Ascultă Radio România Cluj Live

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului

Marea carte a uitării, volumul despre care vorbim astăzi, reflectă dorința sa de a investiga, pe de o parte, rolul uitării în vindecarea personală, și, pe de altă parte, modul în care memoria individuală și colectivă afectează identitatea.

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului

Articol editat de cristina.rusu, 10 noiembrie 2024, 00:00

Gabriel Chifu este un autor român recunoscut pentru abilitatea sa de a aduce în prim-plan teme profunde, cum ar fi memoria și uitarea, ancorate în realitățile istorice și psihologice ale personajelor sale.

 

Opera sa este caracterizată de o sensibilitate aparte față de dimensiunea temporală a existenței umane, iar Marea carte a uitării, volumul despre care vorbim astăzi, reflectă dorința sa de a investiga, pe de o parte, rolul uitării în vindecarea personală, și, pe de altă parte, modul în care memoria individuală și colectivă afectează identitatea.

Cartea a apărut într-un moment în care literatura contemporană din România își reorientează atenția spre temele existențiale și de regăsire personală, ca reacție la schimbările rapide ale lumii moderne. Acest cadru permite autorului să aprofundeze ideea că uitarea nu este doar o formă de pierdere, ci un proces activ de a trăi și înțelege trecutul. Tema abordată de Chifu este una necesară într-o lume în care suntem constant expuși la amintiri și traume colective, de la evenimente istorice la pierderi personale, iar cartea sa oferă o perspectivă terapeutică asupra uitării ca proces.

 Marea carte a uitării urmărește parcursul unui narator printr-un labirint de amintiri și experiențe fragmentate, pe care încearcă să le reconstruiască într-o formă coerentă, redând trecutul și confruntându-se cu realități uneori dureroase. În timp ce protagonistul se mișcă între momentele-cheie ale vieții sale, cartea explorează dilemele legate de identitate, durere și înțelegerea propriei persoane. Prin intermediul unor metafore bogate și a unei structuri narative fragmentate, Chifu ilustrează nevoia umană de a controla și reinterpreta trecutul pentru a da sens prezentului și viitorului.

Aici, uitarea este analizată ca un mecanism psihologic, nu este pur și simplu o pierdere de memorie, ci un proces activ, necesar pentru supraviețuirea emoțională. Aceasta este abordată ca un scut împotriva suferințelor și regretelor care bântuie ființa umană, oferind, totodată, o cale de a se elibera de un trecut copleșitor. În același timp, Chifu evidențiază aspectul distructiv al uitării, arătând cum aceasta poate duce la alienare, prin pierderea unor repere esențiale în definirea propriei identități.

Se explorează strâns legătura dintre memorie și identitate, argumentând că amintirile, chiar și cele dureroase, sunt esențiale în construirea personalității. Naratorul este constrâns să navigheze printr-o memorie selectivă, în care doar anumite fragmente din trecut sunt păstrate, în timp ce altele sunt uitate sau reinterpretate. Astfel, identitatea sa devine un mozaic compus din momente de lumină și întuneric, lăsând cititorul să reflecteze asupra propriei sale relații cu trecutul.

Stilul lui Chifu este poetic și introspectiv, cu fraze rafinate care reflectă tumultul intern al protagonistului. Narațiunea este fragmentată, ceea ce servește la capturarea modului în care funcționează memoria: ca un puzzle format din bucăți neuniforme și imprevizibile. Acest stil particular de scriere face lectura provocatoare, forțând cititorul să se angajeze activ în procesul de reconstrucție a trecutului naratorului. Pe alocuri, metaforele elaborate și imaginile simbolice conferă textului o dimensiune filosofică, ceea ce îmbogățește experiența cititorului, dar necesită și o concentrare mai mare asupra mesajului subtil al autorului.

Tehnica fragmentării narative reflectă însăși natura memoriei: discontinuă și uneori contradictorie. Stilul lui Chifu accentuează discontinuitatea amintirilor, oferind astfel o imagine fidelă a felului în care funcționează uitarea – nu ca un gol, ci ca o rearanjare constantă a fragmentelor din care este alcătuită ființa umană.

