. Care – conform instrucțiunilor precise – e activă șapte zile, în vreme ce tu zaci inconștientă pe perfuzii. Apoi se produce schimbul – ai tu o săptămână de viață la dispoziție până varianta mai tânără își încarcă, inertă, bateriile.
Pare compromisul perfect, însă în vreme ce expirata Elisabeth are probleme cu lipsa de ocupație, clona Sue (interpretată de Margaret Qualley) îi ia locul pe micul ecran și se aruncă în tumultul vieții de star TV. Pentru ea, 7 zile de viață urmate de 7 zile de pauză este un raport tot mai nesatisfăcător. Așa încât va încălca regulile de folosire a substanței, cu o înțelepciune invers proporțională cu frumusețea ei.
Și de-aici începe gâlceava. Iar filmul devine grotesc, extrem de violent și explicit.
Regizoarea și totodată scenarista Coralie Fargeat e decisă să nu menajeze privitorii, dar dincolo de latura foarte sângeroasă a filmului The Substance, se remarcă un final surprinzător și foarte bun.
Înțeleg că la Cannes The Substance a fost cel mai îndelung aplaudat film de anul acesta. Pesemne că publicul de pe Croazetă e mai obișnuit decât majoritatea privitorilor cu violența brută și cu detaliile incomod de explicite, așa că a putut să aprecieze filmul în întregul lui, cu tot ce are el de spus. Publicul și juriul, căci acesta din urmă i-a acordat premiul pentru cel mai bun scenariu.
Dacă credeți că veți face față carnagiului, vă recomand acest body horror care – deși pare că trece încet în prima sa parte – nu se pierde în detalii inutile. Coralie Fargeat îl ține bine-n frâu de la un capăt la altul. Se vede că i-au plăcut foarte tare câțiva regizori ieșiți din tipare, dar nu-mi trece prin cap nicio clipă că a copiat ceva de la ei.
The Substance se oferă cinefililor dornici de senzații tari în acest week-end, laolaltă cu alte producții premiate într-un eveniment deja tradițional – Les Films de Cannes a Cluj. Restul țării așteaptă până ce filmul va intra pe platforma de streaming Mubi.
Tiberiu Crișan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.