Ce facem cu furia la locul de muncă și cum o îmblânzim?
Te-ai dus vreodată acasă și primul lucru pe care l-ai spus a fost: „Vai, ce m-a enervat nesimțitul ăla la muncă”?
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 14 noiembrie 2024, 00:00
Bun găsit la întâlnirea cu ideile Hacking Work, eu sunt Ioana Szabo, iar împreună explorăm informații și idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.
Te-ai dus vreodată acasă și primul lucru pe care l-ai spus (ori măcar l-ai gândit) a fost: „Vai, ce m-a enervat nesimțitul ăla la muncă”? Te-ai întrebat vreodată care e cauza reală care se ascunde sub nervii de la job atunci când le povestești partenerului, familiei sau prietenilor? Care e limita sau valoarea care ți-au fost încălcate? Ce nevoie nu ți-a fost îndeplinită? Explorăm azi cum e cu furia la locul de muncă și ce putem face, de fapt, pentru a trăi mai liniștiți și a conlucra mai bine.
Iluzia puterii
Furia este o emoție puternică, descrisă de psihologul Adela Moldovan ca un „sistem de alarmă” care se manifestă în patru arii principale – corp, minte, emoții și comportament.
La nivel fiziologic, furia provoacă reacții intense – crește presiunea arterială, ni se înroșește fața, pulsul ne este mai accelerat. Sigur îți e cunoscută senzația. Această stare fizică este vizibilă și se manifestă prin tensiune musculară, dureri de cap sau chiar rigiditate corporală.
Când suntem furioși, tindem să interpretăm anumite situații ca fiind „inacceptabile” sau „nedrepte”, iar acest tip de gândire amplifică intensitatea emoțiilor.
Furia declanșează gânduri automate care, de multe ori, nu sunt analizate în profunzime, dar ne influențează reacțiile ulterioare. Sub furie se ascund deseori emoții mai subtile, cum ar fi tristețea, pierderea sau neputința. Preferăm să ne înfuriem și să ne enervăm pentru că asta ne oferă un boost de energie și ne dă iluzia puterii. În acest fel, evităm emoțiile mai dificil de gestionat.
Nemulțumiri la locul de muncă
La nivel comportamental, furia declanșează reacții impulsive. O izbucnire furioasă ne poate deteriora relațiile și vine însoțită de un sentiment de vinovăție sau rușine.
De multe ori, după o astfel de izbucnire, trecem printr-o „cădere” emoțională, în care ne dăm seama că nu am rezolvat nimic, ba chiar am complicat situația. Și nu suntem deloc mândri de noi înșine.
Furia ne indică că ne-a fost încălcată o limită personală sau că avem o nevoie neîmplinită, iar exprimarea nemulțumirilor poate duce la îmbunătățirea situației. De exemplu, dacă nu vorbim despre nemulțumiri la locul de muncă, vom deveni tot mai tensionați, iar asta duce la escaladarea problemelor. Mai mult, un lider care nu-și gestionează furia sau nu repară ulterior izbucnirile impulsive va crea un mediu nesigur pentru echipa sa, generând stres și presiune.
Câteva sfaturi practice
Acum vom trece prin câteva sfaturi care să ne ajute să facem față furiei la locul de muncă și să o îmblânzim, pornind de la discuția pe care am avut-o în podcastul Hacking Work cu Adela Moldovan:
(UNU) Identifică motivele reale: Înainte să reactionezi impulsiv, ia-ți un moment și gândește-te la sursa furiei tale. Întreabă-te ce nevoi neîmplinite stau la baza acestei emoții.
(DOI) Asigură-te că ai un mediu de lucru în care te simți în siguranță să îți exprimi emoțiile fără teama de reacții negative. Un spațiu de comunicare deschis ajută la soluționarea eficientă a conflictelor.
(TREI) Evită reacțiile impulsive: Nu lăsa furia să te conducă către reacții care nu-ți fac nicio cinste. Conștientizează-ți emoțiile și recalibrează-te pentru a evita comportamentele distructive.
(PATRU) Comunică clar: Exprimă-ți nevoile și nemulțumirile constructiv, clar și cu calm. Adresează ceea ce te frământă cu înțelegere și cu intenția reală de a soluționa eventualele conflicte.
(CINCI) Reflectă asupra deciziilor: După ce ai avut de-a face cu o situație dificilă, analizează-ți reacțiile și deciziile. Reflectează asupra lecțiilor învățate și gândește-te cum poți aplica aceste lecții în viitor pentru a te dezvolta, pentru a gestiona mai bine emoțiile negative și furia – care, ghici ce, nu pleacă nicăieri.
Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Ioana Szabo și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă!
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.