Cartea reușește să capteze atenția cititorului nu doar prin complexitatea tematică, ci și prin forța sa emoțională. Pe măsură ce cititorul parcurge paginile, se află confruntat cu propriile amintiri și fragmente uitate, având ocazia de a medita asupra rolului pe care uitarea îl joacă în viața fiecăruia. Impactul intelectual al cărții este unul semnificativ, întrucât ridică întrebări fundamentale despre natura memoriei, mecanismele prin care oamenii își reconstruiesc trecutul și consecințele acestor reconstrucții asupra identității personale.

Într-un peisaj literar care explorează adesea tema memoriei, cartea lui Chifu se distinge prin abordarea sa profund personalizată a conceptului de uitare. Spre deosebire de operele care privesc uitarea ca pe o pierdere irevocabilă, Marea carte a uitării sugerează că acest proces este, de fapt, o formă de eliberare. În literatura română contemporană, volumul aduce o interpretare unică prin focusul său asupra uitării ca alegere și ca necesitate.

Este mai mult decât o poveste; este o explorare a mecanismelor memoriei și uitării, precum și a modului în care acestea se împletesc pentru a defini identitatea umană. Prin profunzimea și nuanțarea abordării sale, Chifu reușește să deschidă o conversație despre importanța de a lăsa în urmă anumite aspecte din trecut pentru a face loc noului, fără însă a pierde complet legătura cu rădăcinile personale.

Marea carte a uitării este unul dintre cele zece titluri, propuse în acest an în proiectul Bătălia Cărților, club de lectură pentru adulți și seniori, desfășurat lunar la sediul central al Bibliotecii Județene Octavian Goga Cluj.

 

Rodica Uifălean, Biblioteca Județeană ”Octavian Goga” Cluj

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

 

Ce mai citim. Recomandarea bibliotecarului 
Ce mai citim? duminică, 22 septembrie 2024, 00:00

Ce mai citim. Recomandarea bibliotecarului 

Pentru toți copiii din anii ’80, în spatele blocului începea o lume în sine, cu jocuri, prietenii și reguli proprii.   În spatele...

Ce mai citim. Recomandarea bibliotecarului 
Ce mai citim: Turbo, de Andrei Crăciun
Ce mai citim? duminică, 15 septembrie 2024, 00:00

Ce mai citim: Turbo, de Andrei Crăciun

Nu pot să-ncep altfel decât mărturisindu-vă deschis că mi-a fost dor de rubrica aceasta, așa că bine v-am regăsit!   Vin astăzi spre...

Ce mai citim: Turbo, de Andrei Crăciun
Ce mai citim: recomandarea librarului – Ultima pisică neagră
Ce mai citim? duminică, 30 iunie 2024, 06:00

Ce mai citim: recomandarea librarului – Ultima pisică neagră

A venit vacanța și iată că ne trimite și pe noi într-una dintre țările preferate ca destinație de vară, Grecia. Dar nu cum ne-am aștepta,...

Ce mai citim: recomandarea librarului – Ultima pisică neagră
Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului
Ce mai citim? duminică, 23 iunie 2024, 06:00

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului

Tatiana Niculescu, cunoscută pentru abilitățile ei de narator și cercetător, reușește să aducă la viață povestea unui om de cultură care...

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului
Ce mai citim? duminică, 16 iunie 2024, 00:00

Ce mai citim: Recomandarea traducătorului

Gonçalo M. Tavares este autorul unei vaste opere care este tradusă în peste cincizeci de țări. În noua sa carte București-Budapesta:...

Ce mai citim: Recomandarea traducătorului
Ce mai citim? duminică, 9 iunie 2024, 00:00

Ce mai citim: Recomandarea editorului

Cum prima mea recomandare de lectură de anul se încheia, practic, cu un soi de promisiune, mi-am propus ca astăzi s-o și duc la îndeplinire. Vă...

Ce mai citim: Recomandarea editorului
Ce mai citim? duminică, 2 iunie 2024, 06:00

Ce mai citim: Recomandarea librarului

Totul începe cu un vis. O femeie moartă pe fundul unei râpe și dialogul naratoarei cu aceasta declanșează rememorarea unei relații de șapte...

Ce mai citim: Recomandarea librarului
Ce mai citim? duminică, 26 mai 2024, 06:00

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului – Mă găsești când vrei

După succesul volumelor Interior zero (2016) și Sonia ridică mâna (2019), Lavinia Braniște se întoarce la perspectiva subiectivă din primul...

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului – Mă găsești când vrei