Pericolul manipulării votului prin TikTok
Cum reușește o aplicație online ce n-a reușit aparatul de partid, cu toate stucturile din teritoriu și reprezentanții din administrațiile locale și județene?
Articol editat de cristina.rusu, 26 noiembrie 2024, 16:47
Despre candidatul surpriză Călin Georgescu, cel are a obținut cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor prezidențiale, se spune ca a făcut-o cu ajutorul rețelei de socializare TikTok, prin campanii țintite și strategii bine definite.
E posibil așa ceva și dacă da cum? Cum reușește o aplicație online ce n-a reușit aparatul de partid, cu toate stucturile din teritoriu și reprezentanții din administrațiile locale și județene?
Am stat de vorbă cu Marian Hurducaș, specialist online.
Anca Bota: Să vedem în primul rând cine a fost pe TikTok (pentru că au fost şi ceilalţi candidaţi presupun, nu doar Călin Georgescu).
Marian Hurducaş: Într-adevăr au fost şi ceilalţi candidaţi, însă diferenţa e că el a reuşit să scoată ce e mai bun din această ustensilă. Ce trebuie să înţelegem e că reţelele de socializare sunt construite în aşa fel încât ele să facă bani din atenţia noastră şi din datele noastre.
Când povestim despre datele noastre, trebuie să ne gândim inclusiv că o platformă precum TikTok are capacitatea tehnică să folosească camerele cu infraroşu de pe telefoanele care au aşa ceva şi să scaneze practic grimasele pe care tu le ai în momentul în care tu vezi un anumit tip de conţinut. Asta se adaugă la profilul tău, care explică algoritmului ce sentimente ai.
Nu este nimic mai puternic decât un dispozitiv care poate să colecteze aceste informaţii despre tine fără ca tu să-ţi dai seama despre asta şi la momentul oportun să-ţi livreze acel tip de conţinut, care nu face nimic altceva decât să menţină acea stare de fapt pe care tu o ai: starea de fericire, de nervozitate, de iritare.
În general ultimele două stări sunt cele care generează cel mai mare interes pentru reţelele de socializare.
Dacă ne uităm la modul în care aceste reţele de socializare sau companiile lor mamă (şi aici voi da exemple precum Meta, care deţine 4 din cele mai utilizate platforme la nivel internaţional), dacă te uiţi la modul în care companiile acestea performează pe bursă, vei vedea că performează în funcţie de câţi utilizatori activi au în ultimele 30 de zile.
După care se adaugă timpul pe care oamenii îl petrec pe aceste reţele de socializare. Cu cât timpul petrecut pe aceste reţele e mai mare, cu atât ele sunt mai atractive pentru cei care plătesc ca să fie afişată reclama unui brand, într-o manieră cât mai ţintită pentru publicul pe care acel brand îl vizează.
TikTok poate să-şi dea seama în câteva ore de când ţi-ai creat contul ce fel de conţinut îţi place. Riscul este că, aceste reţele de socializare fiind construite pe a da mai mult din ce îţi place, să se creeze efectul de ecou de cameră, care înseamnă că îţi auzi practic tu gândurile tale şi nu eşti provocat să gândeşti şi din alte perspective.
Anca Bota: Adică noi am rămas în bula noastră şi nu ştiam ce se întâmplă în alte bule.
Marian Hurducaş: Exact. Aceasta nu aş mai zice că este o bulă, are undeva la 9 milioane de utilizatori români pe platformă. Este o performanţă pe care meta a atins-o în vreo 10 ani în România.
Anca Bota: Care e profilul utilizatorului de TikTok?
Marian Hurducaş: Nu există un profil, toată lumea foloseşte TikTok. Adică nu putem spune că sunt 9 milioane de votanţi care se profilează pe ceea ce comunică Călin Georgescu sau George Simion; am face o foarte mare greşeală dacă am spune asta.
Trebuie să înţelegem că algoritmul izolează persoanele care sunt susceptibile în a place aceste mesaje, care rezonează cu aceste mesaje, cărora le va fi livrat în continuu. Mie spre exemplu nu mi-a fost livrat mesajul lui Călin Georgescu, pentru că eu sunt interesat de altceva.
Anca Bota: Nici mie, până ieri.
Marian Hurducaş: Exact; pentru că ieri, cel mai probabil din curiozitate te-ai uitat după el. Una dintre temele recurente pe care le avem în spaţiul public în ceea ce priveşte reţelele de socializare este fix transparenţa algoritmilor: noi nu ştim cum funcţionează, nu ştim dacă telefoanele noastre ne ascultă, dacă reacţionează la cuvinte cheie şi în momentul acela se face o legătură în reţea. Sunt doar presupuneri pe care le avem.
Anca Bota: Pe această reţea, pe TikTok, am posibilitatea, dacă detectez un cont fals care în numele unui candidat distribuie un mesaj, să îl reclam undeva?
Marian Hurducaş: Da, doar că pentru reţelele de socializare politicienii au un rang superior faţă de civili. Publicitatea electorală este cumva văzută deasupra tuturor, nu am o explicaţie de ce. Şansele să treacă un mesaj care în variantă civilă nu ar trece, din postura de cont de politician sunt mult mai mari.
Un mesaj pe care platforma l-ar vedea ca fiind împotriva ghidului de folosire al comunităţii, în varianta persoanei civile nu va trece (ceva pe care algoritmul poate să-l considere rasist de exemplu, sau împotriva minorităţilor sexuale).
Dacă eşti politician, aceste detalii vor trece neobservate de algoritm în 90% din cazuri. Eu în ultimul an de zile cred că am şi pierdut şirul raportărilor pe care le-am făcut pe absolut toate platformele; inclusiv pe TikTok algoritmul nu reacţionează şi-ţi spune că acel mesaj pe care tu l-ai raportat nu face obiectul cercetării.
Asta se întâmplă inclusiv la înşelătoriile cu investiţii, care anul acesta au prins foarte mare tracţiune. Este foarte greu să lupţi cu un robot; şi în oricare context priveşti platformele acestea – fie că sunt depăşite de situaţie, fie că nu ştiu să gestioneze conţinutul pe care îl au pe platformă -, e grav, pentru că nu sunt trase la răspundere.
Anca Bota: Eşti de acord cu afirmaţia că acest candidat ajuns în turul II al alegerilor este creaţia TikTok?
Marian Hurducaş: Aş spune că este creaţia unei strategii foarte bine puse la punct de diseminare a mesajului.
Sunt sute, poate mii de conturi false care propagă mesajul mai departe: care nu sunt persoane reale, dar care comentează de la un cont la celălalt. Dacă te uiţi la conturile acestea îţi dai seama că nu sunt persoane reale, iar fermele de troli despre care s-a vorbit în spaţiul public nu sunt fanteziste.
Această strategie are la bază inclusiv manipularea algoritmului.
Anca Bota: Ce ar trebui să înveţe clasa politică din întâmplarea Călin Georgescu?
Marian Hurducaş: Dacă privim România din momentul de faţă ca pe un corp, poate că e nevoie de o doză de şoc pentru ca un tratament să funcţioneze. S-ar putea ca asta să fie doza de şoc necesară ca să ne trezim la realitate.
Realitatea despre care vorbesc eu are în centru nevoia de educare, pentru că educarea te va duce către cărarea gândirii critice.
Gândirea critică înseamnă să-ţi pui întrebări, să te duci dincolo de faptul că un candidat vorbeşte frumos.
Realitatea ar trebui să fie despre cum rezolvăm problemele pe care le avem, nu despre cât de frumos vorbim în faţa publicului.
Anca Bota / Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.